Replica Marinelei Ţepuş, managerul de la "Nottara", în scandalul Caramitru - Teatrul Naţional

Flaviu Predescu / 30 iun 2019 / 12:59 Salveaza PDF Comentarii
Marinela Tepus
Descriere foto: Marinela Tepus

Managerul Teatrului Nottara, Marinela Țepuș, ia apărarea primarului general al Capitalei în conflictul dintre anumiți actori și autorități cu privire la recentele concedieri și tăieri bugetare din domeniul artei dramatice.

„Există, în aceste zile (la nivelul televiziunilor, al Facebook-ului) confuzia (devenită abil mijloc de manipulare) că ” în urma tăierilor pe care le-a făcut Gabriela Firea la bugetul Primăriei Capitalei, au fost dați afară 54 de tehnicieni de scenă de la Teatrul Național București și 31 de la ARCUB”. În primul rând, Teatrul Național este subvenționat de Ministerul Culturii și Identității Naționale și numai ARCUB-ul este subvenționat de PMB” susține Țepuș.

Dacă în prima postare, managera Nottara ia apărarea actorilor, în cea de-a doua, Marinela Țepuș explică raționamente decizionale care stau la baza restructurărilor din zona tehnică.  

Actorii nu trebuie folosiți pentru a distruge partide și guverne


„Mă gândesc la faptul că, acum treizeci de ani, ne lăudam că scăpam de comunism! Și totuși, Facebook-ul e plin de îndemnuri la vrajbă! De aceasta data, vrajbă trebuie sa fie între cetățenii de orice sex, vârsta, categorie sociala împotriva actorilor? DE CE, iubita comunitate facebook?! Mai ales ca voi doriți sa stârpiți comunismul! Așa vă lăudați!!! Cum? Fiind la fel? Prin dispreț fata de cei putini alesi intru arta teatrului? Nu sunt actrita! Profesia mea de baza este cea de secretar literar! In aceasta calitate va spun ca ei, actorii, cu mai mult ori mai putin talent, cu mai multe ori mai putine roluri, au ca instrument al muncii propriul lor trup, propria lor imaginatie, propria lor inteligenta, propriul lor suflet! Ca ei, actorii, asemeni minerilor, nu au, la scena, lumina naturala ( si fara lumina naturala depresia da tarcoale permanent)! Ca ei, actorii, schimba, seara de seara, rolul, rostul lor, pentru voi! Pentru bucuria, pentru relaxarea, pentru starea voastra de bine! Ca ei, actorii, va fac sa traiti mai frumos, mai adevarat. Este o comunitate mica de tot! Oricat de mari ar fi (dar nu sunt) salariile lor, nu vor putea saraci/ falimenta o tara! De ce incercati sa-i tarati, stimata comunitate facebook, in razboaie care nu le apartin? De ce incercati, prin intermediul lor, sa distrugeti partide, guverne? Rostul lor este scena, iar voi ar trebui sa le aparati personalitatea, demnitatea, talentul! Actorii inca mai pot fi modele! De limba, de comportament, de rostire, de inteligenta... actorii inca va mai pot purta in poveste! Demitizandu-i pe ei veti distruge cea mai frumoasa parte din voi - partea menita sa viseze!”

Tehnica de scenă între confuzie și manipulare!!!

 

„Odată cu introducerea tehnicii avansate în teatru (mașini de fum, proiectoare, console de sunet și lumină inteligente, ștăngi electronice, videoproiectoare etc), munca acelor oameni nevăzuți, neștiuți din culise și/sau din cabinele de sunet, lumină a evoluat, nemaifiind una de muncitori calificați, ci de adevărați specialiști. Lumina și sunetul sunt o artă și sunetiștii/ luminiștii au devenit și ei creatori, ba mai mult sunt nevoiți să aibă cunoștințe de inginerie/ fizică. Fără mașiniști specializați, ștăngile (acele bare lungi și grele care susțin elemente de decor/ videoproiectoare/ proiectoare...) pot să se miște, în sus și în jos, anapoda, stricând reprezentația și/sau producând accidente! Fără regizori tehnici, spectacolele ar fi în pericolul de a-și pierde coerența, de a se deteriora rapid sau chiar de a nu putea funcționa.

Din păcate, aceste profesii NU se învață în nici o școală, ci doar la locul de muncă și, de cele mai multe ori, încadrarea tehnicienilor de teatru se face pe studii medii, adică pe salarii foarte mici. E drept, acestea s-au mărit odată și cu același procent cu cele ale artiștilor, însă au rămas tot foarte mici. Se spune că munca inegală (sau nenormată) e un avantaj, oferind mai mult timp liber. Se dovedește că nu, pentru că atunci când se repetă în doi timpi, sau se repetă dimineața și se joacă seara, sau se montează decoruri și lumini sofisticate, se mapează videoproiecția vreme de două – trei zile pentru o singură reprezentație, apoi se demontează decorurile în alte două zile – munca este nenormată, dar în dezavantajul angajatului! De aceea, cine nu are bucuria și talentul de a lucra în teatru îl părăsește repede și fără întoarcere.

Prin urmare, trebuie să fim conștienți că orice concediere în acest domeniu devine o amputare în corpul teatrului.

 

Însă, există, în aceste zile (la nivelul televiziunilor, al Facebook-ului) confuzia (devenită abil mijloc de manipulare) că ” în urma tăierilor pe care le-a făcut Gabriela Firea la bugetul Primăriei Capitalei, au fost dați afară 54 de tehnicieni de scenă de la Teatrul Național București și 31 de la ARCUB”. În primul rând, Teatrul Național este subvenționat de Ministerul Culturii și Identității Naționale și numai ARCUB-ul este subvenționat de PMB. În al doilea rând, și TNB, și ARCUB au renunțat la câte o firmă de plasare de personal de muncă (a cărei plată presupune comisioane, TVA), NU au concediat tehnicieni de scenă. Concedierile, cel mai probabil, au fost făcute de către firmele respective. În al treilea rând, ARCUB a renunțat la această firmă înainte de ”tăierile făcute de Gabriela Firea...”). În al patrulea rând, Doamna Gabriela Firea și-a văzut de sănătate, și acest lucru a fost făcut public.

Am vrut doar să îndrept niște erori luate drept adevăruri absolute, cel puţin pe la unele televiziuni și pe aici, pe Facebook!!! Atat!”


Te-ar putea interesa






Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?

Copyright 2019 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate.


dcn.n-nxt.27