Inima umană se poate repara singură. Cercetătorii au descoperit cum se reface miocardul după un atac de cord

Foto cu caracter ilustrativ: Pexels

Oamenii de știință au cercetat modul în care inima se reface în urma unui atac de cord.

Corpurile noastre sunt destul de ingenioase când vine vorba de auto-reparare, iar oamenii de știință au studiat în detaliu modurile în care inima se peticește după un atac de cord (infarct miocardic). Ei speră să găsească indicii care ar putea duce la tratamente mai bune pentru problemele cardiovasculare.

Noile cercetări au dezvăluit că răspunsul imun al organismului și al sistemului limfatic (parte a sistemului imunitar) sunt cruciale în modul în care inima se repară după ce un atac de cord a cauzat leziuni ale mușchiului inimii.

Cheia studiului a fost descoperirea rolului jucat de macrofage, celule specializate care pot distruge bacteriile sau pot iniția răspunsuri utile la inflamație. În calitate de celule primare care au intervenit după un atac de cord, aceste macrofage produc un anumit tip de proteină numită VEGFC, raportează cercetătorii.

„Am descoperit că macrofagele, sau celulele imune care se grăbesc către inimă după un atac de cord pentru a „mânca” țesutul deteriorat sau mort, induc, de asemenea, factorul de creștere a endoteliului vascular C (VEGFC) care declanșează formarea de noi vase limfatice și promovează vindecarea.” spune patologul Edward Thorp de la Universitatea Northwestern din Illinois.

Pentru ca inima să se repare pe deplin, celulele moarte trebuie îndepărtate - un proces cunoscut sub numele de eferocitoză în care macrofagele joacă un rol important. Studiind acest proces în celulele din laborator și la șoareci, echipa a identificat modul în care tipul corect de macrofage producătoare de VEGFC a făcut o reparație adecvată.

O nouă provocare pentru cercetători

Ceea ce cercetările viitoare ar putea analiza în continuare este cum să creșteți numărul de macrofage utile din inimă și să reduceți numărul - sau chiar să eliminați - macrofagele dăunătoare, sporind șansele unei recuperări sănătoase.

„Provocarea noastră acum este să găsim o modalitate fie de a administra VEGFC, fie de a convinge aceste macrofage să inducă mai multe VEGFC, pentru a accelera procesul de reparare a inimii”, spune Thorp.

Când oamenii sunt loviti de un atac de cord, ei devin expuși unui risc crescut de insuficiență cardiacă, în care inima devine incapabilă să pompeze sânge în corp. Acest risc poate fi redus cu medicamentele moderne, cum ar fi beta-blocantele, dar el rămâne acolo.

În timp ce oamenii de știință continuă să ne îmbunătățească înțelegerea modului în care sunt cauzate bolile cardiovasculare și cum putem diagnostica mai devreme riscul de apariție a problemelor cardiace, insuficiența cardiacă continuă să ucidă sute de mii de oameni pe an doar în SUA.

Studii ulterioare precum acesta vor aduce mai multă lumină asupra proceselor biologice care răspund la un atac de cord – în special modul în care procesul de eferocitoză este utilizat pentru a declanșa proteina VEGFC necesară pentru repararea mușchiului cardiac, conform Science Alert.