India speră să facă istorie miercuri, devenind prima națiune care aselenizează lângă polul sudic al Lunii.
Unul dintre obiectivele majore ale misiunii este să găsească gheață pe bază de apă, descoperire despre care oamenii de știință spun că ar putea sprijini locuirea umană pe Lună în viitor.
Dacă Chandrayaan-3 are succes, India va fi doar a patra țară care a realizat o aselenizare ușoară pe Lună.
Tentativa Indiei vine la doar câteva zile după ce Luna-25 din Rusia s-a prăbușit în timp ce încerca să aselenizeze în aceeași regiune.
Polul sudic al Lunii deține o promisiune specială în căutarea gheții de apă. Suprafața care rămâne în umbră permanentă este uriașă, iar oamenii de știință spun că înseamnă că există o posibilitate de apă în aceste zone.
SUA, fosta Uniune Sovietică și China au realizat toate o aselenizare ușoară în apropierea ecuatorului Lunii - dar niciuna nu a condus misiuni de succes la polul său sudic.
Încercarea Indiei de a aseleniza misiunea Chandrayaan-2 în apropiere de polul sud, în 2019, a eșuat - s-a prăbușit pe suprafața lunii.
Așadar, toți ochii sunt ațintiți acum pe Chandrayaan-3 - a treia sa misiune pe Luna puțin explorată.
Nava spațială a decolat pe 14 iulie din centrul spațial Sriharikota din sudul Indiei.
Landerul - numit Vikram după fondatorul Organizației Indiane de Cercetare Spațială (Isro) Vikram Sarabhai - poartă în burtă roverul de 26 kg numit Pragyaan, cuvântul sanscrit pentru înțelepciune.
Dispozitivul de aselenizare va încerca miercuri să aterizeze la ora locală 18:04 (12:34 GMT), coborârea fiind planificată de la 17:45, ora Indiei, de la înălțimea sa actuală de 25 km (15 mile), a transmis Isro.
Oamenii de știință spun că următoarele câteva minute vor fi cele mai cruciale, deoarece landerul încearcă să aselenizare pe o zonă care este „foarte denivelată, plină de cratere și bolovani”, unii prevăzând că vor fi „15 minute de teroare”.
Odată ce începe coborârea, viteza landerului va fi redusă treptat de la 1,68 km pe secundă 800 m, a declarat Nilesh M Desai de la Isro pentru agenția de presă ANI.
Apoi, se va face un apel cu privire la locația de aterizare după ce Vikram va coborî la o înălțime de 150 m. Dacă zona găsită este nepotrivită, aterizarea se va deplasa puțin la stânga sau la dreapta pentru a găsi un loc de aterizare mai potrivit. Dacă totul eșuează, se va activa modul de urgență, ceea ce va ajuta la o aterizare în siguranță, a spus Desai.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu