INCIDENT GRAV pe aeroportul din Cluj. Raportul final al investigației: Cauzele aterizării ratate

La începutul acestui an, în 7 ianuarie, pe aeroportul ”Avram Iancu” din Cluj Napoca, un avion Blue Air, cu 100 de pasageri la bord, a ratat aterizarea și a ieșit de pe pistă. Astăzi, Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS) a finalizat investigațiile. 

Iată concluzia transmisă presei, după investigații: 

”Cauza producerii evenimentului, clasificat ca incident grav, constă în efectuarea unui zbor de filare prelungit, urmat de luarea contactului cu pista la o distanță de aproximativ 700 m, măsurată de la pragul pistei 25 a Aeroportului Internațional "Avram Iancu" Cluj. De asemenea, comisia de investigație a stabilit următoarele cauze favorizante ale producerii acestui eveniment:

-  direcția vântului din 100˚ ("vânt de spate"), având o intensitate de 5-10 kts (9-18 km/h);

- la aterizare, viteza de referință VREF a fost mai mare cu 11 kt (140 kt / 259 km/h), în raport cu VREF (129 kt / 239 km/h) recomandată la pragul pistei de către QRH (Quick Reference Handbook);

- redresarea aeronavei la înălțimea de 45 ft (aproximativ 13,7 m), cu 25 ft (aproximativ 25 m) mai sus față de înălțimea recomandată de Boeing;
- pista acoperită, în proporție de 51-100%, cu zăpadă umedă, posibil cu o grosime de aproximativ 1 cm;

- repere vizuale insuficiente;

- acționarea pedalelor sistemului de frânare cu o presiune inconstantă.”

CIAS recomandă ”operatorului Blue Air să revizuiască criteriile prin care se stabilește componența unui echipaj atunci când urmează să efectueze un zbor charter pe un aeroport de destinație nou sau rar utilizat”. Totodată, recomandă ”Aeroportului Internațional "Avram Iancu" Cluj (LRCL) să reverifice modul de funcționare și utilizare a sistemului de comunicație sol-sol, astfel încât să se asigure prioritatea în convorbiri a ATC Cluj TWR Se recomandă ROMATSA și Aeroportului Internațional "Avram Iancu" Cluj (LRCL) să stabilească o procedură comună prin care să optimizeze intervalul de timp dintre momentul eliberării pistei de către mijloacele de deszăpezire și momentul aterizării unei aeronave, fără ca siguranța zborului să fie afectată.”

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Ultimele materiale video - DCNewsTV.ro

Te-ar putea interesa

Cele mai noi știri

Cele mai citite știri

DC Media Group Audience
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel