În viitor vom putea practica grădinăritul orbital. Astronauții NASA recoltează deja legume în spațiu, fără sol

Foto: captură video Science at NASA

Călătorii spațiali pământeni încearcă deja de ceva vreme să perfecționeze grădinăritul orbital. Se fac progrese în acest sens: primele legume au fost deja recoltate.

Sunt necesare practici agricole stabile și sustenabile în afara Pământului pentru a face posibile misiunile de explorare pe termen lung și, deși pe Stația Spațială Internațională (ISS) au avut loc câteva încercări de grădinărit pe orbită joasă cu succes, toate au folosit un fel de sol sau un mediu de creștere care să îl înlocuiască. Acum, datorită inginerului de zbor al NASA Jessica Watkins, acest lucru ar putea începe să se schimbe, scrie statonfoods.com

Potrivit unei postări a NASA, Watkins a început să recolteze ridichi și verdețuri la bordul ISS – cultivate fără niciun fel de sol.  Fără îndoială, cultivarea oricărei plante comestibile în spațiu pare incitantă, dar folosirea unor materiale de creștere asemănătoare cu pământul prezintă potențiale probleme legate de resurse, risipă și igienă. Și de aceea, cultura lui Watkins fără sol ar putea fi un pas spre o nouă eră a descoperirilor interstelare.

Ce este XROOTS

Prescurtare pentru eXposed Root On-Orbit Test System, XROOTS folosește doar tehnici hidroponice și aeroponice pentru a susține o plantă în toate etapele de creștere, începând cu o sămânță, scrie Futurism. NASA spune că sistemul – creat de compania din sectorul privat Sierra Space – este experimental, conținând o serie de diferite „camere de creștere independente” care permit astronauților să testeze o varietate de preparate fără sol, pe bază de aer și apă, pe diferite tipuri de plante.

Se pare că instalaţia nu este pregătită să hrănească un grup mare de oameni, însă, pentru moment, se așteaptă o analiză completă a legumelor din afara planetei. Potrivit descoperă.ro, experimentul XROOTS a fost lansat abia în luna februarie și, având în vedere că trebuia să dureze 4-6 luni, așteptăm cu nerăbdare orice alte culturi și descoperiri pe care le-ar putea produce – ca să nu mai vorbim de tehnologia pe care ar putea să o facă posibilă mai târziu.

Experiment inedit

Anul trecut, blob-ul, un organism inclasabil, care fascinează biologii, a fost trimis pe Staţia Spaţială Internaţională (ISS), unde va fi subiectul mai multor experimente în spațiu, orchestrate de astronautul francez Thomas Pesquet, potrivit BBC. În paralel cu acestea, se vor desfășura experimente în oglindă pe Pământ, pe care le vor face elevii de la câteva mii de școli înscrise în program. Blob-ul este un organism care a apărut pe Terra în urmă cu peste 500 de milioane de ani, înaintea animalelor. Denumit în latină "Physarum polycephalum", organismul este compus dintr-o singură celulă şi mai multe nuclee. Asemănător unei mase spongioase de culoare galbenă, nu are cavitate bucală, picioare sau creier, însă, cu toate acestea, se hrăneşte, se dezvoltă, se deplasează (foarte lent) şi posedă capacităţi uimitoare de învăţare. Organismul poate intra într-o stare de hibernare (rămânând în continuare în viaţă) prin deshidratare: în această fază, denumită sclerot, mai multe specimene de blob vor fi trimise în spaţiu, la bordul unui modul de aprovizionare a Staţiei Spaţiale Internaţionale.