Rectorul Universităţii de Vest Timişoara (UVT), prof. univ. dr. Marilen Pirtea, susţine că Bacalaureatul este 'simptomul care indică o problemă în preuniversitar', iar introducerea examenului de admitere la liceu ar fi o posibilă soluţie.
'După Bacalaureat, vedem că o treime dintre candidaţi nu au promovat examenul. Nici elevii şi nici profesorii nu sunt de învinuit, ci incapacitatea sistemului de a-i îndruma pe tineri în funcţie de abilităţile lor. Îngrijorător este şi faptul că, deşi avem aproximativ acelaşi procent de promovare ca în 2015, în valoare absolută sunt 86.292 de promovaţi, faţă de 106.000 câţi aveam anul trecut înainte de contestaţii, în scădere cu 20.000', arată rectorul Marilen Pirtea, într-un comunicat de presă remis marţi AGERPRES.
El consideră că învăţământul de toate gradele, de la cel primar până la cel universitar inclusiv se află într-o relaţie care se intercondiţionează, astfel că licealul, al cărui nivel este determinat de rezultatele de la Bacalaureat, de multe ori este considerat responsabil pentru dificultăţile studenţilor de a se ridica la nivelul exigenţelor universitare şi pentru abandonul ridicat din anul întâi.
'Acestea sunt doar simptome ale disfuncţionalităţilor din sistem, iar cauza trebuie căutată în tranziţia dintre gimnaziu şi liceu', consideră Pirtea. Rectorul UVT atrage atenţia asupra faptului că evaluarea naţională de la finalul clasei a VIII-a are 'marele neajuns' că nu îi orientează pe elevi în vederea continuării studiilor, iar liceele n-au nicio putere de decizie în a-şi selecta elevii.
[citeste si]
Potrivit rectorului, o abordare mai personalizată a tranziţiei de la gimnaziu la liceu ar ajuta şi la reducerea ratei de abandon şcolar atât în preuniversitar, cât şi în universităţi, unde se ridică la 40%. 'Este greu, ca instituţie de învăţământ superior, să rezolvi o problemă care se trage din preuniversitar. Dacă am reuşi ca prin admiterea la liceu să direcţionăm elevii către acele unităţi de învăţământ care li se potrivesc ca profil şi abordare, în câţiva ani am vedea studenţi mai bine pregătiţi, mai motivaţi şi mulţumiţi de deciziile lor, chiar dacă este posibil ca numărul lor să scadă în continuare printr-o astfel de măsură', precizează Pirtea. În acest context, o temă de dezbatere ridicată de către rectorul UVT este posibilitatea introducerii examenului de admitere la liceu.
'Consider că este momentul să ne gândim la posibilitatea de a acorda mai multă libertate de decizie unităţilor de învăţământ. Aş merge până la ideea introducerii examenului de admitere, iar liceele să aibă libertate în stabilirea cerinţelor, conforme cu strategia lor educaţională, proces care ar conduce la o selecţie mai eficientă a elevilor. (...). Va fi necesar să discutăm despre cum oferim şansa ca un tânăr care a optat pentru o rută educaţională profesională să poată să acceadă la învăţământ superior fără să reia întreg ciclul liceal. Poate vor fi necesare discuţii fundamentale despre faptul că evaluarea nu trebuie văzută ca un instrument de a-i pedepsi pe cei pe care noi nu-i considerăm sunt suficient de merituoşi', detaliază rectorul Pirtea. UVT este dispusă să-şi implice specialiştii în ştiinţele Educaţiei în găsirea acelor soluţii optime pentru un viitor mai sigur al tinerilor, mai menţionează Pirtea.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News