EVALUARE NAȚIONALĂ 2017. Controversă la Română: Cumplite meșteșuguri de tâmpenie

Scutaru Cristina / 20 iun 2017 / 19:37 Salveaza PDF Comentarii
Descriere foto:

EVALUARE NAȚIONALĂ 2017. Subiecte Română. Și în acest an, la Evaluarea Națională 2017, au fost controverse în ceea ce privește proba de Limba și literatura română. Profesoara Cristina Tunegaru a vorbit despre problemele de la această materie.

EVALUARE NAȚIONALĂ 2017. Subiecte Română. "Nu s-a dat Eminescu, nici Slavici sau Creangă, ci Magda Isanos, chiar unul dintre autorii pe care îi recomandam la clasă ca o alternativă la scriitorii clasici, pe care îi preferă profesorii ronțăitori de comentarii.

Pe de altă parte, textul ales este dificil, greu de înțeles și de comentat de copii. E o meditație pe tema tainei vieții, a miracolului de a fi și de a admira viața care lucrează în tăcere în lucrurile mici. Poezia e o adâncire în vis, o schimbare de viziune, o transpunere în elementele naturii pentru a simți miracolul existenței.

O altă problemă este că se recurge iar la chichițe gramaticale. Ca și acum patru ani, li s-a cerut să facă distincția între subiect și nume predicativ într-o construcție subtilă. Răspunsul corect și la prima vedere este subiect, dar mulți copii au scris că ar fi nume predicativ; e un caz clasic în care studiul și efortul suplimentar mai mult derutează. Elevii pot fi dresați să recunoască distincția, dar e un efort uriaș fără niciun fel de însemnătate practică sau formativă", a spus Cristina Tunegaru.

EVALUARE NAȚIONALĂ 2017. Subiecte Română. "Soluția la problema subiectului controversat de gramatică pe care l-am semnalat ieri este ca ambele variante - și subiect și nume predicativ - să fie punctate. Diferența este dată de topica frazei și de sens, adică o subtilitate, o finețe pe care o pot rezolva numai specialiștii în gramatică. Cu atât mai mult cu cât copiii sunt învățați să facă artificii sintactice pentru a afla o funcție, să vadă raporturile dintre cuvinte, de aceea unii au schimbat topica. E greșeala celor care învață și au muncit pregătindu-se.

[citeste si]

Ideea că topica, ordinea cuvintelor, are implicații în stabilirea funcției sintactice nu apare ca temă în programa de limba română pentru gimnaziu. Chiar și unii profesori consideră în mod greșit că „factorul" este nume predicativ.

Situația e cu atât mai frustrantă cu cât același gen de subiect a creat o controversă în 2013, când copiii au schimbat ordinea propozițiilor în frază și au confundat o subiectivă cu o predicativă: „ceea ce mă jenează este dificultatea răsfoirii". Din câte am înțeles, și anul aceasta la faza pe sector a olimpiadei de română a existat un subiect similar; se pare că s-au punctat ambele variante de răspuns.

Nu vreau să începem iarăși o isterie despre cine are dreptate și să cerem ajutorul Academiei Române. Baremul e corect din punct de vedere formal. Cert e că orice subiect care penalizează pe cei care învață mai mult e un subiect greșit și cineva trebuie să-și asume vina. Altfel, în școală vom rumega în fiecare an noi și cumplite meșteșuguri de tâmpenie, pentru că examenul ghidează toată pregătirea din gimnaziu", a mai zis profesoara.


Te-ar putea interesa








Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?


Copyright 2019 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate.


dcn.n-nxt.83