„E doar o chestiune de timp” să găsim viață pe alte planete îndepărtate, susțin astronomii

Foto: Pexels. Imagine cu rol ilustrativ

Mulți astronomi nu se mai întreabă dacă există sau nu viață în altă parte a Universulu, ci în ce moment o vom găsi.

Mulți astronomi nu se mai întreabă dacă există sau nu viață în altă parte a Universului. Întrebarea care le ocupă mintea este mai degrabă: când o vom găsi? Potrivit BBC, mulți dintre aceștia sunt optimiști că vor detecta semne de viață pe o lume îndepărtată în timpul vieții noastre - posibil în următorii ani.

Și un om de știință, care conduce o misiune spre Jupiter, îndrăznește chiar să spună că ar fi “surprinzător” dacă nu ar exista viață pe una dintre lunile înghețate ale planetei. Telescopul spațial James Webb (JWST) al Nasa a detectat recent lucruri care indică viață pe o planetă din afara Sistemului Solar - și are multe alte lumi în vizor.

Numeroase misiuni care sunt fie în curs, fie pe cale să înceapă, marchează o nouă cursă spațială pentru cea mai mare descoperire științifică din toate timpurile.

Un Univers infinit, posibilități infinite

“Trăim într-un Univers infinit, cu stele și planete infinite. Și a fost evident pentru mulți dintre noi că nu putem fi singura viață inteligentă de aici”, spune prof. Catherine Heymans, Astronomul Regal al Scoției. “Acum avem tehnologia și capacitatea de a răspunde la întrebarea dacă suntem singuri în cosmos.”

Telescoapele pot acum să analizeze atmosferele planetelor care orbitează stele îndepărtate pentru semne de substanțe chimice care, cel puțin pe Pământ, pot fi produse numai de organisme vii. Prima licărare a unei astfel de descoperiri a avut loc luna aceasta cu semnul posibil al unui gaz care este produs de organisme marine simple pe Pământ în atmosfera unei planete numite K2-18b, care se află la 120 de ani-lumină distanță.

Planeta se află în ceea ce astronomii numesc '‘zona Goldilocks’ - la distanța potrivită de steaua sa pentru ca temperatura suprafeței să nu fie nici prea fierbinte, nici prea rece, ci tocmai bună pentru a exista apă lichidă, care este esențială pentru a susține viața. Echipa se așteaptă să știe într-un an dacă indiciile pe care le-au obținut sunt confirmate sau au dispărut.

Ce ar însemna descoperirea vieții

Prof. Nikku Madhusudhan, de la Institutul de Astronomie al Universității Cambridge, care a condus studiul, explică: “Dacă găsim semne de viață pe prima planetă pe care o studiem, va ridica posibilitatea ca viața să fie comună în Univers.” Chiar dacă nu găsesc semne de viață pe K2-18b, echipa are încă 10 planete Goldilocks pe lista lor de studiat și posibil multe altele după aceea.

Prof. Madhusudhan prezice că în cinci ani va exista ceea ce el descrie ca “o transformare majoră” în înțelegerea noastră despre habitabilitatea planetară și viața în Univers. "Până atunci vom fi avut șansa să studiem aproximativ șase planete ca K2-18b sau unele care sunt puțin mai fierbinți.

“Este posibil să fim aproape de prima detectare. Pe de altă parte, faptul că nu avem nicio detectare pe niciuna dintre ele ar oferi, de asemenea, informații importante despre posibilitatea vieții pe astfel de planete.”

Care sunt limitările cercetării

Totuși, pe cât de puternic este JWST, are și limitele sale. Dimensiunea și proximitatea Pământului față de Soare îi permit să susțină viața. Dar JWST nu ar putea detecta planete îndepărtate la fel de mici ca Pământul (K2-18b este de opt ori mai mare) sau la fel de aproape de stelele lor, din cauza strălucirii.

Așadar, Nasa plănuiește Observatorul Lumilor Habitable (HWO), programat pentru anii 2030. Folosind ceea ce este în esență un parasolar de înaltă tehnologie, minimizează lumina de la steaua pe care o orbitează planeta. Asta înseamnă că va putea detecta și eșantiona atmosferele planetelor similare cu ale noastre.

De asemenea, va intra în funcțiune la sfârșitul acestui deceniu Telescopul Extrem de Mare (ELT), care va fi pe pământ, privind spre cerurile cristaline ale deșertului chilian. Are cel mai mare oglindă dintre orice instrument construit, cu un diametru de 39 de metri, și poate vedea mult mai multe detalii la atmosferele planetare decât predecesorii săi. Toate cele trei telescoape care analizează atmosferele folosesc o tehnică, folosită de chimiști timp de sute de ani, pentru a distinge substanțele chimice din materialele din lumina pe care o emit.