De ce este elevul indisciplinat?

Un elev indisciplinat stârnește teama profesorilor tineri și oboseala celor cu experiență. Uneori fenomenul de indisciplină este „ușor”, trecător, alteori avem de-a face cu momente pe care dascălul le gestionează cu greu, momente care pot conduce la dezechilibre majore în sala de clasă, atrage atenția profesorul doctor Ion-Ovidiu Pânișoară, Director, Departamentul de Formare a Profesorilor, la Universitatea din București.

Iată de ce se cuvine să cunoaștem mai bine arhitectura pedagogică a elevului indisciplinat, să răspundem la întrebarea: de ce și cum devine un elev cuminte un elev indisciplinat?

Revenind la Dreikurs, autorul ne indică cum putem să ne dăm seama că elevul nostru caută atenția: are un comportament nepotrivit, se oprește când îi facem observația apoi o să-l repete mai târziu.

Dar dacă nu se mai oprește atunci când îi facem observație? Asta înseamnă că elevul a trecut în cea de-a doua etapă: căutarea puterii.

Căutarea puterii

În căutarea puterii un elev o să-și sfideze profesorul. Nevoia de putere se caracterizează prin argumentare puternică, contraziceri, apariția minciunii și a ostilității îndreptate spre profesor. Simplul fapt de a-l face pe profesor să intre într-o bătălie cu ei îi face pe elevii ajunși în acest stadiu să simtă că au câștigat deoarece tot ce contează este să simtă că l-au supărat pe profesor. Pentru Dreikurs refuzul de a nu mai continua cu un comportament negativ sau chiar creșterea acestui comportament negativ în pofida cadrului didactic dovedește că elevul se află în stadiul de căutare a puterii.

Căutarea revanșei

Dacă elevul nu a reușit în stadiile căutării atenției sau puterii o să ajungă și în stadiul căutării revanșei. Acum singurul lucru care îi face plăcere este să simtă că are puterea de a le provoca altora neplăcere. Prin această acțiune ei sunt pregătiți să fie pedepsiți de către adult ceea ce o să le alimenteze nevoia de revanșă. Consideră o victorie faptul că sunt neplăcuți de către cei din jur și cuvântul de ordine este violența.

Arătarea inadecvării

Este ultimul stadiu la Dreikurs: elevii se simt fără putere și se văd pe ei înșiși drept niște ratați. Au  o stimă de sine scăzută, refuză să participe la activitățile clasei, nu mai interacționează cu ceilalți.

De la ce pornește însă toată această escaladare? Elevul indisciplinat nu este de la început așa. Pentru Dreikurs disciplina în clasă presupune libertate și posibilitatea alegerii (însă cu înțelegerea consecințelor care derivă din comportamentul respectiv). Uneori copiii văd disciplina cerută de către adulți drept un set de reguli arbitrar alese de către educator pe care nu le înțeleg și/sau pe care nu vor să le accepte. De aceea, atunci când sunt pedepsiți nu văd motivația din spatele pedepsei – în consecință devin ostili și se răzvrătesc împotriva ordinii impuse.

Vezi continuarea pe performante.ro

Ultimele materiale video - DCNewsTV.ro

Te-ar putea interesa

Get it on App Store Get it on Google Play

Cele mai noi știri

Cele mai citite știri





Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?

Copyright 2021 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: publicitate@dcnews.ro


cloudnxt2
YesMy