Coronavirus - COVID 19
România în stare de urgență
-
confirmate
-
vindecate
-
decese
Sună-ne (Luni - Vineri, 09:00 - 18:00) sau scrie-ne la numărul 0772.264.642 sau la adresa de e-mail [email protected] și pune intrebări despre coronavirus, situații sociale, medicale, suport psihologic. Semnalează situații deosebite.

Cum „ucizi” creativitatea copilului fără a ști că faci asta

DCNews Team / 18 dec 2014 / 09:55

Copiii se nasc genii creative. Din păcate, însă, până în momentul în care ajung în clasa a treia – a patra, creativitatea lor este deja „moartă”. 

Când vine vorba despre inteligență, există fenomenul numit „efectul Flynn” care spune că fiecare generație nouă obține un scor mai bun cu până la 10 puncte deoarece mediul din ce în ce mai favorabil „produce” copii mai inteligenți. În ceea ce privește creativitatea însă, a fost identificat un trend descendent: începând cu 1990, scorurile care măsoară creativitatea au continuat să scadă. Deci, ce facem greșit?

Iată o listă cu cei mai mari dușmani ai creativității:

  • Recompensele: cercetările științifice au demonstrat că recompensele inhibă imaginația și dorința de explorare a copiilor. Un copil va depune exact atâta efort cât este necesar să obțină recompensa și nimic mai mult. Premiile, abțibildurile, elimină plăcerea intrinsecă pentru activități creative. Vrem să avem copii implicați, motivați, nu doar copii cu caiete pline de steluțe sau zâmbăreți.
  • Shadowing (Părintele/Educatorul „umbră”): stând mereu în spatele copilului și ocupându-ne din umbră de micile sale proiecte este în detrimentul creativității. Dacă copiii sunt mereu sub observație strictă și primesc tot timpul sfaturi atunci nu vor fi capabili să-și asume riscuri și nu vor experimenta greșelile ca parte firească a procesului de învățare.
  • Limitarea alegerilor: ne introducem copiii într-un sistem care îi învață că este doar „un singur răspuns corect”. Majoritatea jucăriilor vin cu instrucțiuni precise și foarte rar le oferă posibilitatea să aleagă. Cu toate acestea, opțiunile de explorare sunt inima gândirii laterale. Copiii creativi se simt liberi să propună soluții alternative și adorăm să-și urmeze curiozitatea.
  • Programul super-încărcat: activități organizate, ateliere de lucru, întâlniri sociale… programul copiilor nu a fost niciodată atât de încărcat. Dar noi suntem atât de ocupați să-i supra-stimulăm încât uităm să alocăm timp pentru cel mai important stimul dintre toți: plictiseala. Plictiseala hrănește imaginația și imaginația hrănește ideile și creativatea. Spune foarte des: „Am nevoie să stau pur și simplu degeaba, să nu fac nimic, pentru a-mi încărca bateriile” și totuși nu aplicăm acest lucru și copiilor noștri. Sunt momente când exact atunci când nu facem „nimic” ne vin cele mai bune idei.

Citește și: Greșeala de a fi "părinte elicopter"

 

Creativitatea înflorește atunci când lucrurile sunt făcute din pură placere. Ceea ce contează este plăcerea de a face un lucru și nu perfecțiunea. Să uităm de „lucrul bine făcut” și să le dăm copiilor posibilitatea de a explora, de a face greșeli și de a simți libertatea de a-și exprima ideile lor minunate.

Te-ar putea interesa







Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?

Copyright 2020 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


dcn.n-nxt.25