Cum devine omul fiară la volan. Explicația psihologilor pentru agresivitatea șoferilor din România. Sondaj-exclusiv

DCNews Team / 29 noi 2015 / 17:45
Salveaza PDF Print Comentarii

Străinii care vin în țară, dar și românii care au termen de comparație, recunosc că aici se circulă mult mai agresiv ca în Occident.  Se taie ”fața” celorlalți, nu sunt lăsați să intre cei care vin de pe o stradă laterală, sunt depășitele coloanele de mașini care așteaptă la semnafor, claxoane, înjurături, chiar bătăi au loc frecvent între șoferii din România. Alături de starea proastă a drumurilor, acest fenomen face ca numărul accidentelor mortale să fie cel mai mare din Europa.

 

Care este explicația psihologilor? Conf. Dr. Georgeta Pânișoară, de la Facultatea de Psihologie a Universității din București, răspunde întrebărilor DCNews.

Există o scuză pentru cei care înjură, claxonează, înjură la volan?

Viața a devenit din ce în ce mai stresantă în mediile urbane aglomerate. Ritmul acesteia nu ne mai dă posibilitatea să ne organizăm programul astfel încât să realizăm toate activitățile pe care ni le-am propus. Alergând între serviciu, after-school, lecțiile de balet sau karate, dentist inevitabil nu ajungi la toate în timp util. Așa că fiecare încearcă să se ajungă cât mai repede, însă ceilalți conducători auto din trafic par să se opună acestui plan. Îi blamăm pe cei din trafic că sunt în calea obiectivelor noastre, când de fapt, noi personal ar trebui să ne organizăm mai bine timpul. Oamenii devin furioși, frustrați și își manifestă aceste emoții claxonând, vorbind injurios, nemairespectând pe celilalți.

Ce îi face pe unii mai agresivi decât ceilalți?

Trăim într-o societate care a devenit cu timpul din ce în ce mai competițională. Mulți sunt într-o competiție vizibilă de a avea un ”telefon mai performant”, o ”mașină mai bună, mai mare, cu motor mai puternic”, o ”casă mai mare”. Această filosofie acaparează întreaga personalitate a omului din trafic care vrea să demonstreze și pe șosea că el este mai puternic, că el are controlul. Dovedește acest lucru intrând în fața altora, manifestându-se zgomotos, nelăsând nici o șansă ”de câștig” celor ce par sau sunt mai slabi ca el.

Cum se reflectă personalitatea individului în trafic?

Există două tipuri pregnante de personalități pregnante în trafic: cei care vor puterea, vor controlul, vor să fie recunoscuți pentru faptul că sunt mai buni sau că ”au dreptul” de a o lua înaintea tuturor și cei submisivi, obedienți în viața de zi cu zi, subordonații ideali care preferă să nu intre în luptă din frica că vor eșua sau din teama că au mai multe de pierdut. Primii vor depăși coloana aflată la semafor, ceilalți îi vor lăsa să se bage în față.

Există și ”luptătorii pentru dreptate”, cei care s-au săturat ca acei ce obțin necuvenit avantaje să le tot obțină. De aceea, nu-i lasă pe cei care depășesc coloana de mașini în așteptare să reintre, cu orice risc. Dacă tot mai mulți șoferi ar sancționa comportamentul ”puternicilor”, s-ar descuraja atitudinea sfidătoare, ar fi puși la punct cei care conduc șmecherește.

 

Cum gândesc ”puternicii”, cei care depășesc coloanele?

Psihologia celui care depășește coloana de mașini: nevoia de putere, obișnuința (a mai făcut acest lucru în trecut și i-a mers), puterea exemplului (a văzut alți conducători în trafic făcând acest lucru cu succes și a simțit o frustrare de tipul „ce eu sunt mai fraier?”). Există și o puternică centrare pe individualitate, pe nevoile tale și o ignorare a nevoilor colective, ale celorlalți. Nu întotdeauna cel care intră în față se gândește că face rău sistemului, celorlalți participanți la trafic: el este centrat pe sine, îl interesează doar ce are el de câștigat.

Dar cei din coloană, care acceptă sfidarea?

Psihologia celui care stă în coloană și îl lasă pe cel care depășește coloana să se bage în fața lui: teama de a nu deveni victima unei agresiuni (uneori cei care se bagă în față sunt foarte agresivi), indiferența (este obișnuit cu astfel de situații și nu mai reacționează la ele), falsa toleranță (uneori acești participanți la trafic consideră că ei manifestă toleranță și se văd pe ei înșiși ca fiind persoane pozitive deoarece permit reintrarea in coloană a celor care au depășit). Pe acești conducători auto viața i-a învățat că pot pierde timp și că blocarea intrării în coloană a celui care a depășit-o le aduce mai mult stres decât dacă îi permit reintrarea.

De ce se reped unii în intersecție, blocând-o, chiar dacă văd că semaforul se va schimba?

Nu gândesc rațional, ci secvențial. Nu pot gândi mai departe de secunda următoare. Li se pare că, dacă dau prioritate cuiva, pierd timp. Nu se gândesc că, intrând în intersecție și blocând-o, cei care vin din alte direcții, de asemenea, îi vor bloca să ajungă mai repede unde doresc. Acționează instinctual, ca ”fiarele” care se luptă pentru resurse, în loc să coopereze. Vina principală este a școlii de șoferi, care nu reușește să-i învețe să raționeze, dar și a lipsei unor campanii de educație civică.

VOTEAZA ARTICOLUL
   Pozitive: +8    Negative: 0

TOP STIRI CELE MAI...



comunicate de presa



Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?

Designed by PROGRAPHICS

Vezi versiunea de mobil a siteului

nxt.d4a4.n3