Coronavirus - COVID 19
România în stare de alertă
-
confirmate
-
vindecate
-
decese
Sună-ne (Luni - Vineri, 09:00 - 18:00) sau scrie-ne la numărul 0772.264.642 sau la adresa de e-mail redactia@dcnews.ro și pune intrebări despre coronavirus, situații sociale, medicale, suport psihologic. Semnalează situații deosebite.

Cum a fost prins Cristian Burci. Dovada procurorilor DIICOT

Grupul infracţional condus de Cristian Burci a devalizat Romvag Caracal printr-un mecanism tip suveică, acesta constând în împrumuturi acordate unor firme controlate tot de Burci şi care nu au mai fost niciodată returnate, dar şi prin vânzarea de vagoane în străinătate folosind intermediari, susţin procurorii DIICOT.

În referatul prin care procurorii DIICOT - BT Olt solicită arestarea preventivă a lui Burci şi a altor patru persoane apropiate acestuia - Denisa Turcu, Clara Clementina Gheocov, Ion Dinoiu şi Vilson Stancu - este dezvăluit mecanismul prin care au fost retrase sume enorme de bani de la fabrica de vagoane din Caracal, distrusă aproape în totalitate.

Astfel, în anul 2002, APAPS a vândut firmei germane Karsdorfer Eisenbahngesellschft 59,99% din acţiunile Romvag SA Caracal. Peste un an, firma germană intra în faliment, iar pachetul de acţiuni de la Romvag a fost preluat de grupul International Railway Systems (IRS) SA Luxemburg, grup din care făceau parte societăţile SC Astra Vagoane SA Arad şi SC Meva SA Drobeta Turnu-Severin, toate fiind controlate de Cristian Burci. DIICOT arată că, începând cu anul 2006, Cristian Burci şi alte persoane au pus la punct un sistem financiar-contabil de natură a devaliza Romvag Caracal şi, prin diferite manopere financiar-contabile, au intrat în posesia sumelor de bani pe care Romvag le deţinea în conturi, sume de bani care erau destinate susţinerii producţiei şi plata personalului angajat, care se ridica la peste 4.000 muncitori, precum şi plăţii taxelor la bugetul statului. Pentru început, Romvag a acordat un împrumut de 3 milioane euro, fără dobândă, firmei IRS Luxemburg, pe motiv că fabrica de vagoane avea mai multe lichidităţi decât avea nevoie. Ulterior, contractul de împrumut a fost mărit la 7 milioane de euro, bani care au fost folosiţi de Cristian Burci pentru a achiziţiona acţiuni la alte firme sau la majorări de capital, cum ar fi SC Servtrans Invest, societate înfiinţată de Dumitru Creştin.

[citeste si]

Conform DIICOT, pentru a se pierde urma acestui împrumut, apropiaţii lui Cristian Burci, în primul rând Denisa Turcu, au folosit un circuit financiar de tip 'suveică', pentru a 'spăla' banii, printre trecerea lor succesiv în conturile mai multor firme. O altă metodă folosită pentru devalizarea Romvag a fost vânzarea de vagoane în străinătate prin intermediul unei firme înfiinţate de Cristian Burci în Elveţia, IRS Industries Gmbh Lugano, însă doar o parte din bani s-au mai întors la Caracal, sumele neîncasate ridicându-se la 17.500.000 euro. Procurorii notează că aceste operaţiuni făcute de Cristian Burci şi oamenii apropiaţi lui au indus ideea că Romvag nu mai are resursele financiare necesare pentru a susţine producţia de vagoane. În consecinţă, Burci a introdus Romvag, împreună cu alte firme deţinute de el în ţară şi străinătate, SC Meva SA Drobeta Turnu Severin, SC Astra SA Arad, IRS Industries Gmbh Lugano şi MSV Metal Studenka Slovacia, în calitate de împrumutaţi, într-un credit sindicalizat de 96 milioane euro de la un consorţiu de patru bănci unde agent garantator a fost RBS Bank. Din acest împrumut, Romvag a primit doar 22 milioane euro, deşi fabrica a garantat cu întregul său patrimoniu, evaluat la 60 milioane euro. Contractul de credit a fost semnat pe 9 octombrie 2008, la Singapore, de reprezentantul desemnat de toate cele cinci societăţi codebitoare, în persoana inculpatei Denisa Turcu.

Din cele 22 milioane euro, Romvag a folosit pentru susţinerea producţiei de vagoane doar 2,5 milioane euro, restul fiind daţi pentru refinanţarea unor credite pe care le avea la bănci sau la SC Astra SA Arad, aceasta din urmă controlată tot de Burci. SC Romvag SA Caracal şi ceilalţi producători de vagoane din ţară - Meva SA Drobeta Turnu Severin şi Astra Arad - aveau în octombrie 2008 credite bancare totale de aproximativ 85.000.000 euro garantate cu cash flow-ul şi contractele în derulare, dar datorită faptului că intermediarul IRS Industries Gmbh Lugano, societate unde Burci era director, a folosit sumele de bani în interesul personal al membrilor grupului, pentru continuarea producţiei a fost nevoie de un credit mare care să acopere sumele de bani sustrase de grupul condus de Burci. Cu ocazia controalelor efectuate de organele fiscale au fost identificate facturi emise pentru prestări servicii fictive pentru care nu s-au putut prezenta, conform legislaţiei în vigoare, situaţii de lucrări sau prestări servicii efectuate. Printre acestea se arată că Romvag a înregistrat în evidenţele contabile 50 de facturi fiscale emise de SC IRS Management Bucureşti, în valoare de 3.686.806 lei din care 625.399 lei TVA, dar în spatele acestor facturi nu există o susţinere economică. DIICOT mai arată că, la data de 6 iulie 2012, întreg patrimoniul Romvag a fost vândut printr-un contract de întreprindere la SC Astra Rail Industries Arad pentru suma de 33.247.305 lei, iar la 15 octombrie 2012, printr-o decizie a Tribunalului Olt, Romvag a ieşit din insolvenţă îndeplinindu-şi programul de reorganizare. La ieşirea din reorganizare, Romvag SA a înregistrat venituri în valoare de 121.712.528 lei reprezentând datorii anulate din pasivul bilanţier în urma programului de reorganizare, dar şi cheltuieli de exploatare în valoare de 40.839.474 lei.

Ultimele materiale video - DCNewsTV.ro

Te-ar putea interesa

Get it on App Store Get it on Google Play







Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?

Copyright 2020 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: publicitate@dcnews.ro


nxt.23
YesMy