Croații au sărbătorit ieri în cadrul unei festivități inaugurarea unui pod mult așteptat care ocolește o fâșie îngustă de coastă bosniacă pentru a conecta regiunea de sud a Adriaticii cu restul țării.
Cofinanțat de Uniunea Europeană, podul Pelješac, care a fost lansat oficial marți, se întinde între Komarna pe continent și Brijesta pe peninsula Pelješac, oferind acces mai ușor la popularul loc turistic Dubrovnik.
Lansarea structurii cu tiranți de 2,4 kilometri este salutată ca un moment istoric pentru țară, sute de oameni s-au dovedit a fi primii care au traversat pe jos, pe măsură ce podul s-a deschis pietonilor și apoi șoferilor.
Până acum, atât rezidenții, cât și turiștii trebuiau să traverseze Bosnia-Herțegovina atunci când călătoreau în și dinspre regiunea Dalmației de Sud către continent, ceea ce însemna că erau supuși controalelor la frontieră, provocând întârzieri de trafic, relatează CNN.
Prim-ministrul Croației, Andrej Plenković a descris structura, care a costat 525 de milioane de euro ca fiind „nu un lux, ci o necesitate”.
Aflat la 55 de metri deasupra nivelului mării, podul Pelješac a fost în lucrări de câțiva ani, asigurând o contribuție financiară semnificativă de 357 milioane EUR din partea UE în 2017.
Podul va reduce timpul de călătorie cu 37 de minute de-a lungul coastei Adriatice.
”Podul Pelješac va îmbunătăți dezvoltarea economică și coeziunea teritorială a Dalmației de Sud și a Croației în ansamblu”, a declarat Elisa Ferreira, comisarul UE pentru coeziune și reforme, într-un comunicat.
”Acest pod este un simbol al solidarității europene și al sprijinului acordat Croației în termeni financiari și politici. Va îmbunătăți viața cetățenilor de pe teren și va face parte din istoria dezvoltării Croației”.
Când Croația a devenit independentă în 1991, două secțiuni ale coastei croate a Mării Adriatice au fost împărțite de o porțiune de 9 kilometri (5,6 mile) din teritoriul bosniac cunoscut sub numele de coridorul Neum.
Faza finală, o ocolire de 8 kilometri (4,9 mile) lângă orașul Ston, lângă Dubrovnik, este programată să fie finalizată la sfârșitul anului 2023.
În timp ce deschiderea podului Pelješac are multe bucurii, proiectul a fost criticat de-a lungul anilor.
Oficialii bosniaci au declarat inițial că ar avea un impact asupra accesului țării la mare, determinând Croația să mărească înălțimea podului, care are patru benzi de circulație.
Faptul că o companie de stat chineză i s-a atribuit contractul de construire a structurii a stârnit de asemenea nemulțumiri.
Citește și:
'Am înţeles că avem termen până la jumătatea lunii februarie pentru a reloca utilităţile. Împreună cu colegii mei din minister încercăm să relocăm aceste utilităţi, pentru că aici e o problemă de utilităţi, în special pe partea de Transelectrica. Încercăm să facem relocările, astfel încât să ne înscriem în termenele pe care le avem. La finalul anului viitor, podul va fi dat în folosinţă', a afirmat Sorin Grindeanu.
Potrivit prezentării făcute de reprezentantul constructorului, director tehnic Dragoş Burlan, Podul suspendat peste Dunăre va fi finalizat în noiembrie 2022, iar dacă se va reuşi mutarea utilităţilor până în luna februarie, traficul pe pod va fi deschis începând cu luna decembrie 2022.
'Pe zona Brăila, din ce am început până acum, am terminat circa 90% din terasamente, sunt atacate toate structurile şi toate podeţele, în proporţie de 80% sunt deja finalizate. Pe zona judeţului Tulcea, pe zona aferentă pentru deschiderea traficului, pe zona de terasament suntem gata pe 50%, iar toate structurile şi podeţele sunt atacate. În ceea ce priveşte Podul suspendat, progresul fizic global este de 63%, iar cel financiar de 56%. Dacă vom face cu toţii eforturi, vom reuşi să deschidem în decembrie 2022 traficul pe Podul suspendat peste Dunăre.', a afirmat Grindeanu.
'Podul, oricum, în noiembrie va fi finalizat. Poate reuşim să rezolvăm problema de aici cu Transelectrica până la jumătatea lunii februarie, pentru a putea să atacăm viaductul de cale ferată şi să terminăm cumva accelerat în loc de 13 luni, undeva la 10 luni. Astăzi, cablurile sunt în proporţie de 97% montate, se lucrează la ultimele două toroane, care vor fi finalizate la sfârşitul acestei săptămâni. Tablierul este finalizat în totalitate, sunt gata toate cele 86 de tronsoane', a explicat Dragoş Burlan.
'Programul nostru prevede ca în partea a doua a lui februarie să terminăm căile pregătitoare pentru montarea tablierului. La începutul lui martie să începem şi în 72 de zile să finalizăm de montat toţi cei 2 km de tablier. Toate celelalte lucrări de pe pod vor fi aduse în finalizare în luna august. Apoi în septembrie, octombrie va fi tot ce înseamnă teste, încercări, reglaje, pentru că tot podul suspendat, după ce se finalizează montarea tablierului, are o perioadă pentru reglare, în aşa fel în noiembrie podul suspendat să fie 100% finalizat', a mai spus Dragoş Burlan.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu