Avocatul Toni Neacșu a făcut mai multe precizări după declarațiile lui Augustin Zegrean cu privire la moțiunea de cenzură și Ludovic Orban.
Moțiunea de cenzură, semnată de parlamentari ai AUR și USR PLUS, a fost transmisă, marți, Guvernului de către președintele Camerei Deputaților, Ludovic Orban. Acesta a citat, marți, după ședința BPR care nu a avut cvorum, dintr-o decizie CCR, potrivit căreia „împiedicarea prezentării și refuzul de a dezbate o moțiune de cenzură deja depusă sunt contrare Constituției întrucât acest lucru ar echivala cu eliminarea posibilității Opoziției parlamentare de a cenzura și controla deciziile guvernamentale de angajare a răspunderii”.
„Încerc să evit să mai vorbesc, pentru că eu spun ce scrie în Constituție și prin legi și ei fac cu totul altfel”, a spus, marți, Augustin Zegrean, cel care a fost preşedinte al Curţii Constituţionale a României. „Ludovic Orban nu poate convoca ședința fără avizul Biroului Permanent”, mai spusese acesta.
Toni Neacșu a transmis, miercuri, pe Facebook, câteva clarificări.
„Apreciez mult intervențiile directe și pricepute ale domnului președinte Zegrean în media ori de câte ori se pune problema unor interpretări complicate ale Constituției sau practicii constituționale. De data aceasta însă domnia sa are mai puțină dreptate, probabil și pentru că se referea la altceva decât spunea domnul Orban. Este adevărat că în Constituție nu scrie de cele 5 zile în care care este obligatoriu să fie citită în Plenul reunit al camerelor. Termenul este însă prevăzut în Regulamentul Camerelor (art. 92 alin 1). Moțiunea se citește (se prezintă) obligatoriu în 5 zile de la data depunerii, adică a înregistrării sale în Parlament, care a fost vineri 3 septembrie. În Constituție este prevăzut doar termenul de cel puțin 3 zile de la citirea sa în care moțiunea trebuie votată (art. 113 alin. 3). CCR a stabilit că o moțiune odată depusă în Parlament este obligatoriu să parcurgă procedura de vot și că nu poate fi blocată administrativ sau prin decizii unilaterale ale organelor de conducere ale parlamentului. În concluzie există un calendar obligatoriu pentru dezbaterea și votarea unei moțiuni iar din acest punct de vedere Ludovic Orban are dreptate: în cel mult 5 zile de la depunere se citește în Plenul reunit și după alte cel puțîn 3 zile este votată.
Afirmația (n.r. lui Augustin Zegrean) "Ludovic Orban nu poate convoca ședința fără avizul Biroului Permanent" este iarăși eronată. Potrivit art 14 din același Regulament, "Convocarea Camerelor în şedinţă comună se face de preşedinţii acestora, de comun acord." Rolul Biroului Permanent este de a propune ordinea de zi și data desfășurării ședinței Plenului reunit, dar convocarea propriu-zisă nu o pot face, dimpotrivă, decât cei 2 președinți. Birourile permanente reunite nu convoacă niciodată parlamentul în ședință comună. Ba mai mult, președinții celor 2 camere au chiar obligația (art. 13 pct. 18, art. 14 alin. 2) ca în cazul moțiunii de cenzură să convoce ședința comună a camerelor. Potrivit art. 20 proiectul ordinii de zi este aprobat chiar de Parlament, așa că cu sau fără o hotărâre a Birourilor permanente ședința plennului reunit poate avea loc în mod cât se poate de legal”, a explicat Toni Neacșu.
„Ludovic Orban a citat din Decizia nr. 1.525 din 24 noiembrie 2010 a Curții Constituționale prin care s-a stabilit negru pe alb că este interzisă nerespectarea termenul de prezentare a moţiunii de cenzură în şedinţa comună a celor două Camere în cel mult 5 zile de la dată depunerii acesteia și este neconstituțional refuzul supunerii acesteia spre dezbatere într-o şedinţă comună a celor două Camere ale Parlamentului. A mai hotărât că „împiedicarea prezentării şi refuzul de a dezbate o moţiune de cenzură deja depusă sunt contrare Constituţiei, întrucât acest lucru ar echivala cu eliminarea posibilităţii opoziţiei parlamentare de a cenzură şi controla deciziile guvernamentale de angajare a răspunderii”. Știu că este greu ca în plin scandal politic partidele să apeleze în primul rând la legalitate și tentația lor este dimpotrivă de a arunca în aer legislația și regulile constituționale, dar în ipoteza în care ne aflăm lucrurile sunt foarte simple: moțiunea de cenzură a fost înregistrată pe 3.09.2021; cu sau fără voia birourilor permanente ședința comună de prezentare a ei trebuia să aibă loc în cel mult 5 zile de la acest moment, deci până marți, 8.09.2021, termen deja depășit; președinții celor 2 camere au obligația convocării plenului reunit pentru prezentarea moțiunii; refuzul, explicit sau implicit prin boicotare, a Birourilor permanente sau a plenului reunit de a permite prezentarea moțiunii și ulterior votarea ei este un comportament neconstituțional, sancționabil ușor de către CCR în cazul sesizării cu un conflict juridic”, a conchis avocatul.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu