Raportul cercetătorilor identifică trei măsuri: vehicule electrice, proteine pe bază de plante şi îngrășământ verde. Acestea ar putea limita încălzirea globală.
Schimbările climatice trimit lumea către o serie de puncte critice catastrofale care blochează lumea în schimbări climatice ireversibile. Asta-i vestea proastă, scrie CNN.
Vestea bună este însă că există și o serie de „puncte pozitive”, potrivit unei analize publicate joi de cercetători dintr-un grup internațional de instituții, inclusiv Universitatea din Exeter și Laboratorul de schimbare a sistemelor al Institutului Mondial de resurse, cu sprijinul Fondului Bezos Earth.
Acestea sunt definite ca mici acțiuni climatice care ar putea avea un efect de bulgăre de zăpadă, determinând reducerea emisiilor în unele dintre cele mai poluante sectoare ale economiei globale.
Pe măsură ce noile tehnologii încep să depășească versiunile mai vechi, mai poluante, apar "bucle de feedback" care ajută o tehnologie să se îmbunătățească, să devină mai ieftină și să devină mai accesibilă.
Ideea este de a crea "schimbarea auto-propulsată", a declarat Tim Lenton, președinte în domeniul schimbărilor climatice și al științei sistemului Pământului de la Universitatea din Exeter și autor al raportului, pentru CNN.
Autorii raportului recunosc că declanșarea acestor puncte critice nu va fi suficientă pentru a îndeplini obiectivele climatice globale. Dar, pe măsură ce timpul se scurge pentru a limita încălzirea globală la 1,5 grade Celsius peste nivelurile pre-industriale, acțiunea țintită poate fi o pârghie puternică, spun ei.
"În fața unei crize climatice și ecologice, altfel enorme. Poate că putem fi parte a schimbării care se va întâmpla mai repede decât credem”, a spus Lenton.
Raportul identifică trei "puncte de supraîndatorare": Intervenții cu costuri relativ scăzute sau cu dificultăți reduse care ar putea avea cel mai mare impact în decarbonizarea economiei globale.
Un punct critic este deja "foarte aproape" pentru vehiculele electrice, se arată în raport. EVS a reprezentat 10% din totalul automobilelor vândute anul trecut, fiind determinată de vânzările din China și Europa.
Pentru a fi pe drumul cel bun pentru o flotă net zero până în 2050, vehiculele electrice trebuie să reprezinte aproximativ 60% din vânzările de autoturisme noi până în 2060, potrivit raportului, care spune că mandatele pentru vânzările de vehicule electrice ar putea fi o "politică deosebit de puternică" pentru a aduce un punct critic.
Pe măsură ce cererea crește, costurile de producție scad, inclusiv pentru bateriile cu litiu, care au înregistrat o scădere a costurilor cu 90% în ultimii 10 ani, potrivit raportului.
Depășirea vehiculelor alimentate cu gaz ar putea avea, de asemenea, beneficii pozitive pentru alte sectoare care necesită stocarea bateriilor, cum ar fi vântul și energia solară.
"Mașinile electrizante înseamnă un punct de cotitură pentru baterii tot mai ieftine, iar bateriile mai ieftine ar putea fi o sursă cu adevărat valoroasă și ieftină de stocare a energiei electrice pentru a permite tranziția la energie regenerabilă", a spus Lenton.
Carnea are un impact foarte mare asupra climei. Creșterea animalelor reprezintă 14,5% din emisiile cauzate de om, care încălzesc planeta.
Proteinele pe bază de plante, cum ar fi fasolea, lintea, mazărea și nucile, produc cu până la 90% mai puține emisii decât carnea. Ei sunt, de asemenea, prinde din urmă cu carne în ceea ce privește costul, precum și aroma. În prezent, acestea au o cotă de piață scăzută.
Dacă instituțiile publice, cum ar fi școlile, spitalele și guvernele, și-ar folosi puterea de cumpărare pentru a cumpăra proteine pe bază de plante în loc de carne, aceasta ar putea fi o "pârghie puternică pentru a crește absorbția acestor produse", au spus autorii raportului.
Această schimbare de politică ar putea contribui, de asemenea, la schimbarea normelor sociale în jurul produselor pe bază de plante și la creșterea atractivității acestora, a spus Lenton.
Eliminarea produselor de origine animală ar avea avantajele suplimentare ale reducerii emisiilor din agricultură, eliberării de terenuri pentru a sprijini fauna sălbatică și stocarea carbonului și reducerii stimulentelor pentru despădurire.
Creșterea producției de "îngrășământ verde" ar putea nu numai să reducă emisiile din producția de îngrășăminte agricole, ci și să contribuie la demararea unei economii ecologice a hidrogenului, potrivit raportului.
Amoniacul, un ingredient cheie în îngrășămintele comerciale, este produs în prezent folosind combustibili fosili și reprezintă aproximativ 1,8% din emisiile globale de carbon. Dar ar putea fi înlocuit cu amoniac verde, care este produs cu hidrogen verde folosind energie regenerabilă.
Deși în prezent este mai scump decât amoniacul convențional, amoniacul verde este proiectat să fie viabil din punct de vedere economic în următorii zece ani, potrivit raportului, care sugerează că mandatele ca 25% din amoniac să fie verde ar contribui la reducerea emisiilor sistemului alimentar și la accelerarea creșterii sectorului hidrogenului verde.
Hidrogenul verde este o soluție climatică mult mai ridicată datorită potențialului său de a înlocui combustibilii fosili în industrii incredibil de mari consumatoare de energie, cum ar fi transportul maritim, producția de oțel și aviația.
Articolul poate fi citit integral pe CNN.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu