CIOCOLATĂ, nivel istoric. Cine face jocurile în piața de ciocolată

Rodica Mitu / 14 feb 2018 / 09:55 Salveaza PDF Comentarii
Descriere foto:

De Ziua Îndrăgostiților dar și de 1 și 8 Martie, ciocolata, în diversele ei forme, este de nelipsit în cadourile pe care românii și le fac.

Potrivit experților de la KeysFin, pe fondul creșterii puterii de cumpărare a românilor, consumul de ciocolată a prins aripi, astfel că piața de profil va atinge în acest an un nivel istoric, ce ar putea depăși granița de 5 miliarde de lei (aprox 1 mld.euro). Afacerile din piața de ciocolată au atins în 2016 nivelul de 4,5 miliarde de lei, iar datele preliminarii privind evoluția din 2017 indică un avans de peste 20%. Perspectivele lui 2018 sunt foarte optimiste, creșterea afacerilor din acest sector indicând o depășire a graniței de 5 mld.lei.

Conformstudiului KeysFin, care a analizat evoluția pieței din 2012 până în prezent, principalul indicator care susține dinamica sectorului îl reprezintă profitabilitatea pieței. Dacă în 2012, cele 786 de firme producătoare sau distribuitoare de produse din ciocolată raportau un profit net de 107,3 milioane lei, în 2017 se estimează că acesta a fost de 306, 1 milioane lei, la un număr de 758 de firme. "Piața ciocolatei a trecut printr-un proces de consolidare, de maturizare, eficientizarea business-ului fiind în prim-plan. Astfel s-a ajuns ca, la o cifră de afaceri relativ constantă în acest interval, profitul firmelor să crească de peste două ori. Firmele și-au diminuat creanțele cu peste 300 mil.lei, datoriile comerciale s-au redus de la 829,5 mil.lei la 675,3 milioane de lei în 2016, iar pierderile nete au scăzut de la 138,7 mil. la 79,7 mil. lei", afirmă analiștii KeysFin.

Evoluția pozitivă a pieței a venit pe fondul creșterii economice, propulsată de avansul semnificativ al consumului. Pe fondul dezvoltării ofertelor și mai ales a investițiilor semnificative în marketing și promovare, românii s-au arătat tot mai interesați de ciocolată.

"Potrivit Eurostat, un român mănâncă în medie pe an 2,2 kilograme de ciocolată, însă cele mai noi date din piață arată că nivelul de consum a crescut semnificativ în ultimii 2-3 ani. Raportat la țările occidentale, consumul la noi este încă foarte redus. Spre comparație, elvețienii, campionii europeni în materie, consumă 11 kilograme de ciocolată pe cap de locuitor, iar media UE este de 10 Kg", au explicat analiștii.

CINE FACE JOCURILE 

Potrivit studiului realizat de KeysFin, principalul jucător din piața românească, pe segmentul deproducție, este Nestle, cu o cifră de afaceri de 783,6 milioane lei, companie urmată, la mare distanță, de Kandia Dulce SA, cu 161,4 milioane lei, Heidi Chocolat SA, cu 106,2 milioane lei, Mueller și Prietenii (19,1 mil.lei) și Marco Polo (18 mil.lei) Pe segmenul de distribuție, SECA Distribution SA conduce clasamentul cu afaceri de 390,8 mil.lei în 2016, urmată de Ferrero România SRL (398 mil.lei), D.R.I.M Daniel SRL (268,7 mil.lei), Wrigley România (133,7 mil. lei) și Almira Trade SRL (130,3 mil.lei). Pe ansamblu, cele mai multe companii din piața de ciocolată activează în București (127), acolo unde, de altfel, și consumul este cel mai mare din țară.

PREFERINȚELE ROMÂNILOR 

Potrivit datelor Institutului Național de Statistică (INS), un roman a consumat lunar în 2016, în medie, 157 de grame de ciocolată, bomboane, rahat și alte produse zaharoase, pe care a cheltuit 3,17 lei. Cel mai mare consum a fost realizat de salariați, respectiv 175 de grame lunar, iar cel mai mic la șomeri — 106 grame. În ceea ce privește consumul de dulceață, gem, compot, jeleuri, datele INS arată că o persoană a consumat, în medie, 20 de grame lunar.

Datele statistice arată că ciocolata cu lapte este preferata a 77% dintre români, restul de aproximativ 30% fiind împărțiți între ciocolata simplă și cea cu creme de diverse sortimente. Ciocolata alba reprezintă numai 7,4% din totalul vânzărilor.

Statisticile arată că pe piața românească există, în prezent, peste 90 de branduri de ciocolată, pe toate cele trei segmente de preț - premium, mediu şi economic).

CINE FACE JOCURILE LA NIVEL MONDIAL

Africa reprezintă principalul furnizor de cacao din lume. Coasta de Fildeș acoperă 30% din cererea globală, urmată de Ghana, Indonezia și Nigeria. Cel mai mare exportator de ciocolată din lume este Germania (4,5 mld.dolari), urmată de Belgia (2,9 mld.dolari), Olanda (1,8 mld.dolari) și Italia (1,7 mld.dolari). Elveția ocupă abia locul 10 în clasamentul global potrivit datelor World's Top Exports pe 2016.

Cel mai mare producător de ciocolată din lume este Mars (afaceri de 18 mld. dolari), urmat de Ferrero (12 mld.dolari), Mondelez (11,6 mld.dolari), Meiji (9,6 mld.dolari) și Nestle (8,8 mld.dolari). Urmează în clasament Hershey's, Lindt, Glico, Haribo și Arcor.
Împreună, cei mai mari 10 producători de ciocolată din lume au avut vânzări de peste 80 de miliarde de dolari în 2016.

[citeste si]  

Potrivit experților, piața ciocolatei se concentrează, în prezent, pe dezvoltarea unor produse cât mai variate (arome, ingrediente etc.), multe în ediții limitate, unul dintre trendurile actuale fiind legat de producția ciocolatei organice, vegane, fără zahăr sau gluten.



Te-ar putea interesa







Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?


Copyright 2018 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate.


n-nxt.12