Președintele Academiei Române, Ioan-Aurel Pop, a propus reintroducerea a două ore de Istorie pe săptămână în școli, subliniind importanța studiului istoriei comunismului.
Istoria comunismului nu este o disciplină, ci un conținut pentru Istoria contemporană, a evidențiat, joi, președintele Academiei Române, Ioan-Aurel Pop, care a pledat pentru reintroducerea în programa școlară a două ore pe săptămână pentru disciplina Istorie.
Ioan-Aurel Pop a participat la dezbaterea „Mai este nevoie de Istorie în școli?”, organizată la Biblioteca Academiei Române.
„Puterea noastră de a schimba e extraordinară. Schimbăm, nu așteptăm urmările. (...) Nu așteptăm feedback-ul. Galopăm și confundăm conținuturile cu disciplinele, dragi mei. Eu nu zic că nu trebuie făcută Educație sexuală. Trebuie făcută și Educație morală, trebuie făcută și Educație igienică, trebuie făcută și Educație pentru circulația pe drumurile publice și Educație financiară, bancară, antreprenorială.
Dar nu discipline, dragii mei. Eu nu pot să bag Educația antreprenorială, pentru că lumea va crede că, de acum încolo, toată lumea trebuie să se facă antreprenor. Cine mai muncește? Antreprenorii pe cine mai conduc? Deci, nu se înțeleg noțiunile la ora actuală. Istoria comunismului nu e o disciplină, dragii mei, e un conținut pentru Istoria contemporană. Orice istoric știe treaba asta. (...) Noi propunem și Parlamentul aprobă”, a afirmat istoricul.
Potrivit acestuia, Istoria „înseamnă amintirile colective”: „Aș vrea să vă pun însă o întrebare. Există om obișnuit, cu inteligență medie, care să nu aibă amintiri? Eu nu știu. Un om care nu are amintiri ajunge la spitalul de neurologie. Trebuie vindecat de medici. Istoria înseamnă amintirile colective. Dacă nu vrem să le mai avem, se poate, se poate să uităm absolut tot ce a fost în trecut, dar nu vom putea trăi. Nu vom putea trăi din punct de vedere al colectivității, pentru că fiecare om face parte dintr-un grup.
Omul e o ființă socială, nu e o ființă individuală. Robinson Crusoe e un roman și nici el n-a putut trăi pe o insulă izolată atâta vreme, că la sfârșit s-a întors acasă, între oameni. Deci, dacă trăim între oameni, trebuie să avem și amintiri colective. Ne obligă soarta, viața, Dumnezeu. Nu putem altfel”, a transmis Ioan-Aurel Pop.
Președintele Academiei a pledat pentru revenirea la alocarea în programa școlară a două ore pe săptămână pentru disciplina Istorie.
„Disciplinele care au o oră pe săptămână nu sunt discipline serioase. Profesorii pot să confirme. Ce poți să faci într-o oră pe săptămână? De la Comenius încoace, disciplinele au două sau mai multe ore pe săptămână. Matematica, Româna, Fizica, Chimia, Biologia se făceau cam de la mai mult de două ore. Matematică - patru, cinci, Româna - patru... Când eram eu elev. Istoria și Geografia erau cu două ore. Și treburile au mers bine, nu 30 - 40 de ani, cam patru secole, de la Renaștere încoace. (...)
Vacanțele erau trei la popoarele creștine: vacanța de Crăciun, vacanța de Paști și vacanța mare. Nici în timpul regimului comunist nu s-au schimbat. Bunica mea îmi spunea: 'Vezi că vine vacanța de Crăciun. Ai grijă, că nu vine Moșul, dacă nu știu ce'. 'Vin Paștele, acum, trebuie să facem asta, asta'; în vacanță. Și nici comuniștii nu au interzis vacanțele. Acum sunt cicluri, cu cinci vacanțe pe an, dragii mei. Nu mai sunt trimestre, nici semestre. Semestrul înseamnă șase luni. Sunt module, iertați-mă, module”, a explicat Pop.
La dezbaterea de la Biblioteca Academiei Române, moderată de directorul instituției, Nicolae Noica, au participat secretarul de stat în Ministerul Educației Sorin Ion, inspectorul de Istorie al Municipiului București, Nicolae Manea, fostul ministru al Educației Ecaterina Andronescu, cercetători, specialiști, profesori și elevi din licee bucureștene, scrie Agerpres.
Citește și: Mesaj dureros al unui scriitor român: Am pierdut și mi-e teamă - VIDEO
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Roxana Neagu