Big Brother a la ANAF, inclusiv pe reţelele sociale. Sunt vizaţi cei care nu plătesc taxele în timp real

sursa foto: ANAF
sursa foto: ANAF

Ministerul Finanțelor a lansat un proces de consultare a pieței înainte de a face achiziția publică pentru viitorul sistem informatic, de tip Big Data, cu care va fi dotat ANAF.

Din caietul de sarcini publicat de Ministerul Finanțelor rezultă că viitorul sistem informatic de date integrate al ANAF (prescurtat SIDI) va putea să gestioneze volume imense de date și să facă analize în timp real pentru detectarea neconformării fiscale. Ba mai mult, sistemul va putea inclusiv să prezică dacă un contribuabil intenționează să fraudeze statul, informează avocat.net.

Concret, noul sistem Big Brother, SIDI, va putea să analizeze volumul masiv de date colectate de autorități și va ajuta la:

- detectarea neconformării fiscale: datele colectate (inclusiv fișiere video, audio, foto, text sau chiar postări de pe rețelele de socializare) vor fi analizate pentru a detecta anomalii și activități ilicite în diverse domenii de activitate, dar și pentru a prezice potențiale riscuri viitoare privind contribuabilii (conform autorităților, platforma „identifică în mod proactiv riscurile fiscale potențiale pentru a permite inspectorilor să reacționeze înaintea producerii fraudei”);

- alertarea inspectorilor ANAF despre activitățile suspecte ale contribuabililor: este vorba de detectarea sistematică a activităților suspecte, generarea de alerte (inclusiv cu scor de risc asociat) și alocarea lor automată către inspectori sau analiști;

- constituirea unui registru electronic al riscurilor fiscale;

- constituirea unui registru de risc al contribuabilului: firmele și persoanele fizice vor fi categorizate automat, în baza unei analize care va merge în urmă cel puțin zece ani (se vor face inclusiv estimări ale averilor).

„Necesitatea implementării proiectului propus este determinată de nevoia de modernizare și eficientizare a activității interne a MF și a unităților subordonate, precum şi de optimizarea cooperării MF cu alte instituții ale statului, în efortul comun de identificare, cunoaştere, documentare, prevenire şi diminuare a situaţiilor de fraudă și evaziune fiscală, dar și de a contribui la eficientizarea cheltuirii resurselor publice, respectiv la îmbunătățirea serviciilor oferite cetățenilor și operatorilor economici”, scrie în caietul de sarcini publicat pe portalul oficial al Ministerului de Finanțe

Practic, autoritățile adună din ce în ce mai multe informații de la contribuabili (prin fișierul SAF-T, e-Factura, e-Transport, case de marcat etc.), însă acestea nu pot fi gestionate cu ușurință în momentul de față. ANAF are  nevoie de SIDI tocmai pentru a pune ordine în aceste informații, pentru a le putea analiza rapid și pentru a le folosi în special în relația cu contribuabilii, informează sursa citată.

Autoritățile estimează că, după derularea procedurii de achiziție publică, începerea contractului pentru implementarea SIDI o să fie la 1 iunie 2023, așa cum reiese din caietul de sarcini anexat. Perioada de implementare va trebui finalizată cel târziu până la sfârșitul anului 2025, adică până la termenul asumat de România, prin Planul Național de Redresare și Reziliență, pentru operaționalizarea platformei de tip Big Data.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Ultimele materiale video - DCNewsTV.ro

Te-ar putea interesa

Cele mai noi știri

Cele mai citite știri

DC Media Group Audience

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel