Atmosfera unei exoplanete care NU ar trebui să existe, asemănări cu cea de pe Pământ. Cercetătorii, uluiţi

Fotografie creată de Adam Krypel, de la Pexels

Astronomii au analizat atmosfera uneia dintre cele mai extreme exoplanete descoperite până acum şi au descoperit că există asemănări cu Pământul.

Deşi este complet nelocuibilă, explaneta WASP-189b este prima la care astronomii au reuşit să analizeze straturile atmosferice, fiecare cu propria compoziţie chimică.

"În trecut, astronomii au presupus că atmosfera exoplanetelor este un strat uniform şi au încercat să o înţeleaga în acest mod. Dar rezultatele noastre arată că până şi atmosfera planetelor intens iradiate au structuri complexe, tridimensionale", a declarat astronomul Jens Hoeijmaker, de la Universitatea Lund din Suedia, conform Science Alert

Astfel de planete nu ar trebui să existe

WASP - 189b face parte dintr-un set intrigant de exoplanete, numite Jupitere fierbinţi. Aceste lumi extreme sunt gigante gazoase, precum planeta Jupiter, dar pe o orbită extrem de apropiată de stelele lor, un an durând cel mult 10 zile pe ele. Astfel, este clar că temperaturile de la suprafaţă sunt arzătoare. În plus, astronomii nu înţeleg nici de ce ele există. Conform modelelor curente de formare a planetelor, gigantele gazoase nu se pot forma la o aşa mică distanţă faţă de stelele lor, deoarece gravitaţia, radiaţia şi vânturile stelare intense nu ar permite gazelor să rămână la un loc. Cu toate astea, dintre 5000 de exoplanete descoperite, 300 ar putea fi Jupitere fierbinţi.

WASP - 189b se află la aproximativ 322 de ani lumină faţă de Pământ şi se numără printre cele mai extreme exoplanete descoperite, cu o temperatură la suprafaţă de 3200 de grade Celsius, mai fierbinte decât multe stele. Este, de asemenea, şi extrem de strălucitoare.

Gaze rare, care acţionează precum stratul de ozon

"Am măsurat lumina care provine de la steaua apropiată şi modul în care trece prin atmosfera planetei. Gazele din atmosferă absorb o parte din lumină, lucru similar ozonului din atmosfera noastră", a declarat Bibiana Prinoth, de la Universitatea Lund. Atmosfera lui WASP-189b este plină de nori din fier gazos, titan, crom ,magneziu, vanadiu şi mangan. În plus, cercetătorii au descoperit şi urme de oxid de titan, care  nu a mai fost vreodată identificat în atmosfera vreunei exoplanete. Oxidul de titan este arareori găsit în natură şi pe Pământ.

"Oxidul de titan absoarbe radiaţiile de unde scurte, precum utlraviotele. Detectarea sa, astfel, ar putea indica faptul că există un strat în atmosfera lui WASP-189b care interacţionează cu radiaţiile stelare similar modului în care stratul de ozon funcţionează pe Pământ", a declarat şi Kevin Heng, astrofizician la Universitatea din Berna.

Călătoriile pe WASP-189b nu vor fi posibile prea curând, spun astronomii. Asta şi pentru că orice echipament omenesc ar fi distrus imediat cum ar face contact cu planeta. Dar datele obţinute reprezintă o bornă importantă în studiul atmosferelor exoplanetelor.