A început a şasea extincţie în masă, avertizează cercetătorii. Lista roşie a animalelor pe cale de dispariţie ar fi eronată

Sursa: Pexels

În ultimii ani, oamenii de ştiinţă au tot tras semnale de alarmă privind declinul biodiversităţii de pe glob, însă acum e mai clar ca niciodată că a şasea extincţie în masă este tot mai aproape.

"Creşterea drastică a ratelor de extincţie a speciilor de animale, dar şi scăderea vizibilă în cifre a multor populaţii de plante şi animale sunt bine documentate. Cu toate astea, mulţi încă neagă faptul că acest fenomen va duce la extincţie în masă. Negarea lor este bazată pe o analiză subiectivă a crizei, analiză concentrată pe mamifere şi păsări şi care ignoră nevertebratele, care reprezintă majoritatea biodiversităţii", a declarat Robert Cowie, biolog la Universitatea Hawaii, din Manoa.

Într-un nou studiu, citat de Science Alert, Cowie şi alţi colegi de-ai săi caută dovezi irefutabile privind această teorie a extincţiei în masă, mutând focusul pe declinul populaţiei de nevertebrate, care nu primesc nici pe departe atenţia care li se acordă animalelor vertebrate când se discută despre pierderi în biodiversitate. Nici măcar în Lista Roşie a Speciilor Ameninţate nu se vorbeşte prea mult de nevertebrate, ci mai degrabă de păsări, mamifere şi animale amfibii.

"Lista roşie este eronată. Aproape toate păsările şi mamiferele au fost evaluate, dar doar o fracţiune dintre nevertebrate au trecut prin filtrul lor. Se consideră, uneori implicit, alteori explicit, că analiza ratelor de extincţie la păsări şi mamifere reflectă ratele de extincţie în cazul tuturor speciilor", a mai spus Cowie.

Cifra reală ar fi de aproape 10 ori mai mare

Încă din anul 1500, aproape 1,5% din mamiferele şi speciile evaluate au dispărut, spun cercetătorii. Dacă, însă, se extrapolează pe baza estimărilor privind dispariţia speciilor de nevertebrate, situaţia arată mult mai rău. Astfel, din 1500 până acum, cercetătorii conduşi de Cowie spun că de pe Pământ ar fi dispărut între 7,5 şi 13% dintre toate speciile de animale şi plante cunoscute (aproximativ 2 milioane de specii în total), iar acest lucru ar fi un nivel al extincţiei URIAŞ.

"Includerea nevertebratelor în analiză este cheia confirmării faptului că într-adevăr suntem martorii începutului celei de-a şasea extincţii în masă de pe planetă", a mai punctat Cowie.

Cercetătorii nu pot spune, însă, dacă fenomenul mai poate fi oprit.

"Biologii conservaţionişti fac tot ce pot, concentrându-se mai ales pe păsări şi mamifere pe care să le salveze de la dispariţie. Poate, cu eforturi de a face această criză publică, cercetătorii ar putea face paşi înainte. Dacă nu, multe specii vor dispărea din sălbăticie şi vor mai putea fi văzute doar în muzee", se mai arată în studiu.