A fost descoperit un „Super-Pământ”. Planeta este aproape la fel de veche ca Universul

super pamant vechi univers

a fost descoperită una dintre cele mai vechi planete din sistemul solar. Cu o mărime puțin superioară Pământului, planeta s-a născut la puțină vreme după Big Bang.

În jurul uneia dintre cele mai vechi stele ale galaxiei, o pitică portocalie numită TOI-561, la doar 280 de ani lumină distanță de Pământ, astronomii au găsit trei exoplanete în orbita stelei, dintre care una este un corp stâncos de 1,5 ori mai mare decât Pământul, orbitând steaua la 10,5 ore. Totuși, o exoplanetă atât de apropiată de steaua sa nu este probabil să fie locuibilă, chiar dacă este stâncoasă ca Pământul, Venus și Marte. Ar avea o temperatură de 2.480 Kelvin, aproximativ 2200 Celsius.

Printre cele mai vechi sisteme solare observate

Sistemul solar TOI-561 este unul dintre cele mai vechi văzute vreodată, cu o vârstă estimată de aproximativ 10 miliarde de ani. Este de peste două ori mai vechi decât sistemul solar, aproape la fel de vechi ca Universul însuși, și întărește dovezile că exoplanetele stâncoase pot rămâne stabile o perioadă foarte lungă de timp.

„TOI-561 b este una dintre cele mai vechi planete stâncoase descoperite. Existența sa arată că universul formează planete stâncoase încă de la formarea sa, acum 14 miliarde de ani.”, a spus astronomul Lauren Weiss de la Universitatea din Hawai'i.

Cele trei planete, numite TOI-561 b, TOI-561 c și TOI-561 d, au fost identificate de telescopul spațial NASA de vânătoare de planete, TESS. Acesta observă secțiunile cerului, căutând scăderi periodice în lumina stelelor îndepărtate. Acestea sunt tranzite, când o planetă se interpune între Pământ între noi și steaua ei, informează ScienceAlert.