Un herpes modificat genetic ne-ar putea ajuta să luptăm împotriva cancerului

Fotografie de la Edward Jenner: Pexels

La Paris au fost prezentate rezultatele surprinzătoare ale primului experiment care a permis unor pacienți să învingă tumora cancerigenă datorită unui  virusul ”aliat” care ucide celulele dăunătoare.

O nouă terapie a cancerului bazată pe o varietate de virus herpes dă speranță multor cercetători și pacienți în domeniul cancerului. Virusul, modificat genetic pentru a-și îndeplini scopurile terapeutice, a fost capabil să infecteze și să distrugă celulele dăunătoare la mai mulți pacienți care au participat la un studiu recent. Rezultatele surprinzătoare ale noii terapii au fost prezentate la o conferință de oncologie care a avut loc la Paris.

Rezultate impresionante

Printre cele mai interesante studii de caz pentru comunitatea științifică se numără cel al lui Krzysztof Wojkowski, un londonez în vârstă de 39 de ani, care a participat la testele umane privind siguranța medicamentului experimental.

Bărbatul a fost diagnosticat cu cancer de glandă salivară în 2017, relatează Europa Today. În ciuda intervențiilor chirurgicale și a altor tratamente, cancerul său continuase să se extindă, până la punctul în care pacientului i s-a spus că nu mai există nicio șansă de recuperare. ”Primeam îngrijire pentru sfârșitul vieții”, și-a amintit Wojkowski, când i s-a oferit ”oportunitatea de a participa la procesul de testare”.

Bărbatul a primit apoi terapie pe bază de virus, o versiune modificată genetic a virusului care provoacă în mod normal herpes labial. ”Am făcut injecții la fiecare două săptămâni timp de cinci săptămâni”, iar virușii ”mi-au eradicat complet cancerul.”

Cercetătorii care au efectuat experimentul au explicat că injecțiile, practicate direct pe tumoră, au atacat cancerul în două moduri: invadând celulele canceroase și făcându-le să explodeze, activând astfel sistemul imunitar.

Terapia pe bază de virus a fost administrată la aproximativ patruzeci de pacienți

Unii au primit doar injectarea virusului, numit RP2, în timp ce alții au primit un amestec integrat cu un alt medicament anticancer numit Nivolumab. Bărbatul recuperat de cancer al glandei salivare a fost unul din primul grup de pacienți.

Trei dintre cei nouă pacienți tratați numai cu RP2, inclusiv Wojkowski, au avut ca rezultat micșorarea tumorilor. ”Este rar să vedem rate de răspuns atât de bune în studiile clinice în stadiu incipient, deoarece scopul lor principal este testarea siguranței tratamentului și implicarea pacienților cu cancere foarte avansate pentru care tratamentele tradiționale au încetat să funcționeze”, a spus profesorul Kevin Harrington, șeful echipei de cercetători care a testat terapia experimentală pe pacienți.

Răspunsurile la tratament, a adăugat el, au fost ”cu adevărat impresionante” într-un număr de cancere avansate, inclusiv cancerul esofagian și un tip rar de cancer ocular.