Revizuirea Constituției, desființată de CCR și îngropată de ruperea USL: "Modificările erau criminale împotriva statului român. Revizuirea poate fi aruncată la coș"

CCR a arătat că 85 dintre cele 128 de amendamente propuse pentru revizuirea Constituției sunt cu probleme. Dintre acestea, 26 au fost declarate neconstituționale. În aceste condiții, și cu USL ruptă, putem considera proiectul de revizuire a Constituției ca fiind un eșec total, șansele ca Legea Fundamentală să fie revizuită tinzând spre zero în acest moment. Experții consultați de DC News spun că cei care au lucrat în comisia de revizuire au dat dovadă de un "infantilism juridic îngrozitor" și au vrut să modifice Constituția doar în funcție de propriile interese politice. "Constituția nu poate fi modificată decât prin revoluție", transmite avocatul Sergiu Andon. [caption id="attachment_432931" align="aligncenter" width="650"] Foto: jurnalul.ro[/caption] Avocatul Lucian Bolcaș a explicat pentru DC News decizia Curții Constituționale, care a găsit 128 de amendamente cu probleme în proiectul de revizuire a Legii Fundamentale: "În ceea ce privește revizuirea Constituției, dispozițiile art. 152 din Constituție prevăd niște limite ale oricărei revizuiri. CCR, în primul rând, a analizat acele prevederi din Legea de revizuire care depășesc aceste limite prevăzute de art. 152 din Constituție, prevederi care rămân valabile în orice context al revizuirii. Or, primele articole care sunt supuse revizuirii sunt cele care privesc ceea ce pentru mine cel puțin este sacrosanct - art. 1: «România este stat suveran, independent și unitar». Sub semnătura dlui Crin Antonescu, ca președinte al Comisiei pentru revizuirea Constituției, s-a prefigurat sfărâmarea unității statului român. Comisia a stabilit că există posibilitatea recunoașterii în zone tradiționale a unor subdiviziuni administrative ale regiunilor. De asemenea, această lege de revizuire a Constituției a stabilit că există posibilitatea reprezentanților legali ai minorităților naționale de a înființa organe proprii de decizie și execuție. Un fel de stat în stat. Or, organ care poate să ia decizii, poate să judece pe cineva și să pună în executare. Și în același timp, această lege de revizuire prevede la art. 12, pe care vrea să-l revizuiască, un alin. 4, indice 1, referitor la utilizarea simbolurilor proprii ale minorităților naționale. Dacă se dă rang constituțional simbolurilor proprii ale minorităților naționale, ele sunt așezate pe același plan cu simbolurile naționale - drapelul și stema. Deci, din acest punct de vedere, modificările sunt criminale împotriva statului român și ele violează tocmai prevederile acestui articol 152 din Constituție. Asta a făcut foarte bine CCR și le-a declarat absolut neconstituționale. Articolele declarate neconstituționale de CCR trebuiesc înlăturate din textul de revizuire". Ce spune Articolul 152 din Constituția României, care face referire la limitele revizuirii: (1) Dispoziţiile prezentei Constituţii privind caracterul naţional, independent, unitar şi indivizibil al statului român, forma republicană de guvernământ, integritatea teritoriului, independenţa justiţiei, pluralismul politic şi limba oficială nu pot forma obiectul revizuirii. (2) De asemenea, nici o revizuire nu poate fi făcută dacă are ca rezultat suprimarea drepturilor şi a libertăţilor fundamentale ale cetăţenilor sau a garanţiilor acestora. (3) Constituţia nu poate fi revizuită pe durata stării de asediu sau a stării de urgenţă şi nici în timp de război. Ce va face USL cu revizuirea Constituției în aceste condiții? "O asemenea revizuire a Constituției poate să aibă o singură finalitate: și anume să fie aruncată la coș. Pe lângă cele 26 de articole care încalcă actuala Constituție, în legea de revizuire sunt niște năzdrăvănii inimaginamile. S-a propus completarea art. 23 din Constituție cu un nou alineat - 13, indice 1, care spune că pot fi folosite probele obținute ilegal dacă îi profită inculpatului. Este noaptea minții juridice așa ceva. Mai există o chestiune foarte interesantă, încărcată de un grețos populism - și anume articolul referitor la stăvilirea migrației politice. Această stăvilire a migrației politice se face prin completarea art. 70, alin. 2, lit. (e) - care prevede încetarea calității de deputat sau senator la data demisiei din partidul politic sau formația politică din partea căreia a fost ales. Este un infantilism juridic îngrozitor aici, din moment ce textele Constituției rămase în vigoare prevăd că mandatul nu este imperativ, ci reprezentativ. Un asemenea text vine în coliziune directă cu acestea. Pe lângă cele 26, alte 30 de articole trebuiesc reformulate, ceea ce dovește un analfabetism juridic a modului în care s-a lucrat în comisia de revizuire a Constituției". Făcând abstracție de articolele invocate anterior, ar putea fi modificată Constituția fără acordul CCR, sau trebuie întocmită o Constituție nouă pentru a evita CCR? "Nu se poate trece peste procedurile de revizuire prevăzute în actuala Constituție, care cer un aviz consultativ, cum este cel al CCR, iar pe urmă, un aviz obligatoriu al Curții Constituționale. Nu se poate trece peste această situație, decât în cazul abrogării integrale a Constituției și întocmirea unei alte Constituții. Observațiile CCR demonstrează că la această revizuire n-au lucrat specialiști, ci numai amatori, care au refuzat să se consulte cu eminenți profesori de drept constituțional. Ceea ce lipsește și ceea ce nu putea să spună CCR, dar îmi permit să o spun eu: lipsește o filozofie a revizuirii. Nu există o linie directoare în baza căreia să se revizuiască anumite texte, care să se integreze organic în spiritul Constituției pe care o avem". Sergiu Andon: "Constituția nu poate fi modificată decât prin revoluție" "Spun de ani de zile: Constituția nu poate fi modificată decât prin Revoluție. Orice Constituție, nu actuala Constituție, nu se schimbă decât atunci când se schimbă ceva în structura statului. (...) În România s-au format Constituții noi în următoarele situații:
  • - Constituția lui Carol I;
  • - în 1923, când s-a format un nou stat românesc, prin Unire;
  • - Carol al II-lea a dat-o, pentru că a dat lovitura de stat;
  • - s-a abolit Monarhia, s-a instaurat Republica Populară, a trebuit o altă Constituie;
  • - în '65, când a considerat Ceaușescu că am intrat în socialism, nu mai era Republică Populară, era Republică Socialistă, altă denumire a statului;
  • - au fost evenimentele din '89, clar evenimente de tip revoluționar. A fost un vid de putere și s-a făcut o nouă Constituție;
  - De aici încolo, îmbunătățirile care se aduc Constituției existente se numesc revizuire. Revizuiri se pot face în limitele pe care însăși Constituția le prevede. Constituția are mecanismul ei intern de asigurare a stabilității. Sunt niște lucruri care nu se pot revizui, decât dacă se răstoarnă statul", ne-a declarat avocatul Sergiu Andon. Dar articolul referitor la desemnarea premierului de către președinte? Nu, astea sunt modificări. Nu se poate strica echilibrul puterilor în stat. Probabil că acolo Curtea Constituțională a considerat că se schimbă echilibrul puterilor în stat. Cei de la USL nu au știut despre aceste condiții, de un an și jumătate, de când s-a pornit proiectul de revizuire al Constituției? "Domnii de la USL amintiți-vă câte Ordonanțe de Urgență au date peste cap, spre exemplu, la CCR, de când guvernează. Ceea ce înseamnă că, dacă ajung să dea Ordonanțe de Urgență declarate neconstituționale, chiar nu înțeleg citirea Constituției. Constituția nu trebuie doar să ți-o amintești sau să o invoci sau să o deschizi. Trebuie să o înțelegi în adâncimea ei, în liniile ei de forțe interioare. Se vede în procesul legislativ curent că nici Legislativul și nici Guvernul actual nu stau deloc bine la partea juridică. E o beție a puterii de a vota și de a adopta legi. Constituția are nevoie de îmbunătățiri, dar observ că cei din USL nu sunt preocupați să o îmbunătățească acolo unde e nevoie - spre exemplu în întărirea independenței justiției, ci sunt preocupați de butoanele puterii. Asta îi obsedează, cum să facă litera Constituției în așa fel, încât să convină mai mult sau mai puți unei echipe". Precedent periculos "Aici se comite o greșeală veșnică, pe care toată lumea a comis-o, inclusiv Adrian Năstase, când era foarte la putere, inclusiv Ion Iliescu. Toți fac modificări cu gândul că sunt veșnic la putere. Niciodată nu se gândesc că modificările se pot întoarce contra lor. Dacă vreți, iată un exemplu despre ce înseamnă revizuirea Constituției fără efect pozitiv: s-a revizuit Constituția în 2003, lungindu-se mandatul prezidențial la cinci ani. Iată cât de greșit a fost, pentru că i-a dat șansa unui interpret de rea-credință a Constituției ajuns la putere, în loc să stea numai patru, eventual plus patru ani, să stea cinci plus cinci ani. Și acum se revine. Păi cine a fost de vină? A fost de vină vechiul text al Constituției? Nu, din moment ce se ajunge la el", a concluzionat Sergiu Andon. Revizuirea Constituției nu apare în programul de guvernare al Cabinetului Ponta III Revizuirea Constituției nu apare în noul program de guvernare. Premierul Victor Ponta a explicat că procesul de revizuire a Constituţiei este deja declanşat și de aceea nu mai apare în programul de guvernare al noului Cabinet. “Avem un proces deja declanşat şi nu aveam cum să spun că iarăşi o luăm de la capăt. Noi am scos din program ceea ce deja s-a realizat, şi anume procesul de revizuire a Constituţiei, care este declanşat. Este acea comisie condusă de domnul Antonescu, din care noi facem parte. Nu avea rost să scriem că o luăm de la capăt, să nu înţelegeţi că noi facem altă revizuire”, a spus Victor Ponta. Vezi și: România, condamnată de Constituție să aibă un președinte „jucător”, nu „arbitru”

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Ultimele materiale video - DCNewsTV.ro

Te-ar putea interesa

Cele mai noi știri

Cele mai citite știri

DC Media Group Audience

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel