Proteste 10 august. Gabriel Diaconu, avertisment: Simptome așteptate la cei care au fost victime ale violenței

[] []

17 aug 2018 / 15:19
Salveaza PDF Comentarii
Descriere foto:

Medicul psihiatru Gabriel Diaconu a transmis pe pagina sa de facebook un avertisment cu privire la tulburările emoționale reactive cu care se pot confrunta după o săptămână de la protestele din 10 august cei care au fost victime ale violenței. 

Iată mesajul doctorului Gabriel Diaconu și ce recomandă acesta oamenilor care au tulburări emoționale la o săptămână de la protestele din 10 august. 

„După manifestațiile din 10 august, în prima săptămână (care se împlinește mâine) (n.r. - azi), e de așteptat că până la 30% din cei care fie au fost victime ale violenței, fie au asistat la violențe vor manifesta simptome reactive emoționale.

Găsești în următoarele cele mai comune dintre ele, un scurt îndreptar psihologic. Majoritatea stărilor neplăcute ar trebui să remită (să dispară) în următoarele două săptămâni spontan. Consultă-te cu medicul tău de familie sau cu un psiholog dacă ai avut, dacă ai sau dacă în perioada următoare ai să dezvolți astfel de stări pe o perioadă mai lungă de 4 zile consecutiv sau – alternativ – cumulat mai mult de o săptămână din prima lună post-incidente. Când vorbesc de severitate, imaginează-ți o scală a severității de la 1 la 5 (ușor – sever) și judecă singur. Dacă îți pare că severitatea e mai mare de 3, probabil că stările sunt semnificative:

1. Tulburări ale somnului. Somnolența sau insomnia sunt frecvente dar, dacă intervin semne ale deprivării de somn sau, dimpotrivă, apatie, indiferență, discută cu un profesionist. Evită diversele stimulente: dulciuri, cafea în exces, băuturi energizante, băuturi acidulate.

2. Hiperactivitate nervoasă (așa zisa „disfuncție neuro-vegetativă persistentă”): transpirații excesive, puls crescut, tresărire exagerată la zgomote ambientale sau la diverși declanșatori din mediu (mai multe persoane îmi spun că au reacții neurovegetative accentuate când văd un polițist sau jandarm). Dacă stările sunt moderat-severe consultă-ți medicul, ar putea să-ți prescrie un beta-blocant ușor care să te ajute în perioada următoare.

3. Flashbacks (amintiri intruzive) sau coșmaruri. Sunt frecvente. Dacă persistă pe parcursul următoarelor săptămâni consideră să discuți cu un psiholog. Câteva ședințe de de-sensibilizare progresivă te vor ajuta.

4. Probleme de concentrare/ memorare. Sunt tranzitorii. E posibil să ai dificultăți să înregistrezi informații noi, sau să ai lipsuri de memorie din ultima perioadă. Dacă stările sunt cumulate cu flashbacks, discută cu un medic psihiatru.

5. Tendință la izolare, anestezie emoțională sau treceri bruște de la o stare emoțională la alta. Sunt simptome ale reacției acute la stres. În măsura în care acestea sunt frecvente sau depășesc un prag de severitate (vezi mai sus), discută cu un psiholog.

6. Stări de anxietate, atacuri de panică, modificarea dispoziției, depresie. În măsura în care experimentezi astfel de stări în majoritatea timpului zilei, dacă te împiedică să-ți structurezi ziua sau să duci la bun sfârșit activități obișnuite, pentru un minim de o săptămână pe parcursul următoarei luni sau dacă sunt stări severe (vezi mai sus) consultă un medic psihiatru. Fă asta pentru informarea ta. Nu e obligatoriu că îți va recomanda medicamente. Dar o conversație, un consult merită să ai.

7. Diverse stări fizice neplăcute: dureri de cap, senzație de constricție în zona pieptului, gol în stomac, probleme digestive, amețeli, slăbiciune musculară, inapetență, furnicături (parestezii) sau hiper-estezie (sensibilitate la nivelul pielii). Nu abuza de medicamente din farmacie. Poți folosi responsabil medicamente simptomatice după ce te consulți cu medicul de familie sau medicul specialist.

Și, mai mult decât orice, indiferent cine ești sau ce ai căutat în Piață, ține aproape de cei dragi. Vorbește de experiența ta, dar doar dacă ești dispus sau ai cu cine. Oamenii s-ar putea să-ți pună diverse întrebări. Nu ești obligat să răspunzi, dacă ai simptome când vorbești despre stările tale posibil că mai bine e să discuți cu un profesionist. Evită supra-încărcarea emoțională de pe rețelele de socializare sau din mass-media. Toate sunt toxice, psihic, dacă ai dezvoltat o reacție acută de stres. Ai grijă de sănătatea ta, n-o să-ți facă nimeni monument că ți-ai sacrificat-o pentru țară. Ai nevoie de tine și în ziua de mâine. Și nu uita. Suntem aici pentru tine”, scrie Gabriel Diaconu.



Te-ar putea interesa







Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?


Copyright 2018 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate.


dcn.n-nxt.26