Procedura FMT - Ce este transplantul de microbiotă fecală și cum ar putea să ajute la menținerea sănătății

Foto Ilustrativ Pixabay

În urma unor studii științifice, un grup de cercetători au ajuns la concluzia: conservează-ți fecalele și ele ți-ar putea salva viața într-o bună zi.

Într-o lucrare de cercetare publicată joi în revista Trends in Molecular Medicine, cercetătorii pledează pentru transplantul de microbiotă fecală sau FMT. Altfel spus: folosirea propriei materii fecale pentru a-ți reface sănătatea mai târziu în viață, potrivit NBC News.

”Având în vedere pierderea masivă (și posibil permanentă) a diversității noastre microbiene din cauza progreselor industriale, ar fi necesar să creăm o ”arca lui Noe” mondială  care ar garanta protejarea sănătății pe termen lung a umanității”, au scris cercetătorii.

”Dar, considerând compoziția microbială foarte specifică a intestinelor și problema compatibilității dintre donator și beneficiar, să creăm o «arcă a lui Noe microbială» personală folosind probe de scaun depozitate pentru uzul personal pe viitor ar putea fi o opțiune care să merite efortul”, au continuat oamenii de știință.

Ce ar presupune tehnica FMT

FMT heterolog este atunci când fecalele de la un donator sănătos sunt transplantate într-o altă persoană pentru a restabili microbiomul intestinal și pentru a îmbunătăți sănătatea.

Deocamdată, FMT nu este aprobat de Food and Drug Administration, dar agenția îi permite utilizarea atunci când un pacient cu Clostridioides Difficile - una dintre cele mai frecvente infecții dobândite în spital - nu răspunde la terapia standard cu antibiotice.

Tractul gastrointestinal găzduiește aproximativ 100 de trilioane de microorganisme - bacterii, viruși, ciuperci și protozoare. În mod colectiv, ele sunt microbiomul intestinal.

Dovezile tot mai mari arată că microbiomul intestinal joacă un rol important în sănătate și boală, capabil să influențeze atât stările fizice, cât și cele mentale.

Când o probă de scaun este transferată, aceasta aduce cu ea toate aceste microorganisme

Speranța este că microbiota călătoare se va repopula în noua ei casă, aducând echilibru și sănătate. De exemplu, rata de vindecare a Clostridioides Difficile cu FMT heterologă este de până la 90%.

Deși este încă nevoie de o cantitate considerabilă de cercetări pentru a determina exact modul în care FMT autolog ar putea ajuta oamenii, autorii lucrării spun că ar putea fi util în combaterea bolilor inflamatorii intestinale, a obezității și a îmbătrânirii nesănătoase, precum și în reconstruirea microbiomului intestinal al unui pacient după chimioterapie și utilizarea excesivă a antibioticelor.

Christine Kee Liu, profesor asistent de medicină la Universitatea Stanford, care nu a fost implicată în lucrare, este de părere că ar fi posibil un viitor tratament cu FMT autolog și l-a comparat cu practicile de depozitare deja existente, cum ar fi înghețarea ovulelor și stocarea sângelui din cordonul ombilical.

”Cred că există obstacole semnificative, atât logice, cât și științifice”, a spus Liu. ”Dar nu aș fi surprinsă dacă acesta devine un tratament viabil în următoarele două decenii. Știința și medicina au realizat imposibilul și înainte: uitați-vă la vaccinurile Covid-19.”

Banca de fecale

În practică, ar arăta cam așa: atunci când o persoană este tânără și sănătoasă, probabil între 18 și 35 de ani, scaunul său ar fi colectat și depozitat pentru a fi folosit mai târziu în viață.

După ce scaunul este procesat și depozitat, acesta poate fi livrat în mai multe moduri: ingerat în capsule, rectal prin clismă sau administrat în timpul colonoscopiei.

Este posibil ca FMT autolog să poată acționa ca tratament pentru anumite afecțiuni, cum ar fi Clostridioides Difficile, și ca medicament preventiv.

”De exemplu, în cazul îmbătrânirii, ne așteptăm ca FMT autolog să fie o abordare terapeutică mai puternică pentru a promova îmbătrânirea sănătoasă a gazdei decât FMT heterologă”, a spus autorul principal al lucrării, Yang-Yu Liu.

Liu este profesor asociat de medicină la Harvard Medical School și om de știință asociat la Brigham and Women's Hospital.

La fel cum biodiversitatea ajută o pădure tropicală să prospere, un intestin este mai sănătos atunci când găzduiește o gamă diversă de microbiotă. Într-un studiu din 2022, pacienții cu o biodiversitate mai mică în intestin au avut mai multe șanse de a prezenta insuficiență cardiacă.

Deși intestinele suferă schimbări accelerate atunci când o persoană ajunge la vârsta adultă târziu, persoanele în vârstă cu intestine mai diverse tind să fie mai sănătoase și să trăiască mai mult.

FMT autolog ar putea, de asemenea, circumnaviga probleme mai generale de compatibilitate donator-beneficiar, lărgind în același timp grupul de eligibilitate.

La OpenBiome, o organizație nonprofit și prima bancă publică de scaune deschisă în Statele Unite, rata de promovare pentru procesul de screening pentru donatori este de doar 3%.

Această abordare conservatoare este de a se asigura că nimic nedorit nu este trecut împreună cu scaunul, dar înseamnă mai puține mostre în general. Donarea când o persoană este tânără și sănătoasă și apoi folosirea propriului scaun ar putea fi soluția, au scris Yang-Yu Liu și colegii săi.

Totuși, această terapie este doar un instrument potențial din setul de instrumente pentru îmbunătățirea sănătății intestinale. Pentru unii oameni, sănătatea intestinală bună poate fi menținută prin exerciții fizice, dietă, reducerea stresului și somn suficient.