EXCLUSIV  ”Dublarea” TAROM: Ce este nou-înființata ”TAROM Tehnic” și ce se întâmplă cu ”hangarul vital” de la Otopeni. CULISE: Nota internă, critici și răspunsul oficial

FOTO: Agerpres
FOTO: Agerpres

TAROM înfiinţează o nouă companie, TAROM Tehnic, care va furniza servicii de întreţinere şi reparaţii pentru aeronave civile.

UPDATE:

TAROM a venit cu o solicitare de publicare a unor precizări după articolul DC NEWS privind înființarea TAROM Tehnic. Redăm mai jos mesajul companiei:

"Referitor la articolul publicat de DC News în data de 17.01.2025, intitulat ”Dublarea” TAROM: Ce este nou-înființata ”TAROM Tehnic” și ce se întâmplă cu ”hangarul vital” de la Otopeni. CULISE: Nota internă, critici și răspunsul oficial”, dorim să aducem următoarele clarificări, având în vedere caracterul interpretativ și tendențios al modului în care sunt prezentate anumite informații:

Declarația atribuită domnului Vasile Dîncu

În articol, se face referire la o poziție exprimată de domnul Vasile Dîncu în perioada în care era membru în Consiliul de Administrație al TAROM. Aceasta este inserată într-un context interpretativ și aluziv, care nu are relevanță pentru subiectul în cauză, respectiv înființarea TAROM Tehnic.

Situația datoriilor TAROM către ANAF

La data de 30 septembrie 2024, TAROM nu mai figura în evidențele ANAF cu datorii. Achitarea datoriilor acumulate de companie către ANAF a reprezentat o componentă esențială a planului de restructurare, iar aceste obligații fiscale au fost achitate prioritar de către TAROM, prin plăți etapizate, în urma aprobării procedurii de restructurare fiscală.

Închirierea aeronavelor - Utilizarea contractelor ACMI – o practică uzuală în industria aviatică

Informația privind închirierea de aeronave este corectă, însă articolul omite contextul complet. În luna noiembrie 2024, TAROM a încheiat un contract de tip wet lease (ACMI cu compania Dan Air, care include Aeronave, Echipaj, Mentenanță și Asigurare, pentru asigurarea capacității de transport în sezonul de iarnă. Astfel de parteneriate sunt o practică standard în industria aviației, menite să asigure continuitatea operațională, mai ales în contextul în care unele aeronave din flotă sunt în prezent în mentenanță planificată.

Contractele de tip ACMI (Aircraft, Crew, Maintenance, Insurance) reprezintă o soluție larg utilizată de companiile aeriene din întreaga lume pentru a răspunde unor provocări temporare sau pentru a asigura flexibilitate operațională. Aminitim că multe companii europene de referință utilizează acest tip de colaborare.

Pentru TAROM, contractul ACMI la care se face trimitere reprezintă o măsură temporară, necesară pentru consolidarea capacității de transport în anumite perioade. Din cauza întârzierilor de producție la nivel global, inclusiv pentru sloturile TAROM, anunțate oficial de producătorul Boeing, compania a trebuit să se adapteze situației pieței si a planului de zbor pe rutele agreate in cadrul ajutorului de stat. Alegerea unui contract ACMI a oferit multiple avantaje:

•  Acces rapid la capacitate suplimentară de zbor, folosind o aeronavă nouă, conformă cu standardele europene și internaționale de siguranță și eficiență;

•  Reducerea presiunii asupra personalului navigant, mai ales în contextul unor indisponibilități temporare de personal;

•  Flexibilitate financiară, întrucât contractul poate fi întrerupt când serviciile nu mai sunt necesare.

Pe lângă avantajele operaționale, contractul ACMI a adus și beneficii evidente din perspectiva experienței pasagerilor și a performanțelor comerciale. Feedback-ul pasagerilor pe cursele operate prin acest tip de contract a fost pozitiv, evidențiind confortul și calitatea serviciilor oferite. De asemenea, toți indicatorii de zbor și cei comerciali au fost respectați și, în unele cazuri, chiar îmbunătățiți: programul de zbor a fost respectat în totalitate, vânzările la bord (ancillary revenue) au atins cele mai ridicate niveluri comparativ cu alte rute operate de TAROM, iar factorul de încărcare pe aceste curse a depășit media înregistrată de companie în ultimele 6 luni.

Interpretare eronată și utilizarea tendențioasă a termenului „dublare”

Titlul articolului sugerează, în mod eronat, că prin înființarea TAROM Tehnic se realizează o „dublare” a activităților existente. În realitate, este vorba despre o divizare clar definită din punct de vedere legal, nu despre o suprapunere a activităților. Folosirea forțată a termenului „dublare” poate crea confuzie în rândul cititorilor, sugerând că, pe lângă Divizia Tehnică existentă, se creează o structură redundantă, ceea ce este fals.

Ajutorul de stat și înființarea TAROM Tehnic

Ajutorul de stat acordat către TAROM a fost parte a unui plan de restructurare aprobat de Comisia Europeană, menit să asigure viabilitatea pe termen lung a companiei. Divizarea și înființarea TAROM Tehnic a fost una dintre măsurile planificate și, prin urmare, inclusă în planul de redresare și ajutorul aprobat. Acest demers reprezintă o soluție strategică menită să consolideze activitățile de mentenanță și să crească eficiența operațională a companiei.

Sursele utilizate în articol

Materialul include opinii ale unui angajat TAROM care nu are expertiza necesară pentru a se exprima pe acest subiect. O astfel de abordare poate induce în eroare cititorii și afectează acuratețea informațiilor prezentate.

Deciziile strategice luate de TAROM în această perioadă dificilă reflectă adaptabilitatea companiei la provocările pieței globale de aviație, precum și angajamentul său de a oferi servicii sigure și eficiente pasagerilor. Invităm cititorii și publicul larg să consulte surse oficiale și să analizeze aceste măsuri în contextul amplu al industriei aviatice.

Având în vedere cele de mai sus, solicităm publicarea acestor precizări, conform normelor deontologice jurnalistice, pentru a asigura o informare corectă și echilibrată a cititorilor".

Știrea inițială:

TAROM a anunțat că înfiinţează o nouă companie, TAROM Tehnic, dedicată furnizării de servicii de întreţinere şi reparaţii pentru aeronave civile, cu specializare pe modelele Boeing, Airbus şi ATR. Potrivit transportatorul aerian naţional, noua companie va genera venituri de până la 10 milioane euro în primul an de operare.

CEO TAROM, Costin Iordache, într-o notă informativă către angajați, a spus că scopul este acela al ”modernizării și eficientizării operațiunilor”.

”Acest proces face parte din planul de restructurare a TAROM, esențial pentru respectarea condițiilor impuse de Comisia Europeană pentru aprobarea ajutorului de stat. Pe 29 aprilie 2024, Comisia Europeană a aprobat un ajutor de stat pentru restructurare în valoare de 95,3 milioane EUR. Măsura respectă normele UE și vine în completarea unui plan amplu de modernizare a flotei, reducere a costurilor și optimizare operațională, pe care TAROM are obligația de a-l implementa” a notat el. Conform acestuia și ”alte companii europene precum Lufthansa și LOT au beneficiat de sprijin similar, în aceleași condiții și măsuri impuse de restructurare, demonstrând importanța intervenției statului pentru menținerea viabilității companiilor aeriene”. 

Înființarea TAROM Tehnic este văzută ca un moment de referință în evoluția companiei, spune Costin Iordache. În perioada următoare, activitățile gestionate de Direcția Tehnică a TAROM vor ajunge către Tarom Tehnic S.R.L. Noua societate va prelua toate activitățile de reparații și întreținere a aeronavelor. În plus, aproximativ 300 de angajați alocați activităților din cadrul Direcției Tehnice vor fi transferați în mod automat către noua societate, TAROM Tehnic, la pachet ”cu toate drepturile și obligațiile din contractele individuale și colective de muncă”, conform informării. Condițiile generale și specifice de muncă vor rămâne nemodificate, iar locul de desfășurare a activității va fi același, mai arată CEO TAROM. Procesul va fi finalizat laa mijlocul lui 2025. 

Semne de întrebare din interior

În contextul în care TAROM are deja monopol pe Aeroportul Otopeni, deținând acolo singurul hangar vital pentru orice lucrare de mentenanță, angajaților TAROM nu le este clară necesitatea TAROM Tehnic, după cum ne-a dezvăluit pilotul Cezar Osiceanu: ”TAROM are personal tehnic calificat și autorizat internațional, dar și magazie de piese, utilaje, scule, spații de stocare, deținând deja piese achiziționate”.

Cu privire la acționariatul TAROM Tehnic mai sunt ridicate semne de întrebare, pentru că, în trecut, Cătălin Dancu, fost membru în Consiliul de Administrație al TAROM, afirma, la B1TV, că TAROM ar deține doar 51% din TAROM Tehnic. El spunea că nu a votat planul de restructurare și avertiza că o parte din datorii rămâne neacoperită. În plus, planul ar fi avut suferințe mari, compania neavând un plan B cu privire la sursele financiare alternative pe care TAROM le-ar putea atrage. L-am contactat telefonic pe Cătălin Dancu pentru a-i cere mai multe detalii, dar nu a oferit un răspuns. 

Pilotul Cezar Osiceanu ridică întrebarea dacă nu era oare mai bine ca planurile propuse în noua companie ar fi fost în aplicare în cadrul TAROM, fără înființarea unei noi companii și amintește că europarlamentara Adina Vălean, fost președinte al Comisiei de Transport din cadrul Comisiei Europene, declara public că a fost aprobat doar planul propus de TAROM de către Comisie, fără a se impune altceva. 

"Toate aceste lucruri se întâmplă în contextul în care TAROM se zbate să supraviețuiască anulând curse, rerutând pasagerii și închiriind avioane Airbus de la concurență” afirmă pilotul Osiceanu. 

Precizările TAROM

În acest context, DC NEWS l-a contactat pe Alexandru Anghel, purtătorul de cuvânt al TAROM pentru lămuriri. 

"Compania TAROM este acționarul TAROM Tehnic - integral", a spus acesta. 

Întrebat de ce  planurile propuse în noua companie nu au fost puse în aplicare în cadrul TAROM, acesta a spus: "Este modalitatea prin care compania are oportunitatea să crească, prin divizare și prin gestionarea proprie. În plus, așa se poate extinde, prin a acorda servicii și către alte companii de aviație și vorbim nu doar de aviație de transport de persoane, ci și cargo, în funcție de ce colaborări vor fi. Deci este modalitatea prin care compania poate să crească, să se poată auto-susține, să producă, să câștige mai mult pentru TAROM".

Întrebat cum va plăti TAROM banii pentru reparația propriilor avioane către Tarom Tehnic, Alexandru Anghel a precizat: "Printr-un contract, al fel cum se întâmplă orice colaborare într-un cadru comercial".

"Se constituie o formă juridică. Activitatea unei companii se desfășura până acum într-o dimensiune în cadrul diviziei tehnice, acum, prin constituirea unei entități juridice separate, deținută integral de TAROM, compania poate să crească, se poate dezvolta, se poate specializa, astfel încât să poată extinde furnizarea de servicii către toată piața de companii de aviație. Acesta este tot subiectul unei divizări și construirea unei noi companii", a mai spus acesta.

Întrebat dacă odată cu înființarea Tarom Tehnic, cresc și costurile de reparație pentru aeronavele TAROM, fiind aplicate și alte taxe poate, în raporturile dintre cele două entități, Alexandru Anghel a spus: "Nu, acesta este și obiectivul - eficientizarea costurilor. Unul dintre obiective este chiar diminuarea costurilor".

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2025 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel