În cele ce urmează vă prezentăm, în întregime, declaraţiile de presă făcute de către preşedintele PNL, Ludovic Orban, vineri, 22 februarie.
Partidul Naţional Liberal salută decizia preşedintelui Klaus Iohannis de a ataca la CCR Legea bugetului de stat. Considerăm demersul preşedintelui un demers legitim perfect fundamentat şi indispensabil pentru a readuce bugetul de stat în realitatea economică a României şi pentru a readuce bugetul de stat la adevărurile care există în economia românească.
Timp de trei luni, liderii PSD-ALDE, au întârziat să vină cu o Lege a bugetului de stat şi cu o Lege a bugetului asigurărilor sociale de stat. Atunci când Partidul Naţional Liberal a cerut în ianuarie convocarea unei sesiuni extraordinare pentru adoptarea acestor două legi fundamentale pentru România, domnul Dragnea şi cu domnul Tăriceanu au preferat să plece în concedii, în destinaţii exotice, unu la soare şi unul la schi.
Timp de trei luni, Guvernul, şi-a încălcat obligaţia legală de a da României un buget serios, un buget care să ofere minime garanţii de dezvoltare economică a României şi de îmbunătăţire a vieţii fiecărui român.
Pe toată perioada dezbaterii Legii bugetului, am avertizat coaliţia guvernamentală că acest buget este un buget mincinos, care se bazează pe date false, un buget care nu are la bază realităţi economice. Am avertizat că este încălcat Tratatul la care România este parte şi pe care l-a ratificat prin Legea 82. Pactul de stabilitate şi creştere, pentru că este încălcată prevederea de asigurare a unui deficit structural de maxim 1%. Am avertizat că la baza bugetului de stat nu se ţine cont de prevederile legii privind Legea care reglementează obligaţiile fiscale în ceea ce priveşte alcătuirea Legii bugetului de stat, de asemenea că nu există un aviz din partea Consiliului Fiscal în baza legii responsabilităţii fiscal-bugetare. De asemenea, am avertizat că acest buget încalcă autonomia locală şi duce la al doilea an consecutiv în care comunităţile locale sunt jefuite de către Guvern şi sunt lăsate fără resursele financiare indispensabile pentru realizarea programelor de investiţii şi pentru asigurarea calităţii serviciilor publice, care le furnizează autorităţile locale către cetăţenii din comunităţile locale.
De asemenea, Partidul Naţional Liberal a atras atenţia că acest buget loveşte în cetăţenii români care se află în cea mai dificilă situaţie. Toate aceste avertismente ale Partidului Naţional Liberal au fost ignorate de către coaliţia guvernamentală care are majoritatea în Parlament. Au făcut o Lege a bugetului de stat care nu oferă nicio garanţie pentru dezvoltarea României şi care riscă să arunce România în criză. Iată că preşedintele Iohannis a atacat Legea Bugetului de Stat la Curtea Constituţională, în mare parte, argumentele, temeiurile de neconstituţionalitate pe care şi noi ca partid le-am relevat pe toată perioada dezbaterilor, fiind incluse în acest atac la Curtea Constituţională.
Solicităm CCR să judece cu celeritate şi să se aplece cu maximă seriozitate asupra obiecţiilor de neconstituţionalitate formulate de Preşedinte, pentru că nu putem accepta o Lege a Bugetului de Stat atâta timp cât previziunile care stau la baza acestei legi, care sunt scoase din burtă de Guvernul PSD-ALDE sunt în flagrantă contradicţie cu previziunile Comisiei Europene . Fără ca Guvernul să furnizeze vreun argument solid pentru a justifica această diferenţă majoră între previziunile Comisiei Europene şi indicatorii economici care au stat la baza elaborării bugetului. Am să dau o singură cifră. Guvernul a construit bugetul pe o previziune de creştere economică de 5,5% ,în condiţiile în care previziunea de creştere economică formulată de Comisia Europeană este de maxim 3,8%. Este o diferenţă de aproape două procente în ceea ce priveşte creşterea economică, iar Guvernul nu a justificat în niciun fel de unde apare această diferenţă pentru că nu are de unde să justifice, pentru că nu are niciun fel de fundament pentru această creştere economică umflată artificial care, de fapt, nu duce la altceva decât la generarea unor cheltuieli mai mari pentru care nu există resursele financiare necesare.
Un alt lucru extrem de important care arată iresponsabilitatea guvernanţilor este cel legat de faptul că ministrul Finanţelor, deşi i s-a solicitat în plenul Camerelor reunite să semneze declaraţia pe propria răspundere privind veridicitatea datelor care stau la baza alcătuirii bugetului, a refuzat să facă acest lucru.
De asemenea, considerăm că legea bugetului de stat este o lege care nu asigură suportul necesar pentru susţinerea investiţiilor atât la nivel naţional cât şi la nivelul localităţilor. Ca şi în anii trecuţi, deşi sunt trecute fictiv sume de bani importante alocate investiţiilor, dacă te uiţi la lista obiectivelor de investiţii, dacă analizezi stadiul real în care se găsesc aceste obiective de investiţii, se vede cu ochiul liber că resursele financiare alocate pentru investiţii nu vor depăşi un procent mai mare de 3,5 -3,6% din PIB şi că de fiecare dată Guvernul, aşa cum a făcut în anii anteriori, pentru a reduce în mod artificial deficitul bugetar, va tăia din cheltuielile pentru investiţii.
Prin acest buget nu se oferă nicio garanţie că se va realiza vreun tronson important de autostradă cum este tronsonul Sibiu-Piteşti, tronsonul Târgu Mureş-Iaşi-Ungheni, Autostrada Unirii, Autostrada de Centură a Bucureştiului, drumul expres Craiova- Piteşti sau finalizarea tronsoanelor de pe Autostrada Transilvania care să facă legătura între Târgu Mureş şi Borş. Actualul buget nu oferă resursele financiare necesare pentru realizarea spitalelor regionale pentru care, culmea, avem la dispoziţie sute de milioane de euro din bugetul Uniunii Europene, bani pe care actuala guvernare riscă să-i piardă pentru că avem convingerea că, de fapt, nu vor să construiască aceste spitale regionale, să îmbunătăţească calitatea serviciilor de sănătate pe care le furnizează către cetăţenii români.
Considerăm că, pe lângă temeiurile de neconstituţionalitate care au stat la baza sesizării Preşedintelui, mai există extrem de multe alte vicii de fond ale actualului buget şi că actualul buget, cu siguranţă, nu răspunde aşteptărilor şi nevoilor societăţii româneşti şi orice modalitate prin care această Lege a Bugetului de Stat poate fi îndreptată, Partidul Naţional Liberal o va susţine.
(PNL a sesizat, de asemenea, bugetul la CCR?)
În mare parte, temeiurile de neconstituţionalitate identificate de specialiştii noştri sunt cuprinse în sesizarea depusă de preşedinte şi ca atare, nu mai are practic nici un rost să mai atacăm şi noi la CCR.
(Ce se întâmplă cu alocaţiile pentru copii pentru care au tot fost discuţii în ultima perioadă?)
Alocaţiile pentru copii vor creşte de la 1 martie. Dacă Guvernul nu va creşte alocaţiile pentru copii de la 1 martie, va fi singurul vinovat. Nimeni nu a obligat Guvernul ca în momentul în care a emis OUG să lege majorarea alocaţiilor pentru copii de intrarea în vigoare a bugetului de stat.
De altfel, după cum bine ştiţi, se află în dezbaterea Camerei Deputaţilor şi urmează să intre la vot final şi se poate ajunge la vot final în cursul săptămânii viitoare, proiectul de lege iniţiat de PNL privind creşterea alocaţiilor pentru copii. Nu există nicio scuză pentru actuala guvernare să nu majoreze alocaţiile pentru copii de la 1 martie.
(Ordonanţa dată de Guvern spune că începând cu data de întâi a lunii următoare intrării în vigoare a bugetului de stat pe 2019)
Aşa cum au dat OUG pot să modifice OUG, să nu creeze nicio legătură între intrarea în vigoare a Legii bugetului de stat şi majorarea alocaţiilor pentru copii. Pentru că vă repet, bani să crească indemnizaţiile pentru parlamentari, fără să fie în vigoare noua Lege a bugetului de stat au avut. Ca atare, nu pot să motiveze că nu majorează alocaţiile pentru copii pentru că nu au în vigoare Legea bugetului de stat.
Resursele financiare există, cu siguranţă atacul la CCR iniţiat de preşedintele României nu afectează articolul referitor la majorarea alocaţiilor pentru copii. Aşa cum au dat OUG pot să mai dea o OUG şi pur şi simplu să spună că de la 1 martie se majorează alocaţiile pentru copii iar dacă nu mai vor să de o ordonanţă de modificare a OUG atunci, să susţină proiectul de lege iniţiat de PNL, să fie adoptat în cursul săptămânii viitoare pentru că în cazul în care este adoptat în cursul săptămânii viitoare el poate intra în vigoare astfel încât de la 1 martie să se majoreze alocaţiile pentru copii.
(Vă aşteptaţi ca judecătorii CCR să se ocupe de acest dosar repede?)
În mod normal trebuie să judece cu celeritate fiind vorba de o lege fundamentală cum este Legea bugetului de stat dar în acelaşi timp le solicităm să nu judece numai cu celeritate ci să judece cu obiectivitate, în litera şi în spiritul Constituţiei pentru că în această sesizare sunt lucruri extrem de clare care ne indică neconstituţionalitatea. V-am explicat, România alături de alte 23 de ţări europene a aderat la acest Tratat privind stabilitatea, guvernanţa.
Conform Constituţiei, în momentul în care România ratifică un Tratat, prevederile Tratatului respectiv la care România este parte fac parte din dreptul intern, ca atare, toate prevederile Tratatului trebuie respectate. Ori Legea bugetului de stat nu a respectat Tratatul. Este clar din Legea responsabilităţii fiscal-bugetare că exista obligaţia ca la baza proiectului bugetului de stat să existe această declaraţie pe proprie răspundere a celor care au făcut bugetul, că datele care stau la baza alcătuirii bugetului sunt reale, sunt adevărate. Ori, vă readuc aminte, chiar în plenul Camerelor reunite, ministrul Finanţelor a refuzat să semneze declaraţia respectivă şi la baza bugetului nu există această declaraţie. Nu mai vorbim de autonomie locală, încălcarea evidentă a autonomiei locale, nemaivorbind de punerea în pericol a unor categorii vulnerabile cum sunt persoanele cu dizabilităţi, pentru că este pusă sub semnul întrebării capacitatea autorităţilor locale de a putea susţine financiar indemnizaţiile persoanelor cu dizabilităţi şi salariile asistenţilor personali care se ocupă de persoanele cu dizabilităţi pentru că foarte multe localităţi nu au resursele financiare necesare pentru a asigura aceste cheltuieli.
(Am văzut proteste ale magistraţilor prin toată ţara pe OUG privind Legile justiţiei. Îi cer preşedintelui să sesizeze CCR cu privire la un conflict instituţional între Guvern şi Parlament. Aveţi aceeaşi solicitare către preşedinte?)
Magistraţii cer lucrul acesta?
(Da!)
Mă îndoiesc că magistraţii pot să ceară lucrul acesta. Există un precedent care este bine-cunoscut pentru aceia care într-adevăr vor să cunoască realitatea într-un domeniu, şi anume, precedentul legat de OUG13 în care a fost declanşat un conflict de natură constituţională, a fost soluţionat de CCR care a decis că nu poate exista un conflict de natură constituţională atunci când Guvernul emite OUG.
Deci, cine îi solicită preşedintelui să iniţieze acest demers înseamnă că fie nu cunoaşte această decizie a CCR, fie se face că nu cunoaşte această decizie a CCR.
În ceea ce priveşte magistraţii, considerăm perfect legitimă manifestarea opoziţiei magistraţilor faţă de ultimele ordonanţe emise de Guvern şi în general faţă de toate modificările ticăloase ale Legilor justiţiei ale Codurilor şi ale altor legi care afectează Justiţia, care au fost realizate de actuala guvernare. Este din ce în ce mai evident prin ultimele ordonanţe că PSD-ALDE vor să controleze politic procurorii şi judecătorii. Este clar că acea secţie specială pentru magistraţi se va transforma într-un pluton de execuţie la comandă politică a magistraţilor curajoşi care îndrăznesc să efectueze anchete penale privitoare la ilegalităţile şi infracţiunile săvârşite de potentaţii zilei.
Există riscul de pierdere a independenţei Justiţiei, de subordonare drastică a Justiţiei de către politic, de către cei care se află astăzi la guvernare. Există clar riscul ca magistraţii, procurorii şi judecătorii, să nu-şi poată exercita profesia în condiţii de deplină independenţă şi legalitate.
Ca atare, orice protest al magistraţilor este un protest legitim pe care PNL îl sprijină şi după cum bine ştiţi, am solicitat Avocatului Poporului să atace la CCR ordonanţele.
Am pregătit sesizarea pe care o vom adopta luni şi o vom trimite Adunării Parlamentare a Consiliului Europei pentru a sesiza Comisia de la Veneţia privind aceste ultime două ordonanţe şi OUG 90 şi OUG 92. Considerăm că orice demers care poate să ducă la împiedicarea aplicării acestor prevederi din OUG este un demers legitim.
(Cum aţi văzut reacţia domnului Ciorbea care spune că încă aşteaptă nişte argumente, nişte motivări venite din partea celor care cer sesizarea CCR? Nu se ştie când va sesiza CCR sau dacă va mai face acest lucru, iar mandatul dumnealui expiră în două luni.)
Domnul Ciorbea nu are în cap decât un singur lucru, să execute toate comenzile politice ale lui Liviu Dragnea şi ale lui Tăriceanu pentru a fi sprijinit pentru un nou mandat. Ca atare, Victor Ciorbea nu mai este de mult Avocatul Poporului şi este sluga lui Dragnea şi a lui Tăriceanu. Ştiţi foarte bine că la Parlament am demarat procedura de demitere a lui Victor Ciorbea din funcţia de Avocat al Poporului şi de asemenea, suntem pe cale să generăm o procedură juridică care să ne ducă la excepţie de neconstituţionalitate, care să permită CCR să judece solicitarea noastră care spune că Avocatul Poporului nu are dreptul, ci este obligat ca atunci când există temeiuri solide de neconstituţionalitate, care sunt semnalate de societate privitor la OUG, Avocatul Poporului trebuie să aibă obligaţia de a ataca la CCR pentru declanşarea controlului constituţional privitor la OUG. Ştiţi, de asemenea, că Partidul Naţional Liberal a iniţiat un Proiect de Lege în cadrul constituţional, destul de restrâns pe care îl avem, prin care urmărim să declanşăm controlul de constituţionalitatea, prealabil, în cazul OUG şi altfel decât prin intermediul Avocatului Poporului, astfel încât CCR să poată pronunţa asupra constituţionalităţii OUG.
(Aş vrea să revin la buget şi să vă întreb dacă aveţi semnale sau dacă aţi vorbit cu primarii PNL, autorităţile locale vor avea de suferit pentru că bugetul nu este încă în vigoare?)
Autorităţile locale au avut de suferit în primul rând, datorită acestui buget care pentru 75% din localităţi a însemnat un jaf nou făcut resurselor locale. Întârzierea bugetului de trei luni se datorează nesimţirii, indolenţei Guvernului, pentru că Guvernul în loc să dea României un buget a preferat să dea OUG în speranţa de al scăpa pe Dragnea şi pe acoliţii lui de puşcărie. Ca atare, nu există nemulţumire din partea autorităţilor locale privitoare la acest buget, pentru că majoritatea autorităţilor locale vor modificarea prevederilor din actualul buget care se referă la finanţarea autorităţilor locale. Vă readuc aminte că, din 2012 de când a revenit PSD la guvernare, ponderea alocărilor bugetare către autorităţile locale raportat la PIB a scăzut constant, iar cel mai mult a scăzut în 2018 şi acum conform Legii Bugetului de Stat în 2019. De la 9,1% din PIB au ajuns la 7,5% din PIB alocările către bugetele locale.
(Aţi găsit candidatul pentru primul loc? Mă refer la alegerile europarlamentare.)
După cum bine ştiţi acum consultăm candidaţii ca să stabilim o dată care sa permită fiecărui candidat să vină în faţa Biroului Executiv să îşi susţină candidatura, vom anunţa data când vom stabili şi la data respectivă vom decide lista şi o vom face publică.
(Partidele politice vor primi mai mulţi bani anul acesta şi îi vor putea folosi şi în campaniile electorale. Cum vă ajută această modificare a legislaţiei?)
Ştiţi foarte bine că Partidul Naţional Liberal a formulat un amendament la Legea Bugetului de Stat, aşa cum am anunţat, în care am solicitat scăderea sumelor alocate către partidele politice. Mi se pare, cu adevărat, o nesimţire din partea PSD-ALDE, în condiţiile în care se plâng că nu au resurse financiare să facă creşteri de venituri pentru cetăţeni, să crească alocaţiile către partidele politice la nişte sume, după părerea mea mult prea mari faţă de nevoile reale ale partidului şi mie îmi este clar că, de fapt, Dragnea îşi doreşte să folosească banii publici în campania electorală. Acesta este motivul pentru care au permis utilizarea subvenţiei de la buget pentru finanţarea cheltuielilor de campanie. Partidul Naţional Liberal nu este de acord cu această propunere.
Partidul Naţional Liberal nu este de acord cu această prevedere legală. Subvenţia pentru partidele politice trebuie să fie folosită în exclusivitate pentru asigurarea funcţionării partidelor politice şi nu pentru a susţine cheltuieli de campanie electorală. Nu întâmplător, vedeţi, Liviu Dragnea, îl propune şef la AEP tocmai pe acela care este subiectul unei cercetări penale la DNA, pentru cheltuirea banilor din subvenţia publică, pentru bolizi de lux şi pentru alte cheltuieli care nu au nicio legătură cu nevoile reale ale partidelor politice.
De asemenea, mă miră faptul că Tăriceanu, care se dă om de afaceri şi om cu un nivel cu un standing peste medie, să susţină o asemenea aberaţie şi anume majorarea cheltuielilor subvenţiei pentru partidele politice, în condiţiile în care este evident pentru orice om care este implicat în politică că partidele politice nu au nici ce să facă cu atâţia bani. Dacă sunt corecte şi cinstite şi dacă consumă resursele efectiv pe cheltuielile care ţin de buna funcţionare a partidului politic.
(În legătură cu domnul Călin Popescu Tăriceanu, ce veţi face cu acea solicitare de urmărire penală?)
Liderul grupului parlamentar din Senat, Florin Cîţu, a solicitat finalizarea în Comisia juridică a raportului şi înaintarea către plen până săptămâna viitoare. Este clar că PSD-ALDE, amână în mod deliberat pronunţarea Senatului pe această cerere de urmărire penală formulată în privinţa lui Tăriceanu şi continuă să facă scut în jurul liderilor suspectaţi pentru fapte de corupţie din cadrul coaliţiei majoritare, folosind Parlamentul şi majoritatea guvernamentală ca un paravan care să împiedice anchetele penale care îi vizează.
(V-aş mai întreba cum vedeţi faptul că ministrul Justiţiei a declanşat procedura de numire a viitorului Procuror General şi încă nu i-a expirat mandatul lui Augustin Lazăr?)
Nu există atribut, adjectiv care să mai poată să fie folosit pe lângă ce s-a folosit în privinţa lui Tudorel Toader. Deci e dovadă de idioţenie din partea ministrului Justiţiei, de o rupere totală de realitatea legii. Nu poţi să iniţiezi procedura de numire pe o funcţie care nu este vacantată.
De asemenea, în OUG sunt nişte aberaţii cu termenul maxim pentru numirea unui procuror-şef de 45 de zile, cu interzicerea delegărilor. Păi, în condiţiile acestei OUG există posibilitatea ca Parchete să rămână fără şefi pentru că s-au interzis delegările. Pot apărea foarte multe situaţii în care e necesară delegarea pe o anumită perioadă a unui procuror până la derularea procedurilor legale de numire.
Spre exemplu, să ne imaginăm o situaţie că este numit un procuror, procuror şef la DNA, este atacată decizia de numire în instanţă şi instanţa suspendă, pe o perioadă nelimitată până la judecarea în fond, actul administrativ de numire. Într-o condiţie de genul asta, practic, un Parchet ar rămâne fără şef, dar de altfel nu ne miră, pentru că scopul real al PSD în doi paşi, este în primă fază să rupă dinţii procurorilor, să îi lase fără conducători care să le dea curajul de a face anchetele în cazul potentaţilor zilei, iar pasul doi este să controleze ei Parchetele, pentru a folosi Parchetele împotriva oponenţilor.
(Duminică, protest USR şi Plus, cred că au spus că participă. Veţi participa si dv?)
Ca la toate protestele care s-au făcut împotriva aberaţiilor actualei guvernări, ca lider de partid i-am încurajat pe toţi membri şi simpatizanţii noştri să participe la aceste proteste. Pe de altă parte, nici nu cred că este utilă o politizare a acestor proteste, pentru că ar putea furniza muniţia adversarilor politici. Sunt convins că orice formă de protest împotriva acestor acte normative emise în domeniul justiţiei este legitimă şi orice român are tot dreptul să participe la proteste împotriva acestor două OUG.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu