Klaus Iohannis, cerere de reexaminare a funcționării Consiliului Național al Persoanelor Vârstnice

Klaus Iohannis a trimis joi, 10 ianuarie, Parlamentului, spre reexaminare, Legea pentru modificarea şi completarea Legii nr. 16/2000 privind înființarea, organizarea şi funcționarea Consiliului Național al Persoanelor Vârstnice.

București, 10 ianuarie 2019

Domnului Călin Popescu-Tăriceanu

Președintele Senatului

În temeiul articolului 77 alineatul (2) din Constituția României, republicată,

formulez următoarea

CERERE DE REEXAMINARE

asupra

Legii pentru modificarea şi completarea Legii nr. 16/2000 privind înființarea, organizarea şi funcționarea Consiliului Național al Persoanelor Vârstnice

Legea pentru modificarea şi completarea Legii nr. 16/2000 vizează organizarea şi funcționarea Consiliului Naţional al Persoanelor Vârstnice, noile reglementări instituind schimbarea denumirii acestui Consiliu, prelungirea mandatului președintelui şi al vicepreședinților acestui organism, respectiv al consiliilor județene ale pensionarilor și persoanelor vârstnice, de la 2 la 4 ani, stabilirea unor interdicții pentru ocuparea funcției de membru al Consiliului, precizarea reprezentanților autorităților publice care fac parte din Comisia permanentă a Consiliului Naţional, precum și atribuțiile consiliilor județene ale pensionarilor şi ale persoanelor vârstnice. Unele dintre aceste dispoziții sunt, însă, de natură să afecteze exigențele de claritate și predictibilitate a normei, în timp ce altele au caracter retroactiv, motiv pentru care se impune reexaminarea legii de către Parlament.

1. Prin art. I pct. 3 din legea transmisă la reexaminare se definește organizația de pensionari ca fiind acea organizație constituită în scopul îndeplinirii unor atribuții, precum apărarea dreptului membrilor săi la o pensie calculată şi acordată în condițiile legii şi a altor drepturi de asigurări sociale, reprezentarea membrilor organizației în raporturile cu instituțiile administrației publice locale în vederea obținerii, în condițiile legii, a drepturilor acestora, organizarea de activități recreative, culturale şi sportive pentru pensionari, persoane vârstnice şi familiile acestora. De asemenea, potrivit aceluiași text al legii supuse reexaminării se definește organizația județeană a pensionarilor și a persoanelor vârstnice, respectiv a municipiului București, ca fiind organizația constituită și/sau care funcționează în conformitate cu prevederile Legii nr. 502/2004 privind asociațiile pensionarilor, având menționată această denumire în hotărârea judecătorească de înființare, cu sediul în municipiul reședință de județ sau în municipiul București, după caz, și care are în structura ei filiale în localitățile județului respectiv sau în municipiul București, după caz.

Menționăm că art. 2 din Legea nr. 502/2004 privind asociațiile pensionarilor prevede că acestea se constituie în scopul apărării dreptului fiecăruia dintre membrii săi la o pensie calculată și acordată în condițiile legii, precum şi a altor drepturi de asigurări sociale, potrivit legii, al reprezentării membrilor asociației în raporturile cu instituțiile administrației publice locale şi centrale, în vederea obținerii, în condițiile legii, a drepturilor cuvenite acestora, al organizării de activități recreative, culturale și sportive, pentru pensionari şi familiile acestora, precum și al organizării unor activități de ajutorare şi asistență socială pentru pensionari, în colaborare cu instituțiile specializate ale administrației publice. Totodată, precizăm că dispozițiile Legii nr. 502/2004 referitoare la constituirea asociațiilor județene nu instituie nicio obligație cu privire la denumire și sediu, iar cu privire la înființarea de filiale se prevede posibilitatea, iar nu obligația înființării acestora.

Având în vedere că Legea nr. 502/2004 privind asociațiile pensionarilor constituie cadrul normativ general referitor la asociațiile de pensionari, pentru evitarea neclarităților și a contradicțiilor de natură să creeze confuzie în aplicarea normei pentru destinatarii săi, considerăm că prevederile art. I pct. 3 din legea reexaminată ar trebui corelate cu prevederile acestui act normativ în ceea ce privește definiția, scopul și atribuțiile organizațiilor de pensionari, precum și modul de constituire a organizațiilor județene și a filialelor acestora.

2. Cu privire la alegerea președintelui și a vicepreședintelui consiliului județean al pensionarilor și persoanelor vârstnice, respectiv al municipiului București, art. I pct. 23 din legea transmisă spre promulgare - modificarea art. 24 alin. (5) și (6) al Legii nr. 16/2000 - prevede modalități distincte de dobândire a acestor funcții. Astfel, președintele acestui consiliu se desemnează de organizația județeană a pensionarilor și persoanelor vârstnice, respectiv a municipiului București, cu cel mai mare număr de membri cotizanți, în timp ce vicepreședintele se alege de către membrii consiliului. Având în vedere aceste dispoziții, considerăm că ar fi oportun ca atât președintele, cât și vicepreședintele consiliului județean al pensionarilor și persoanelor vârstnice să fie desemnați în aceeași modalitate, astfel încât să se asigure o reprezentativitate adecvată a organizațiilor județene a pensionarilor și persoanelor vârstnice în conducerea acestui consiliu.

3. Art. II al legii reexaminate prevede că mandatul președintelui și al vicepreședinților Consiliului Naţional al Organizațiilor de Pensionari și al Persoanelor Vârstnice, respectiv al consiliilor județene ale pensionarilor și persoanelor vârstnice, respectiv al municipiului București, în funcție la data intrării în vigoare a prezentei legi, se prelungește la 4 ani. Ținând cont de faptul că art. 6 și art. 24 din Legea nr. 16/2000, astfel cum acestea au fost modificate prin legea transmisă la promulgare, instituie o formă diferită de dobândire a acestor mandate, și anume prin alegeri, iar nu prin prelungirea mandatului, considerăm că dispozițiile nou introduse ar trebui reanalizate sub aspectul respectării normelor de tehnică legislativă, în caz contrar acestea putând genera neclaritate și lipsă de previzibilitate în aplicare.

4. Prin art. III al legii supuse reexaminării se menționează că prevederile art. 19 alin. (5) din Legea nr. 16/2000, astfel cum au fost modificate prin legea transmisă la promulgare și care stabilesc cuantumul indemnizației lunare a membrilor comisiei permanente, se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2019. Considerăm că dispozițiile art. III din legea supusă reexaminării au caracter retroactiv, fapt ce intră în contradicție cu cerințele impuse de art. 1 alin. (5) referitoare la exigențele de calitate a legii, precum și cu prevederile art.15 alin. (2) și ale art. 78 din Legea fundamentală, potrivit cărora legea dispune numai pentru viitor, se publică în Monitorul Oficial al României și intră în vigoare la 3 zile de la data publicării sau la o dată ulterioară prevăzută în textul ei.

Față de argumentele expuse mai sus și având în vedere competența legislativă exclusivă a Parlamentului, vă solicităm reexaminarea Legii pentru modificarea și completarea Legii nr. 16/2000 privind înființarea, organizarea și funcționarea Consiliului Național al Persoanelor Vârstnice.

PREŞEDINTELE ROMÂNIEI

KLAUS-WERNER IOHANNIS

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Ultimele materiale video - DCNewsTV.ro

Te-ar putea interesa

Cele mai noi știri

Cele mai citite știri

DC Media Group Audience

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel