Elena Cristian, analist DC Business, a vorbit despre situația românilor cu rate calculate greșit la Raiffeisen Bank.
„Să știți că România a trecut prin ceva crize în ultimii 20-30 de ani, dar băncile au mers pe profit mereu. Nu a fost niciun an de criză în care băncile să fie în pierdere. Nu există calcul greșit din partea băncilor. A existat o formulă implementată intenționat, pentru că nu ai cum să calculezi tu greșit. Tu, ca angajat, nu faci socotelile pe calculator. Există o formulă, într-un sistem informativ, unde toți angajații calculează la fel. Deci acea formulă a fost inclusă intenționat, în așa fel încât ratele să fie umflate, dacă acest lucru se demonstrează.
Nu a existat, așa, un angajat supărat într-o dimineață care s-a decis să îi ia mai mulți bani Elenei Cristian, pentru că nu-i place de mine. Acest lucru, dacă s-a întâmplat, a fost cauza de sistemul centralizat. De altfel, nu este singura bancă. Ce mă deranjează pe mine este că instituțiile statului nu reușesc să rezolve aceste probleme într-un timp cât mai scurt. Consiliul Concurenței încă lucrează la o investigație de acum 12 ani. Este clar că instituțiile statului trebuie să intervină într-un mod mult mai funcțional”, a declarat Elena Cristian, la România TV.
Comisarii Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) recomandă persoanelor fizice să recupereze sumele calculate greșit de Raiffeisen Bank pentru dobânzile unor credite acordate în perioada 2006-2009.
Conform unui comunicat de presă emis de ANPC, beneficiarii - foști și actuali clienți ai Raiffeisen Bank S.A., care au contractat credite în lei, euro sau dolari în perioada menționată și care erau în derulare la data de 20 octombrie 2017, sunt încurajați să se prezinte la unitățile băncii pentru a recupera sumele cuvenite conform unei hotărâri a ANPC.
“Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor recomandă beneficiarilor – foşti şi actuali clienţi ai Raiffeisen Bank S.A, cu credite încheiate în LEI/EUR/USD, în perioada 2006-2009, aflate în derulare la data de 20.10.2017, momentul emiterii Ordinului de preşedinte ANPC, prin care s-a dispus restituirea sumelor reclaculate, în raport cu cele încasate cu titlu de dobânzi – să se prezinte la unităţile băncii, pentru recuperarea sumelor cuvenite potrivit Ordinului amintit, ţinând cont de faptul că Raiffeisen Bank are obligaţia restituirii acestor sume”, a transmis ANPC, în luna martie, printr-un comunicat de presă.
Echipele de comisari ANPC au constatat că Raiffeisen Bank a calculat eronat dobânzile la creditele acordate în intervalul 2006-2009, determinând astfel încasarea unor sume nejustificate legal de la debitori.
În urma acțiunii de control, ANPC a sancționat banca și a dispus restituirea sumelor încasate în plus, conform unei hotărâri confirmate de Înalta Curte de Casație și Justiție, după ce aceasta fusese contestată de operatorul economic. În total, peste 19 milioane de euro urmează să fie rambursate consumatorilor afectați de această eroare, prin restituirea sumelor percepute necorespunzător.
Până în prezent, s-a recuperat aproximativ 92% din totalul sumelor prevăzute în hotărârea ANPC, cu Raiffeisen Bank argumentând că diferența de 8% este rezultatul existenței unor contracte de credit pentru care titularii nu s-au prezentat la bancă.
ANPC îndeamnă consumatorii persoane fizice, precum și moștenitorii titularilor de credite, să se prezinte la orice sucursală Raiffeisen Bank din țară pentru a recupera sumele de rambursat, indiferent de situația actuală a creditului (închis, ajuns la maturitate, executat, restructurat sau în plată).
Această recomandare vine ca rezultat al eforturilor ANPC de protejare a drepturilor consumatorilor și de asigurare a respectării legislației în domeniul financiar-bancar, având în vedere impactul semnificativ asupra consumatorilor afectați de această greșeală în calculul dobânzilor.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu