În contextul privatizării CFR Marfă, față de care nici România și nici partenerii europeni au obligația să nu fie nepăsători, fostul ministru de Finanțe, Daniel Dăianu, susține că licitaţia nu e mereu soluţia optimă când este vorba de companii strategice și că privatizările se fac deseori cu spatele la zid, în perioade de criză.
Economistul Daniel Dăianu și-a exprimat, joi, la RFI, încrederea ca, după privatizare, CFR Marfă să fie repusă pe picioare: "Fie că se va accepta această ofertă, fie că nu şi se va relua procesul (...), important este ca CFR Marfă să fie repusă pe picioare. Este un operator foarte important în domeniul transporturilor. Calea ferată nu poate fi substituită. Calea ferată din România face parte dintr-o reţea europeană. România are o aşezare geografică, are o dimensiune, care obligă nu numai Guvernul din România, dar şi partenerii europeni să nu fie nepăsători faţă de ce se întâmplă cu această companie".
Potrivit fostului ministru de Finanţe, "aceasta este o privatizare în finalizarea căreia trebuie să se ţină seama de o serie de considerente, aşa cum cel care va câştiga în maximizarea profitului, în modul în care va judeca performanţa economică va trebui să ţină seama de ceea ce înseamnă această companie din punct de vedere strategic pentru România, pentru UE şi pentru partenerii din NATO".
Riscul unei privatizări în perioadă de criză: lipsa partenerilor cu alonjă
În opinia economistului Dăianu, "în general, într-o perioadă de criză, o privatizare se face deseori cu spatele la zid, nu că cineva îţi pune la tâmplă un pistol, ci circumstanţele sunt extrem de vitrege. Într-o perioadă de criză, poţi printr-o asemenea operaţiune să ai lozul câştigător, însă pot să fie şi ponoase, întrucât timpul foarte comprimat poate să nu aducă la masa negocierilor cu statul parteneri cu alonjă".
Daniel Dăianu consideră că licitația nu este întotodeauna soluția cea mai bună în cazul unor privatizări al unor companii strategice, deoarece nu "ești la Christie's sau Sotheby's.
"Aş spune că din punct de vedere formal, aceasta ar fi calea de ales, pentru că ea înseamnă transparenţă. Da şi nu! În cazul unor companii foarte mari, când se pune problema apariţiei unor investitori strategici, asemenea deal-uri au şi o componentă politică pronunţată, există şi o dimensiune politică, în sensul dialogului care trebuie să se desfăşoare la nivel înalt, poate la nivelul cel mai înalt. Eu vă întreb pe dvs. dacă licitaţia este modalitatea cea mai potrivită din acest punct de vedere. Nu eşti la Christie's sau Sotheby's, ca să faci o licitaţie de acest tip. Am văzut ce s-a întâmplat şi cu Oltchim, o ruşine în fapt! De ce? Pentru că s-a dorit licitaţia", a explicat Dăianu, care pledează pentru dialog politic, în cazul privatizării unor companii strategice, cum este și CFR Marfă.
"Nu sunt împotriva transparenţei, nu sunt împotriva acestei concurenţe la masa unei licitaţii, dar când este vorba despre companii foarte mari, de importanţă strategică, există o componentă politică, în sensul dialogului între parteneri şi din perspectiva unor interese strategice", a conchis Daniel Dăianu.
În cursa pentru privatizarea CFR Marfă a rămas doar firma Grup Feroviar Român, controlată de omul de afaceri Gruia Stoica, după ce asocierea TFG – Donau Finanz s-a retras, miercuri, anunțând că va contesta procedura la instituţiile abilitate.
Anterior, și OmniTRAX, cel mai mare operator feroviar privat din America de Nord, a depus o contestaţie la procesul de privatizare a CFR Marfă, solicitând, totodată, suspendarea acestuia până la rezolvarea contestaţiei.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu