Coronavirus - COVID 19
România în stare de alertă
-
confirmate
-
vindecate
-
decese
Sună-ne (Luni - Vineri, 09:00 - 18:00) sau scrie-ne la numărul 0772.264.642 sau la adresa de e-mail [email protected] și pune intrebări despre coronavirus, situații sociale, medicale, suport psihologic. Semnalează situații deosebite.

CFR Călători, viraj periculos cu reparațiile de vagoane. De ce nu găsim locuri în tren

Tren
Tren

CFR Călători se află în picaj, chiar dacă statul român a pompat în ultimii doi ani sute de milioane în companie, subvenționând "fără număr" călătoriile studenților. 

Raportul de activitate a firmei pe anul 2018 arată că au circulat mai puține trenuri decât în anul precedent, iar principalele reclamații sunt legate de condițiile din vagoanele CFR Călători. În luna martie 2018, a fost luată o decizie de anulare sau de limitare a circulaţiei unui număr de aproximativ 100 de trenuri, ceea ce a afectat valoarea inițial proiectată pentru parcul CFR Călători. În tot anul trecut au fost modernizate doar 24 de vagoane. Compania a avut un bilanț negativ, valoarea pierderilor nefiind comunicată.

 

Guvernarea PSD merge cu roțile PDL-PNL


Fie că vorbim despre prost management, fie despre înțelegeri care permit căpușarea firmei de stat de către abonații la contractele cu CFR-ul, cert este că criza din transportul feroviar de călători nu a fost stopată. Guvernările PSD nu au descâlcit ițele țesute în jurul companiei, încă din vremea când de Transporturi se ocupa PD-ul lui Traian Băsescu și Vasile Blaga (evident, cu o scurtă pauză luată sub conducerea liberalului Orban). Nici semnalele din presă, nici măcar schimbarea până la capăt promisă de PSD nu i-au deranjat pe cei aflați la "maneta" CFR Călători.
În 2017, de exemplu, compania încheia un contract cadru cu firma Remarul 16 Februarie SA pentru revizia capitală a automotoarelor Desiro (Săgeata Albastră). Grupul de investigații condus de Mugur Ciuvică avertiza, pe site-ul grupul.ro, că ar putea fi pusă în pericol siguranța călătorilor.
Nu era vorba despre simple reparații, ci despre reparații care presupun riscuri majore pentru viața pasagerilor (clasa de risc 1A): reparații la sistemul de frânare, înlocuirea geamurilor, înlocuirea stingătoarelor de incendii, înlocuirea articulațiilor dintre vagoane, reparații la rezervoarele de combustibil etc.

 

Reparații cu piese mult prea ieftine pentru vagoanele de călători

 

Grupul.ro susținea că Remarul, firmă abonată la contracte cu CFR, a câștigat licitația pentru repararea trenurilor Săgeata Albastră anunțând că piesele pe care le va folosi la reparații au prețuri și de 17 ori mai mici decât prețul de listă al unicilor producători ai pieselor respective. Astfel, Remarul a anunțat că va folosi: supape de frânare urgență în valoare de 308 euro, deși prețul real al acestora este 1.533 euro (unicul producător este firma Knorr Bremse); geamuri laterale la cabina de conducere în valoare de 66 euro, deși prețul real al acestora este 583 euro (unicul producător este firma Glastrosch); manometre de 37 euro, deși prețul real al acestora este 272 euro (unicul producător este firma Knorr Bremse); capace cuplă electrică de 33 euro, deși prețul real al acestora este 587 euro (unicul producător este firma Voith); regulatoare de presiune de 219 euro, deși prețul real al acestora este 725 euro (unicul producător este firma Knorr Bremse).
Se ridică, deci, întrebarea dacă piesele pe care le va folosi Remarul sunt second-hand, sau nu sunt originale. Grupul.ro considera că Remarul ar fi trebuit exclusă din start de la această licitație pentru că se află în litigiu cu CFR Călători SA în urma unui contract încheiat în 2014, CFR acuzând Remarul de încălcarea obligațiilor care îi reveneau prin contract; există, depusă de CFR, în 2013, o plângere penală împotriva Remarul pe motiv că aceasta din urmă i-ar fi vândut în anul 2007 vagoane care conțineau azbest, substanță cancerigenă interzisă în întreaga lume. Vagoanele construite cu azbest de Remarul au circulat câțiva ani, expunând mii de călători îmbolnăvirii, azbestul fiind descoperit abia în momentul în care vagoanele au intrat în reparații; Remarul se află în conflit de interese, acesta făcând parte din Grupul Transferoviar, care este principalul concurent pe piață al CFR Călători.

 

Precizări care nu precizează esențialul

 

Conducerea CFR călători nu s-a obosit să răspundă întrebărilor ridicate de investigația jurnalistică amintită.
După ce materialul a fost citat de DCNews, conducerea CFR Călători a trimis un drept la replică publicației noastre, în care nu se răspundea punctual la întrebările ridicate de ancheta grupul.ro: se folosesc sau nu piese second hand ori care nu sunt orginale la reparația vagoanelor de călători? Cum se pot încadra în parametri tehnici oferte de 17 ori mai mici decât prețul de listă al unicului producător? etc.
Precizarea CFR Călători se centra pe afirmația potrivit căreia contractul de reparații nu ar fi fost semnat, în noiembrie 2017, data articolului: "De asemenea, nu este adevărată nici afirmația dumneavoastră potrivit căreia "CFR Călători a încheiat un contract cadru cu firma Remarul 16 Februarie SA". Până la această dată, CFR Călători nu a încheiat niciun acord cadru pentru "revizie tip R8" a trenurilor Săgeată Albastră, cum eronat se afirmă în materialul publicat, deoarece Electroputere VFU Pașcani SA (cel de-al doilea ofertant în procedura de licitație) a formulat plângere la Curtea de Apel București împotriva Deciziei Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor, acest dosar aflându-se în curs de soluționare", se arăta în dreptul la replică. Acest amănunt nu era însă unul relevant.

 

Cât trag vagoanele la cântar?

 

Potrivit replica.online, însă, pe 20 februarie 2018 a fost semnat contractual CFR cu firma din Cluj, iar de atunci şi până în luna noiembrie a aceluiaşi an nu s-au efectuat lucrări, fiind livrat un singur vagon. Mai mult, societatea nu ar deţine un cântar pentru un tren cu dimensiunea de 41,7 m, motiv pentru care nu-i poate stabili coordonatele, nu poate face reglaje corespunzătoare, ceea ce ridică aceeași întrebare legată de riscul de accidente, uzura prematură a roţilor etc.
"Primul tren trimis la reparație a fost un tren care era în perioada de funcționare și care mai avea aproape 300 de mii de km până urma să îi expire numărul de km necesari pentru a putea fi introdus la reparație, screie replicaonline.ro. Responsabil de această decizie a fost fostul director care, imediat după plecarea de la CFR Călători, s-a angajat chiar la una din firmele patronului Remarul, spun sursele noastre", mai scrie replicaonline.ro.

Ultimele materiale video - DCNewsTV.ro

Te-ar putea interesa

Get it on App Store Get it on Google Play


Cele mai noi știri

Cele mai citite știri

Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?

Copyright 2020 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


nxt.23
YesMy