ANAF face verificări "în legătură cu aspectele fiscale privind promovarea" candidatului Călin Georgescu. Verificările sunt derulate de către inspectorii direcției Antifraudă, potrivit Profit.ro.
"Vă aducem la cunoștință faptul că ANAF a fost sesizată de către Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) cu privire la activitatea unor persoane fizice sau juridice în legătură cu aspectele fiscale privind promovarea candidatului menționat. În acest context, vă comunicăm că, prin structurile specializate, ANAF desfășoară activitate de control în baza unor analize de risc, necesare în procesul prevenirii, combaterii și descoperirii faptelor de evaziune și fraudă fiscală.
Astfel, solicitarea și informațiile primite de la AEP sunt valorificate în cadrul analizelor de risc și a verificărilor efectuate, iar numărul persoanelor implicate se modifică în funcție de noile informații obținute", a transmis ANAF, pentru Profit.ro.
La finalul lunii noiembrie, Autoritatea Electorală Permanentă a sesizat organele de urmărire penală să cerceteze afişele electorale apărute fără codul de identificare al mandatarului financiar şi a solicitat ANAF să verifice influencerii principali din România pentru a vedea dacă au fost plătite sume din conturile de campanie electorală ale candidaţilor, declara preşedintele AEP, Toni Greblă.
"Sesizările care au ajuns la Autoritatea Electorală Permanentă cu dovezi cu privire la faptul că în anumite localităţi, inclusiv pe panourile oficiale de afişaj ale competitorilor politici, au apărut afişe cu candidaţi care, inclusiv despre ce vorbeaţi dumneavoastră, care nu aveau inscripţionată identificarea, codul de identificare nu era inscripţionat al mandatarului financiar şi deci el era un afiş, ca să zic aşa, care era anonim. Am solicitat organelor de urmărire penală din localitatea din judeţele respective să facă verificări pentru a stabili unde au fost imprimate acele afişe, cine le-a plătit, pentru ca apoi să poată să facă o legătură de cauzalitate între cel care a comandat afişele, le-a utilizat şi un anume competitor politic şi în funcţie de asta să ia măsurile legale corespunzătoare", a precizat Greblă la Digi24, întrebat despre afişe cu Călin Georgescu apărute în ultima perioadă şi faptul că acesta a declarat la AEP zero cheltuieli în campania electorală.
În hotărârea prin care a anulat procesul electoral, CCR preciza că "Finanţarea legală şi transparentă a campaniei electorale este un factor important în regularitatea procesului electoral, iar finanţarea activităţilor online trebuie, de asemenea, să fie transparentă (pct.107 şi 108 din Raportul explicativ la Codul de bune practici în materie electorală şi pct.46 din Declaraţia interpretativă a Codului de bună conduită în materie electorală privind tehnologiile digitale şi inteligenţa artificială). Publicitatea electorală online trebuie întotdeauna să fie identificată ca atare şi să fie transparentă, atât în ceea ce priveşte identitatea sponsorului său, cât şi cu privire la tehnica de diseminare utilizată. Platformele de socializare ar trebui să fie obligate să dezvăluie permanent datele privind publicitatea politică şi sponsorii electorali (a se vedea şi pct.46 din Declaraţia interpretativă a Codului de bună conduită în materie electorală privind tehnologiile digitale şi inteligenţa artificială)".
***
Amintim, legat de finanțarea candidatului Călin Georgescu de către influenceri, că documentele declasificate ale CSAT arată că finanţarea campaniei acestuia pe TikTok a fost realizată de Bogdan Peşchir şi s-a ridicat la un milion de euro.
"Acesta, utilizând contul 'bogpr', a realizat donaţii pe TikTok de peste un milion de euro. După ce a devenit subiect de dezbatere publică, implicarea 'bogpr' în finanţarea promovării lui Călin Georgescu la nivelul platformei a fost confirmată inclusiv de reprezentanţii TikTok în dialogul cu autorităţile române în data de 28 noiembrie 2024", arată SRI.
Reprezentanţii TikTok au confirmat identitatea utilizatorului "bogpr" şi au menţionat că acesta a efectuat plăţi în valoare de 381.000 de dolari, în perioada 24 octombrie - 24 noiembrie 2024, către utilizatori ai unor conturi de TikTok implicaţi în promovarea candidatului Călin Georgescu, inclusiv după data încheierii campaniei electorale, punctează SRI.
SRI arată că finanţarea influencerilor TikTok a fost asigurată prin platforma FameUp (dedicată monetizării activităţilor de promovare în mediul online), la nivelul căreia a fost publicată oportunitatea de reclamă, alături de descrieri bine definite. "Una dintre metodele de atragere la colaborare a influencerilor români pentru promovarea candidaturii lui Călin Georgescu a fost contactarea pe e-mail a acestora de firma (...), de origine sud-africană, care oferea suma de 1.000 de euro pentru distribuirea unui videoclip realizat de aceştia", arată SRI.
Sursa citată apreciază că în contextul primului tur al alegerilor prezidenţiale au fost obţinute date care au relevat "o campanie de promovare agresivă, derulată cu eludarea legislaţiei naţionale în domeniul electoral, dar şi exploatarea algoritmilor unor platforme de social media pentru creşterea în ritm accelerat a popularităţii lui Călin Georgescu".
În acest sens, arată SRI, a fost utilizată platforma TikTok. Activitatea de promovare masivă a presupus o campanie pe TikTok, prin intermediul mai multor conturi coordonate ce au publicat activ conţinut electoral, atât cu ajutorul algoritmilor de recomandare, cât şi prin promovare plătită.
Reţeaua de conturi asociată direct campaniei lui Călin Georgescu a fost formată iniţial din 25.000 de conturi la nivelul platformei TikTok, care au devenit foarte active cu două săptămâni înaintea datei scrutinului electoral. Campania de promovare a avut o organizare deosebit de bună, numărul urmăritorilor crescând semnificativ.
A fost identificat canalul de Telegram Propagator - implică-te şi tu, Renaşterea României, Hrană Apă Energie (Gpropagatorcg), care are rol de a coordona alţi utilizatori cu privire la postările şi conţinutul video distribuit.
"Abonaţii @propagatorcg au primit instrucţiuni clare privind modalitatea de acţiune a conturilor, recomandări privind comportamentul utilizatorilor la nivelul TikTok, respectiv mesajele care ar fi urmat să fie promovate sau distribuite, în sensul includerii unor emoji special alese şi a numelui candidatului pentru a exploata algoritmii TikTok. Acestea erau pregătite anterior şi încărcate instant în cadrul TikTok", mai arată SRI.
În activitatea de promovare a lui Călin Georgescu a fost utilizată o reţea extinsă de persoane publice cu notorietate ridicată de la nivelul platformei TikTok (influenceri), prin intermediul cărora şi-a promovat campania atât în mod direct (prin susţinerea publică a candidatului), cât şi indirect (prin mesaje aparent neutre, dar care conţineau etichete asociate candidatului, precum #echilbruşiverticalitate). În mod intenţionat, o parte dintre aceştia nu au marcat publicitatea ca fiind plătită, pentru a evita asocierea postărilor cu cele dedicate campaniilor electorale.
De asemenea, potrivit sursei citate, au fost create şi utilizate conturi care reprezintă în fals instituţii ale statului român, precum conturi TikTok care au utilizat în fals sigla SRI şi titulatura Brigada Antiteroristă (BAT), respectiv afişau mii de urmăritori şi peste 100.000 de like-uri.
Pe aceste conturi au fost distribuite numeroase imagini cu forţele Poliţiei Române şi BAT, preluate din spaţiul public. La comentarii au fost identificate postări apreciative la adresa SRI-BAT/ instituţiilor de forţă şi de susţinere a candidatului Călin Georgescu, inducând astfel, în fals, ideea că instituţiile statului îl susţin pe acesta.
Pe 20 noiembrie, precizează SRI, BEC a dispus "înlăturarea materialelor de propagandă electorală din mediul online ce îl ilustrează pe candidatul Călin Georgescu la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024, care nu conţin codul de identificare al mandatarului fiscal".
Solicitarea a fost transmisă către TikTok, prin intermediul AEP, în data de 21 noiembrie.
A doua zi, TikTok a transmis AEP confirmarea eliminării postărilor care fac obiectul deciziei BEC, prin blocarea accesului vizual la acestea de pe teritoriul României, ele rămânând vizibile în alte state şi putând fi distribuite.
"Cu toate acestea, verificările ulterioare au relevat că TikTok nu a şters conţinutul electoral conform solicitării AEP, iar acesta a continuat să fie disponibil publicului din România, chiar şi după încheierea campaniei electorale, inclusiv în ziua alegerilor (aspecte ce contravin legislaţiei române)", punctează SRI.
SRI arată că postările cu conţinut pur electoral ale conturilor asociate reţelei care îl promovează pe Călin Georgescu au fost catalogate de TikTok ca postări de divertisment.
Într-un alt document al SRI se precizează că au avut loc acţiuni ale unui actor cibernetic statal asupra infrastructurilor IT&C suport pentru procesul electoral, găzduite de AEP şi STS.
"Prin metode specifice, în data de 24.11.2024, SRI a obţinut date cu privire la publicarea unor credenţiale de acces asociate "bec.ro", "roaep.ro" şi "registrulelectoral.ro" în cadrul unor platforme de criminalitate cibernetică de sorginte rusă, date similare fiind identificate şi în cadrul unui canal privat de Telegram recunoscut pentru diseminarea de date exfiltrate din foarte multe state, mai puţin Federaţia Rusă. În urma verificărilor demarate s-a stabilit că exfiltrarea s-a realizat fie prin targetarea utilizatorilor legitimi către care au fost distribuite credenţialele de tip utilizator/parola, fie prin exploatarea serverului legitim de instruire pus la dispoziţie de către STS la adresa https://operatorsectie.roaep.ro", menţionează SRI.
Aceste postări au fost efectuate după ce pe 19 noiembrie un incident cibernetic a targetat şi a afectat infrastructura IT&C a AEP, în urma căruia atacatori cibernetici au compromis un server de hărţi (gis.registrulelectoral.ro), conectat atât în exterior, la internet, cât şi la reţeaua internă a AEP.
"În context, a fost identificat un număr ridicat de atacuri cibernetice (peste 85.000), care au vizat exploatarea vulnerabilităţilor existente la nivelul sistemelor informatice de suport pentru procesul electoral, în vederea obţinerii accesului la datele din sistemele informatice, alterării integrităţii acestora, schimbării conţinutului prezentat publicului larg şi indisponibilizării infrastructurii", precizează SRI.
SRI menţionează că aceste atacuri au continuat într-un mod susţinut, inclusiv în ziua alegerilor şi în noaptea post alegeri şi că, pentru lansarea atacurilor, au fost utilizate sisteme informatice din peste 33 de ţări, folosind metode de anonimizare avansate pentru a îngreuna procesul de atribuire.
Sursa citată subliniază că au fost demarate investigaţii specifice împreună cu AEP şi STS.
"Întrucât evaluarea cu privire la atacul cibernetic este în derulare, în prezent nu deţinem date certe cu privire la atacator ori cu privire la afectarea procesului electoral", indică SRI.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu