A fost descoperit un nou antibiotic. Poate distruge bacteria Acinetobacter, rezistentă la medicamente

Foto: Freepik / xb100

Un antibiotic care poate să omoare bacteria Acinetobacter a fost descoperit.

Oamenii de știință au descoperit o întreagă clasă de antibiotice care pare să distrugă una dintre cele trei tipuri de bacterii considerate a reprezenta cea mai mare amenințare pentru sănătatea umană din cauza rezistenței lor la medicamente.

Zosurabalpin a învins tulpinile foarte rezistente la medicamente ale Acinetobacter baumannii rezistente la carbapenem (Crab) în modele de pneumonie și septicemie la șoareci și a fost testat în studiile pe oameni.

Crab este clasificat ca un patogen critic de prioritate 1 de către Organizația Mondială a Sănătății, alături de alte două forme rezistente la medicamente, Pseudomonas aeruginosa și Enterobacteriaceae.

Crab, rezistent la mai multe antibiotice

”Crab este o cauză semnificativă de infecție în spitale, în special la persoanele care sunt conectate la aparate de ventilație. Deși nu este un agent patogen agresiv, acesta este rezistent la mai multe antibiotice diferite, ceea ce îl face foarte dificil de tratat.

Din păcate, dezvoltarea de noi tratamente împotriva acestei bacterii a fost extrem de dificilă, deoarece este foarte pricepută să împiedice antibioticele să treacă de stratul său extern celular. Prin urmare, această lucrare este cu adevărat entuziasmantă și oferă încredere că abordările utilizate pentru găsirea de noi antibiotice pot da roade”, a declarat Dr. Andrew Edwards, lector senior în microbiologie moleculară la Imperial College London, care nu a fost implicat în cercetare.

Infecțiile rezistente la antibiotice reprezintă o amenințare urgentă pentru sănătatea umană, în special cele cauzate de un grup mare de bacterii cunoscute sub denumirea de bacterii Gram-negative, care sunt protejate de o membrană exterioară conținând o substanță numită lipopolizaharid (LPS).

”LPS permite bacteriilor să trăiască în medii dure și le permite, de asemenea, să evite atacul sistemului nostru imunitar”, a spus Dr. Michael Lobritz, șeful global al bolilor infecțioase la Roche Pharma Research and Early Development din Basel, Elveția, care a dezvoltat noul medicament.

Nu au fost aprobate antibiotice noi pentru bacteriile Gram-negative de peste 50 de ani

Roche identificase anterior Zosurabalpin ca capabil să blocheze creșterea A baumannii, dar nu era clar cum funcționează sau dacă ar fi eficient la animalele cu infecții legate de Crab.

Prin intermediul unei serii de experimente publicate în revista Nature, profesorul Daniel Kahne de la Universitatea Harvard din Cambridge, SUA, și colegii săi au arătat că medicamentul împiedică transportul LPS la membrana externă a bacteriei, ucigând-o. Au descoperit, de asemenea, că Zosurabalpin a redus considerabil nivelurile de bacterii la șoarecii cu pneumonia indusă de Crab și a prevenit moartea celor cu sepsis legat de Crab.

Lobritz a spus: ”Aceasta este prima dată când am descoperit ceva care funcționează în acest fel, așa că este unic în compoziția sa chimică și în mecanismul său de acțiune.”

Deși Lobritz a subliniat că această moleculă nu va rezolva de una singură amenințarea la adresa sănătății publice reprezentată de infecțiile rezistente la antimicrobiene, descoperirea ar putea constitui baza pentru eforturile viitoare de a viza același sistem de transport în alte bacterii, conform The Guardian.