În ședința Senatului Universitar din 26 iunie 2025, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași (UAIC) a adoptat o poziție comună a celor 15 facultăți, solicitând modificarea unor articole-cheie din legislația care reglementează formarea inițială și accesul la cariera didactică în învățământul preuniversitar.
UAIC cere schimbarea legislației pentru formarea profesorilor din preuniversitar
„Poziția UAIC vizează modificarea articolului 102, Capitolul XII. Formarea inițială pentru cariera didactică în învățământul preuniversitar din Legea nr. 199/2023, a articolului 176, Capitolul VI. Condițiile de ocupare a funcțiilor didactice în învățământul preuniversitar din Legea nr. 198/2023, precum și a Capitolului IV.
Conținutul și organizarea procesului de învățământ din Standardele de calitate specifice privind modul de desfășurare a activităților aferente programelor de studii universitare la forma de organizare cu frecvență, din ciclul II de studii, diferențiate în raport cu domeniile de studii universitare, cu precizarea că, pentru a putea preda la ciclul liceal, este necesară absolvirea unui program de studii de licență și a unui program de masterat profesional / de cercetare în domeniul de specialitate, pe lângă masteratul didactic sau altă formă de pregătire didactică”, se arată în comunicatul instituției de învățământ.
Predarea la liceu, doar cu master în domeniu
„În esență, comunitatea academică a Universității Alexandru Ioan Cuza din Iași consideră că, pentru a putea preda la nivel liceal, este esențial ca viitorii profesori să dețină o pregătire academică solidă în domeniul de specialitate. Aceasta ar trebui să includă absolvirea unui program de studii de licență și a unui program de masterat profesional sau de cercetare în același domeniu, alături de un masterat didactic sau altă formă de pregătire pedagogică recunoscută.
UAIC susține cu fermitate necesitatea unei formări inițiale riguroase pentru viitorii dascăli, în spiritul profesionalizării carierei didactice și al consolidării unui învățământ preuniversitar orientat spre competență, responsabilitate și excelență”, adaugă universitatea.
În prezent, un absolvent de studii superioare poate deveni profesor în învățământul preuniversitar dacă urmează un program de formare psihopedagogică. Finalizarea nivelului I al acestui modul permite predarea până la clasa a X-a, iar pentru a putea preda și la clasele XI-XII este necesară completarea formării cu nivelul II, adică pregătirea pedagogică avansată, de regulă în paralel cu un program de master.
Este important de menționat că, în prezent, masteratul nu trebuie să fie, neapărat, în același domeniu cu cel al studiilor de licență sau cu disciplina pe care o predă profesorul.
Citește și: Ministerul Educației umblă la bursele de merit. Ce se întâmplă cu cele sociale. Anunțul lui Daniel David