DCNews Siguranța rutieră din România "Nu știm să circulăm pe autostradă". Avertisment dur din partea președintelui AVAC

"Nu știm să circulăm pe autostradă". Avertisment dur din partea președintelui AVAC

Foto: Agerpres

"Aș da la o parte acele făgașe de pe autostradă care, de multe ori, creează un disconfort ce aruncă traficul în banda 2, ceea ce este total anormal. Mulți vor circula, chiar dacă sunt singuri pe autostradă, în banda 2 pentru că banda 1 e impracticabilă. În mod normal, ar trebui să circulăm în banda 1. Asta este legislația în România. Drumul se acoperă, se circulă de la banda 1 spre banda 2, 3, mă rog, în funcție de câte benzi are drumul respectiv.

Viteza de 130 km/h este viteza maximă admisă pe acel segment de drum. A circula în banda 2 cu 130 km/h în condițiile în care banda 1 este liberă e o mare problemă. Mulți, din păcate, consideră că dacă merg cu 130, adică cu viteza legală, pot merge oriunde vor ei pe platforma drumului. Ca și cum și-ar fi cumpărat drumul „pe persoană fizică” și pot face orice pe drumul respectiv. Ceea ce este, în primul rând, ilegal și, de foarte multe ori, creează risc, generează risc. Pentru că cei care vin din spate, care respectă sau nu legea, intră într-un oarecare conflict cu acești conducători auto, și apare stresul rutier care, de multe ori, se amplifică atât de mult încât conduce la accidente de circulație.

Păstrarea distanței. Spuneați că nu avem regulă. Dacă ar merge la un curs la domnul Titi Aur, ar învăța ce înseamnă păstrarea distanței în mers. Ar învăța ce înseamnă regula celor două secunde. Ar învăța multe lucruri care i-ar ajuta să aibă altă percepție cu privire la actul conducerii. Pentru că foarte mulți, dacă i-ați întreba: „Ce notă îți dai de la 1 la 10 la capacitatea ta de a conduce, de a stăpâni vehiculul și de a reacționa în condiții de risc?”, foarte mulți vor spune mult peste 5. Marea majoritate.

Această supraapreciere e o problemă nu numai în România. Eu am prins-o într-un manual de management al vitezei întocmit de Organizația Mondială a Sănătății prin 2006–2007. Se vorbea de această supraevaluare a noastră cu privire la actul conducerii. Deci este o mare problemă. Mulți consideră: „Ce să mă duc eu la domnul Titi Aur, ce să mă învețe pe mine domnul Titi Aur? Eu am 7 milioane de kilometri”. Dar dacă 7 milioane de kilometri i-ai făcut prost, asta nu înseamnă că ești un șofer bun. Măiestria în actul conducerii nu se raportează la câți kilometri ai. Ci din contră.

Poți să ai doar 50.000 sau 100.000 de kilometri, dar să înțelegi foarte bine, să simți mașina, să înțelegi regulile, să fii făcut un curs cu domnul Titi Aur și să înțelegi care sunt factorii de risc în trafic și să ai o capacitate decentă de a-i gestiona atunci când apar.

Noi, până la urmă și de foarte multe ori spunea domnul Titi Aur, că la noi se produc mult mai multe accidente pe autostrăzi, deci pe șosele de mare viteză. De ce? Pentru că, în primul rând, noi avem mai puține și se comprimă traficul. Noi, dacă mergem de la București la Brăila sau la Galați și avem doar 120 de km de autostradă, în rest drum național, pe autostradă îi vom „rupe roțile la mașină” ca să recuperăm ceea ce vom pierde pe drumul național. Și atunci sigur că apare un risc suplimentar.

Dar peste acesta, nu știm să circulăm, nu știm să acoperim benzile de rulare, nu știm să adaptăm viteza la condițiile de drum. În momentul în care, ok, am o viteză de 50 km/h în localitate sau de 130, 110 pe drumurile de mare viteză, acea viteză este viteza maximă în condițiile în care drumul este propriu pentru a circula, nu există alți factori de risc. În momentul în care avem un carosabil umed, în momentul în care avem un trafic intens, în momentul în care nu funcționează iluminatul stradal, în momentul în care sunt vicii de semnalizare, merg noaptea sau în condiții de vizibilitate scăzută și simt că nu văd marcajul, nu văd indicatoarele rutiere, trebuie să adaptez viteza la condițiile de drum.

Acest lucru nu se întâmplă la noi. La noi, dacă 50 km/h este viteza legală, veți vedea, în mediul rural, comune care au o bandă de 2,5 metri, că merg cu 50–60 km/h că „aia e viteza în localitate”. Păi 60 km/h sau 50 km/h este viteza dacă platforma drumului îmi permite. Dacă sunt riscuri suplimentare, trebuie să adaptez viteza. Ei nu înțeleg acest lucru.

Există o multitudine de factori de risc care gravitează în jurul percepției acestor conducători auto și, de aceea, avem agresivitate, de aceea avem dispreț față de lege", a explicat Cătălin Codescu, preşedintele AVAC.

Știri similare din categoria Siguranța rutieră din România Vezi toate articolele