Adeseori când se dorește schimbarea unui comportament la un elev sau copil, critica este cel mai mai la îndemână element utilizat de profesor sau părinte, însă rezultatul scontat ar putea să nu fie obținut tocmai pentru că sunt ignorate anumite reguli.
Profesorul doctor Ion-Ovidiu Pânișoară, Director, Departamentul de Formare a Profesorilor, la Universitatea din București semnalează faptul că atunci când se critică se atinge o zonă sensibilă, iar în cazul în care singura soluție pentru schimbarea unui comportament rău este critica nu trebuie uitat că nimănui nu îi place să fie criticat și de aceea trebuie să se țină cont de nuanțe, de elementele care nu generează o situația și mai rea ca cea de dinainte.
Potrivit specialistului în Educație, util este să fie criticat comportamentul și nu persoana. În loc de „Ești rău!", ar trebui spus „Acest lucru pe care îl faci este rău".
De asemenea, critica trebuie să fie confidențială, persoana criticată nefiind nevoie să fie folosită drept „exemplul negativ".
Cel care critică trebuie să își controloze comportamentul nonverbal, este o altă regulă care nu trebuie ignorată. De aceea nu trebuie folosit un ton rece, arțăgos, agresiv sau încruntături și mâini puse în șold, ci o atitudine deschisă (dar fără zâmbete, pentru a nu induce în eroare persoana criticată).
"Există însă alte elemente care sunt utile: de exemplu o atingere prietenească pe braț poate să ajute. O astfel de atingere o să îmbunătățească comunicarea și o să facă critica mai ușor de acceptat și suportat", mai precizează profesorul universitar Pânișoară.
Citește AICI experimente edificatoare
În plus, întotdeauna trebuie ca persoana care critică să-și amintească scopul țintit al criticii: schimbarea unui comportament, nu pentru a avea el o satisfacție deoarece persoana pe care o critică a făcut ceva care l-a rănit sau enervat.
[citeste si]
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu