Klaus Iohannis a trimis Parlamentului spre reexaminare Legea pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 11/2017 privind organizarea și funcționarea Agentului guvernamental pentru Curtea de Justiție a Uniunii Europene, precum și pentru Curtea de Justiție a Asociației Europene a Liberului Schimb.
Domnului Călin Popescu-Tăriceanu
Președintele Senatului
În temeiul articolului 77 alineatul (2) din Constituția României, republicată,
formulez următoarea
CERERE DE REEXAMINARE
asupra
Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 11/2017 privind organizarea și funcționarea Agentului guvernamental pentru Curtea de Justiție a Uniunii Europene, precum și pentru Curtea de Justiție a Asociației Europene a Liberului Schimb
Legea prevede aprobarea cu modificări a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 11/2017 privind organizarea și funcționarea Agentului guvernamental pentru Curtea de Justiție a Uniunii Europene, precum și pentru Curtea de Justiție a Asociației Europene a Liberului Schimb.
Potrivit acestei reglementări, Agentul guvernamental este numit și eliberat din funcție la propunerea ministrului delegat pentru afaceri europene și este trecut doar în directa coordonare a acestuia.
În raport de rolul și funcțiile Ministerului Afacerilor Externe, considerăm că soluția legislativă prin care s-a optat pentru plasarea ministrului de resort în afara raportului instituțional cu Agentul guvernamental este de natură să afecteze coerența activităților de realizare a pozițiilor naționale și de reprezentare a României în fața instituțiilor Uniunii Europene potrivit Tratatului privind funcționarea Uniunii Europene, precum și în fața Curții de Justiție a Asociației Europene a Liberului Schimb.
În prezent, ministrul delegat pentru afaceri europene funcționează în cadrul Ministerului Afacerilor Externe și are atribuții în organizarea și coordonarea la nivel național a domeniului afacerilor europene. Indiferent însă de formula guvernamentală aleasă, politica externă a statului român - inclusiv aspectele ce vizează îndeplinirea sarcinilor ce revin României în calitate de stat membru al Uniunii Europene - aparține Ministerului Afacerilor Externe.
În îndeplinirea funcțiilor sale, acest minister exercită, în numele Guvernului României, prerogativele de Agent guvernamental în fața Curții de Justiție a Uniunii Europene, a Tribunalului Uniunii Europene, a celorlalte instituții ale Uniunii Europene, în fața Curții de Justiție a Asociației Europene a Liberului Schimb.
În acest sens sunt și dispozițiile alin. (1) al art. 1 din Ordonanța de urgentă a Guvernului nr. 11/2017 – nemodificat prin legea transmisă la promulgare - precum și cele ale Hotărârii Guvernului nr. 16/2017 privind organizarea și funcționarea Ministerului Afacerilor Externe.
[citeste si]
Semnalăm că în reglementarea anterioară, potrivit art. 121 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 96/2012 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul administrației publice centrale și pentru modificarea unor acte normative, Agentul guvernamental era numit la propunerea ministrului afacerilor externe și direct subordonat acestuia.
Considerăm că acest raport de subordonare era compatibil cu competențele Ministerului Afacerilor Externe și contribuia la conturarea regimului juridic al instituției Agentului guvernamental.
Față de atribuțiile ministrului delegat pentru afaceri europene, trecerea Agentului guvernamental în directa sa coordonare pare o soluție de la sine înțeleasă, însă așa cum aceasta a fost reglementată este de natură să conducă la disfuncționalități în aplicare, în contextul mai cuprinzător al funcțiilor și prerogativelor Ministerului Afacerilor Externe, precum și al abrogării exprese a art. 121 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 96/2012.
În acest context, în absența unei mențiuni exprese care să stabilească raporturile funcționale ale Agentului guvernamental cu ministrul afacerilor externe, considerăm că legea transmisă la promulgare este incompletă și neclară.
În opinia noastră, legiuitorul trebuie să asigure un cadru normativ clar și predictibil în ceea ce privește funcționarea Agentului guvernamental. Prin prisma atribuțiilor sale de asigurare a compatibilizării legislației naționale cu dreptul Uniunii Europene și de stabilire a pozițiilor naționale este, cu atât mai necesară, definirea clară a raporturilor acestuia cu ministrul afacerilor externe.
Întrucât prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 11/2017 se prevede expres că Ministerul Afacerilor Externe exercită în numele Guvernului României prerogativele de Agent guvernamental pentru Curtea de Justiție a Uniunii Europene și pentru Curtea de Justiție a Asociației Europene a Liberului Schimb și având în vedere că în actuala structură a Guvernului nu există un minister al afacerilor europene, considerăm că pentru realizarea atribuțiilor de Agent guvernamental se impune reanalizarea cadrului normativ aplicabil acestuia, în acord cu rolul și prerogativele ministrului afacerilor externe.
Față de argumentele expuse mai sus și având în vedere competența legislativă exclusivă a Parlamentului, vă solicităm reexaminarea Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 11/2017 privind organizarea și funcționarea Agentului guvernamental pentru Curtea de Justiție a Uniunii Europene, precum și pentru Curtea de Justiție a Asociației Europene a Liberului Schimb.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu