Curtea de Conturi a scos la iveală modul în care a fost prejudiciat CNADNR cu circa 49 de milioane de euro. Inspectorii au constatat nereguli grave la construcţia autostrăzii Cernavodă-Constanţa, mai exact tronsoanele Cernavodă-Medgidia şi Medgidia-Constanţa, astfel că în acest caz Curtea de Conturi a decis sesizarea procurorilor, în timp ce șefii CNADNR contestă raportul Curții.
„În vederea achiziţiei contractelor de proiectare şi construcţie a autostrăzii Cernavodă-Constanţa, CNADNR nu a aplicat procedura de evaluare în două etape şi deschiderea ofertelor financiare şi tehnice în acelaşi timp, ceea ce a făcut posibilă cunoaşterea preţurilor ofertelor înainte ca acestea să fie evaluate din punct de vedere tehnico-economic, situaţie care a permis evaluarea subiectivă a ofertelor din partea membrilor comisiei de evaluare”, se arată în raport.
Raportul menţionează „modul defectuos” al procedurii de atribuire a contractului de proiectare şi construcţie a autostrăzii Cernavodă-Constanţa, tronsonul Cernavodă-Medgidia, fiind create „premisele prejudicierii companiei cu suma de 70.008 mii lei, reprezentând diferenţa dintre preţul ofertei declarate câştigătoare şi cel al ofertei cu preţul cel mai scăzut”.
„Având în vedere aspectele constatate cu privire la modul de derulare a acestei proceduri de atribuire, există indicii de favorizare a COLAS SA”, mai adaugă raportul.
„Oferta desemnată câştigătoare a fost evaluată în mod subiectiv, fără să se ţină cont de comentariile şi observaţiile grupului de lucru, precum şi de clarificările necesare. Procedura de reevaluare a ofertei s-a desfăşurat cu o deosebită rapiditate. CNADNR a încheiat contractul de proiectare şi construcţie cu COLAS SA, deşi banca finanţatoare recomandase solicitarea unor clarificări ofertantului care a prezentat oferta cu preţul cel mai scăzut înainte de a se lua o decizie”, relevă raportul.
De altfel, în 2011, ministrul de atunci al Transporturilor, Anca Boagiu, a anunţat rezilierea contractului cu firma Colas privind construcţia tronsonului de autostradă Cernavodă-Medgidia pe motiv că firma franceză ar fi cerut sume suplimentare şi nu a respectat graficul lucrărilor.
"Plăţi nejustificate" de 625.000 de lei pentru „identificarea şi asanarea Şantierului de orice muniţii”
În raportul Curţii de Conturi se face referire şi la contractul din septembrie 2011 încheiat de CNADNR cu Astaldi - Max Boegl, în valoare de 498.800 mii lei, pentru proiectarea şi construcţia autostrăzii Cernavodă-Medgidia. Aici, sub pretextul căutării de muniţie, CNADNR a efectuat “plăţi nejustificate” de 625.000 de lei, potrivit raportului Curţii de Conturi.
“Efectuarea unor plăţi nejustificate, în sumă de 625 mii lei, reprezentând servicii de „Identificarea şi asanarea Şantierului de orice muniţii” care trebuiau să fie realizate pe cheltuiala antreprenorului”, reprezintă un alt lucru descoperit de inspectorii instituţiei de audit şi menţionat în raportul Curţii de Conturi.
Documentul adaugă că, în cazul contractului dintre CNADNR şi Astaldi - Max Boegl, valoarea estimată a investiţiei a fost "considerabil supraevaluată" la fundamentarea indicatorilor tehnico-economici, întrucât pentru realizarea investiţiei au fost utilizate fonduri reprezentând 55% din valoarea totală prevăzută în contractul de finanţare.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu