Rezultatele arată că peste un sfert dintre români (27%) privesc cu pesimism spre anul 2025, înregistrându-se o creștere semnificativă de 8% comparativ cu anul precedent. În același timp, aproape jumătate dintre respondenți (45%) adoptă o atitudine neutră, fără a avea așteptări pozitive sau negative.
Pe de altă parte, 28% dintre români sunt optimiști cu privire la anul care urmează, procentul fiind mai ridicat în rândul celor cu venituri de peste 6.000 de lei (33%).
„Creşterea pesimismului şi prevalenţa unei atitudini neutre sugerează că românii resimt tot mai intens nesiguranţa socială şi economică. Totodată, optimismul mai mare în rândul celor cu venituri ridicate reflectă o diferenţă de percepţie, determinată de accesul la resurse financiare”, a explicat Marius Luican, CEO al Reveal Marketing Research.
Cercetarea a evaluat, de asemenea, nivelul de satisfacție al românilor cu diverse aspecte ale vieții cotidiene. Relațiile interpersonale sunt cea mai mare sursă de mulțumire: 72% dintre respondenți sunt satisfăcuți de relațiile cu familia, 67% de cele cu persoanele apropiate, iar 61% de relațiile sentimentale.
Totuși, nivelurile de satisfacție scad în cazul persoanelor cu venituri mici (sub 3.000 de lei), doar 40% dintre acestea declarându-se mulțumite de relațiile sentimentale. La polul opus, domeniile care generează cele mai mari nemulțumiri sunt locul de muncă (48%) și situația financiară prezentă (42%).
În fața dificultăților din sfera profesională, 25% dintre români intenționează să își schimbe locul de muncă anul viitor. Tinerii cu vârste între 18 și 34 de ani sunt cei mai deschiși la această schimbare (40%), alături de părinții cu copii (29%, față de 23% dintre cei fără copii).
Pe de altă parte, românii și-au stabilit priorități personale pentru anul 2025, majoritatea fiind legate de îmbunătățirea stilului de viață. Peste jumătate dintre respondenți (51%) își propun să adopte o alimentație echilibrată sau să piardă în greutate. Dorința de a avea un stil de viață mai sănătos este mai puternică în rândul persoanelor de peste 55 de ani (70%), în timp ce generația 44-55 de ani acordă mai multă importanță călătoriilor (35%).
Pentru tinerii între 25 și 34 de ani, dezvoltarea personală este o prioritate: 19% își doresc să își dezvolte abilități noi, iar 13% plănuiesc să participe la cursuri de formare profesională.
Perspectivele privind evoluția României în următorul an sunt și ele marcate de pesimism. Cele mai importante obiective naționale - diminuarea corupției (54%), reducerea inflației (51%) și îmbunătățirea situației economice (47%) - sunt percepute ca fiind greu de realizat în următoarele 12 luni.
***
Studiul Reveal Marketing Research a fost realizat online între 6 și 12 decembrie 2024, pe un eșantion reprezentativ de 1.017 persoane cu vârste de peste 18 ani, utilizatori de internet din mediul urban și rural. Eroarea maximă de eșantionare este de +/-3,1%, la un nivel de încredere de 95%.