Un troll ce activează în Filipine a vorbit despre activitatea sa de dezinformare.
Alegătorii din Filipine vor alege următorul președinte al națiunii, iar lupta dezinformării nu a fost mai acerbă ca în prezent. Minciuni și povești cusute cu ață albă apar în mediul virtual al țării, iar în spatele acestor zvonuri sunt trolii.
„Ma consider un troll sau, din punct de vedere politic, sunt consultant de marketing și social media”, a afirmat Jon, unul dintre cei care răspândesc informațiile false.
Jon (nu este numele lui real) face parte dintr-o industrie care ar putea fi crucială pentru selecția următorului președinte al Filipinelor. El spune că lucrează în majoritatea zilelor de la 10:00 la 03:00, gestionând sute de pagini de Facebook și profiluri false în beneficiul clienților săi: politicienii și campaniile lor. El spune că printre clienții săi se numără guvernatori, congresmeni și primari.
Sunt primele alegeri prezidențiale din Filipine de la triumful lui Rodrigo Duterte în 2016 - unul despre care criticii spun că a fost realizat pe fondul unui val de știri false. Potrivit observatorilor electorali și experților în dezinformare, situația nu s-a îmbunătățit de atunci și de fapt s-ar putea să se fi înrăutățit.
Jon face parte din acest ecosistem de dezinformare. Spune că are în jur de 30 de trolli care lucrează direct pentru el. Scopul lor este de a spori sprijinul pentru clienții lor, chiar dacă asta înseamnă răspândirea informațiilor false. Spune că operează sub radar de ani de zile. Uneori, echipa caută ceea ce el numește ”păcate ale trecutului”, dar alteori inventează lucrurile.
„În 2013, am răspândit știri false într-una dintre provinciile de care mă ocupam”, spune el, descriind modul în care a pus la punct un adversar al clientului său. „Am luat numărul de telefon mobil al politicianului de top și l-am modificat, apoi am trimis un mesaj text pretinzând că suntem acea persoană și spunând că își caută o amantă. În cele din urmă, clientul meu a câștigat”.
Pentru a dovedi autenticitatea afirmațiilor sale, BBC a primit videoclipuri cu diferite conturi pe care Jon le rulează pe Facebook, precum și capturi de ecran cu mesaje WhatsApp între el și oamenii pentru care lucrează, bonuri bancare și alte identități false și carduri SIM folosite pentru a ocoli procesele de verificare ale Facebook.
Un alt truc pe care îl folosește Jon este crearea de pagini și grupuri non-politice care în cele din urmă promovează propaganda politică.
Ca măsură, Meta, compania care deține Facebook, spune că a eliminat în Filipine o serie de rețele care au încercat să manipuleze oamenii, inclusiv un grup de peste 400 de conturi, pagini și grupuri care au încălcat politicile platformei.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu