Mecanicii de locomotivă ar putea să declanşeze acţiuni de protest joi, de la ora 00:00, când expiră contractul colectiv de muncă, a declarat preşedintele Federaţiei Sindicatelor Transportatorilor Feroviari, Gabriel Rodrigo Maxim.
"Fiind o federaţie care are 90% din mecanicii de locomotivă de călători, aceştia m-au sunat, foarte mulţi, şi mi-au spus că şi ei vor să se alăture mişcării de protest a celorlalţi feroviari joi, de la ora 0:00. Ei au vrut să se alăture de astăzi (miercuri - n.r.) dar le-am explicat că încă au contract colectiv de muncă până la ora 0:00 şi i-am rugat să stea liniştiţi până la acea oră, mai ales că s-ar putea totuşi astăzi să se negocieze ceva la CFR Călători. Poate semnăm vreun contract, sau un acord, deci există variante şi e bine să aştepte, cine ştie, poate în ceasul al 12-lea vine mintea şi la CFR Călători şi la Guvernul României. Le-am explicat că, dacă opresc lucrul, noi nu putem decât să le spunem că nu putem organiza aşa ceva. În schimb, vom demara procedurile pentru greva generală, vom merge la ITM Bucureşti, pentru consiliere, mai departe cu greva de avertisment şi cu greva", a afirmat Rodrigo Martin.
Acesta a subliniat că sindicaliştii sunt nemulţumiţi de faptul că nu a fost aprobat bugetul de venituri şi cheltuieli pe 2017 al celor două companii (CFR SA şi CFR Călători - n.r.) şi că documentele ar trebui aprobate miercuri, în Guvern.
"Salariaţii spun că, dacă pe reprezentanţii Guvernului şi ai Ministerului Transporturilor îi interesa, aveau bugete de venituri şi cheltuieli până acum, aprobate, mai ales că la Infrastructură toată lumea spune că este de acord cu acea creştere de 22,5% (a fondului de salarii, anunţată de Ministerul Transporturilor - n.r.). Nu înţelegem de ce nu trece prin hotărâre de Guvern astăzi (miercuri - n.r.) şi să se rezolve problema. Nu sunt solicitări foarte mari. Mecanicii de locomotivă sunt cel mai prost plătiţi din toată Uniunea Europeană, ţinând cont că mecanicul de locomotivă, la ora actuală, are directiva europeană şi are permis european, deci poate să plece oricând în UE şi la noi, la legile din România, nici măcar nu ne permitem să poată fi reprezentaţi la negociere, trebuie să se asocieze cu alţii", a explicat liderul sindical.
Expiră contractul colectiv
Potrivit acestuia, miercuri a expirat contractul colectiv de muncă la CNCFR SA, iar joi va expira la CFR Călători, iar cele două companii nu au aprobate bugetele pe acest an .
"Nu există bugete de venituri şi cheltuieli pe anul 2017, aprobate pentru aceste unităţi feroviare. Nu există bugete, nu s-au putut negocia şi semna noi contracte colective de muncă. (...) Salariaţii CFR-işti sunt foarte nemulţumiţi şi pentru că nu au contracte colective de muncă, ţinând cont că la Infrastructură aproape jumătate din salariaţi sunt la salariul minim brut pe economie, la salariul de necalificat. La CFR Călători avem funcţii cum ar fi cea de şefi de tren, sau conductori, care sunt la salariul minim, la salariul de necalificat. Oamenii sunt foarte nemulţumiţi de aceste salarii mizere şi nu vor să mai aştepte până o să aibă bugete şi până când o să le spună dacă li se măresc sau nu salariile măcar cu 25%. Nu se cere nu ştiu ce mărire exagerată, nu se cere ceva la care nu au dreptul, se cere o diferenţiere între salariul de necalificat şi salariul de calificat. Automat, la toată lumea, se cere pentru toţi salariaţii o creştere de 25%", a mai Rodrigo Maxim.
El a adăugat că în prezent există un dezinteres total al guvernanţilor faţă de calea ferată şi că, în timp ce în UE se acordă o atenţie deosebită căii ferate, în România autorităţile "se gândesc cum să micşoreze infrastructura".
"Nu există o explicaţie logică pentru ceea ce se întâmplă acum cu calea ferată, ţinând cont că după revoluţie şi până în prezent este un dezinteres total al guvernanţilor faţă de calea ferată. Peste tot în UE se acordă o atenţie deosebită căii ferate, numai la noi în România se gândesc în continuare cum să micşoreze infrastructura, acel Masterplan, care conţine micşorare de infrastructură feroviară. Nu s-a investit în infrastructura prezentă, nu se investeşte deloc în materialul rulant nou de cale ferată", potrivit liderului sindical.
O parte dintre angajaţii feroviari au declanşat miercuri dimineaţa un protest spontan, o serie de trenuri fiind oprite pe şapte regionale, mai puţin Constanţa, a informat CFR SA, relatează Agerpres.
[citeste si]
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu