Un oraș fără mașini personale, doar cu mijloacele de transport în comun. Un vis care va deveni în curând realitate.
Finlandezii dau tonul unei revoluții: fără mașini personale în oraș după 2025. Adică oamenii nu vor mai avea voie să intre în oraș cu mașina proprie.
În centrul întregii revoluții pe care o plănuiesc finlandezii stă, evident, telefonul mobil, care va juca rol de centru de comandă, identificare și plată a fiecărui locuitor în parte. Iar scopul este acela de a transforma mașinile în obiecte care sunt utilizate contracost de locuitori doar pe perioada în care sunt conduse efectiv. "Dacă mașina ta stă parcată 8 ore pe zi și tu plătești acel timp în contractul de leasing sau în prețul inițial al mașinii, există șanse ca prețul plătit de tine să fie prea mare pentru nevoile tale", spun finlandezii.
Conform planului nordicilor, un locuitor al orașului care are nevoie să ajungă la birou sau la cumpărături poate accesa o mașină din orice parcare și o poate lăsa în altă parcare, plătind doar timpul efectiv de utilizare. Același lucru se întâmplă și cu mașinile autonome, care te vor taxa doar pe perioada utilizării acestora. În schimb, dacă un turist are nevoie de transport pe o perioadă mai lungă, acesta poate accesa - tot prin intermediul telefonului - un plan tarifar preferențial pe o perioadă mai lungă, iar acesta va combina accesul la mașinile de ridesharing sau la transportul în comun pentru ca experiența să nu fie privată de nevoile de transport ale persoanei în cauză, scrie Automarket.
Un vis și pentru România. Fără mașini pe trotuar
Cum ar fi să avem parte de această realitate și în România? Pare greu de crezut, dar s-ar evita foarte multe probleme. Această discuție vine și în contextul în care MAI a venot cu o bombă: interzicea parcării pe trotuar.
MAI a făcut totuşi precizarea că acest lucru va fi permis dacă administratorul drumului va monta marcaje speciale prin care parcarea să fie permisă pe anumite porţiuni ale trotuarelor.
În comunicatul de presă se arată că "singura excepţie va fi aceea în care administratorul drumului public poate permite, cu avizul poliţiei rutiere, oprirea sau staţionarea, parţială sau toată, a vehiculelor pe anumite zone ale trotuarelor, marcate şi semnalizate în mod corespunzător"
În urma acestei propuneri, Ministerul Afacerilor Interne doreşte abrogarea prevederii care permitea staţionarea autovehiculului pe trotuar, atunci când lăţimea minimă lăsată la dispoziţia pietonilor era de cel puţin un metru. De multe ori, această prevedere a permis săvârşirea unor abuzuri şi desconsiderarea dreptului pietonilor la condiţii civilizate de deplasare pe drumul public.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News