„Am obținut un acord bun pentru America și un parteneriat echilibrat cu Europa,” a declarat Trump, subliniind că Uniunea Europeană s-a angajat să cumpere produse energetice din SUA în valoare de 750 de miliarde de dolari și să investească suplimentar în economia americană 600 de miliarde de dolari.
Una dintre prevederile-cheie ale acordului vizează industria auto europeană, în special producătorii germani, care exportă anual milioane de vehicule pe piața americană. Trump a anunțat că taxa vamală pentru autovehiculele din UE va fi fixată la 15%, în scădere de la nivelul actual de 27,5%, dar cu menținerea tarifelor de 50% pentru oțel și aluminiu importate din Europa. În schimb, Uniunea Europeană va elibera complet de taxe importurile din SUA.
Cancelarul german Friedrich Merz a salutat acordul, spunând că „acest acord a reușit să evite un conflict comercial care ar fi afectat grav economia orientată spre export a Germaniei. Acest lucru este valabil în special pentru industria auto.”
Din partea Bruxellesului, președinta Ursula von der Leyen a confirmat aplicarea taxei de 15% pe automobilele exportate în SUA, subliniind că Uniunea Europeană acceptă aceste condiții pentru a contribui la reechilibrarea relației comerciale cu Washingtonul. SUA înregistrează în prezent un deficit comercial semnificativ în relațiile cu UE, în special pe zona industrială.
„Este un acord bun, care va aduce stabilitate și predictibilitate de ambele părți ale Atlanticului”, a declarat von der Leyen. Într-un mesaj ulterior transmis presei la aeroport, șefa Comisiei a adăugat că noul cadru comercial oferă certitudine și stabilitate companiilor europene, mai ales celor care operează pe piața americană.
Un armistițiu comercial sau începutul unei noi etape?
Semnarea acordului vine într-un moment-cheie, într-un climat economic global tensionat, marcat de crize energetice, inflație și competiție dură cu China. Donald Trump, recent reales pentru un nou mandat, și Ursula von der Leyen, aflată în discuții pentru o eventuală reconfirmare la șefia Comisiei, par să fi depășit divergențele care, în anii anteriori, au dus la escaladări comerciale și amenințări reciproce.
Pentru Germania, principalul exportator auto din UE, acordul reprezintă o gură de oxigen. Producători precum Volkswagen, BMW și Mercedes-Benz erau vizați direct de posibilele majorări tarifare anunțate anterior de administrația Trump, iar reducerea taxei auto la 15% oferă un cadru mai previzibil pentru viitor.
Economiștii estimează că angajamentele financiare asumate de UE în cadrul acordului - cele 750 de miliarde de dolari pentru achiziții energetice și 600 de miliarde pentru investiții directe - vor consolida parteneriatul economic transatlantic și vor crea un nou echilibru strategic în fața rivalităților globale. În plus, menținerea tarifelor zero pentru produsele americane care intră în UE ar putea stimula creșterea volumului de schimburi comerciale și atragerea de capital american în regiune.
Pentru moment, nu a fost publicat textul integral al acordului, dar oficialii europeni și americani au anunțat că detaliile tehnice vor fi stabilite în următoarele săptămâni prin comisii mixte. Ce este cert însă este că Europa și SUA au evitat un conflict comercial major și au redeschis, cel puțin aparent, ușa unei cooperări consolidate.