Profesorul de conducere defensivă Titi Aur spune că centura de siguranță este vitală într-un accident precum cel din capitala Muntenegrului, Podgorica. Dincolo de această măsură preventivă totul este un joc al șanselor. Dacă toți pasagerii ar fi avut centură de siguranță în trei puncte, crede Aur, numărul victimelor ar fi fost cu siguranță mai mic. Educația rutieră, nelipsită în multe țări, la noi aproape că nu există. Multiplul campion național la raliu este sigur că șoferii microbuzului răsturnat în râpa muntenegreană n-au făcut niciodată cursuri conducere defensivă.
Consultantul în turism Răvan Pascu a vorbit, pentru știrileprotv.ro, despre efectele unei alte laturi a accidentului. ”Din punctul meu de vedere vor fi afectați transportatorii de autocare, nu doar o firmă, ci toți. Pentru că orice turist își va pune întrebarea dacă va mai merge cu autocarul sau va merge cu avionul, pentru o diferență de o sută-două de euro”.
”Din câte am înțeles de la reprezentantul firmei de transport șoferii erau foarte bine pregătiți. Ce înseamnă asta? Că are permis de conducere și că a condus mulți kilometri? În toată lumea civilizată șofer bine pregătit înseamnă șofer care face periodic cursuri de formare profesională, cursuri de conducere defensivă la transportul în comun. Șoferul care conducea autocarul acum, a avut măcar vreodată un curs de conducere defensivă făcut. Aproape sigur răspunsul va fi că nu”, spune pilotul de raliul pentru DeCe News.
Ce poate face un pasager confruntat cu o situație similară celei din Muntenegru, pentru supraviețuire?
”Cu cât mașina este mai mare, mai înaltă, adică microbuz, autobuz, cabină de tir, cu atât mai mult în cazul unei răsturnări pericolul este mai mare dacă nu ai centură de siguranță. Primul lucru care ar fi trebuit făcut: echiparea autoturismelor cu centuri de siguranță, lucru care nu este obligatoriu prin lege. După acest moment, dacă nu ai centura de siguranță, doar șansa te poate face supraviețuitor sau nu. Vă dați seama, un autocar care s-a răsturnat, având și impact lateral, că nu s-a răsturnat cu doi la oră, pasagerii s-au lovit probabil unii de alții foarte grav. Foarte grav este că se lovesc unii de alții, dai cap în cap, îți rupi coloana, gâtul, lovindu-te om în om, neavând centura de siguranță. Din acel moment, Dumnezeu cu mila, pentru că nu ai cum să te protejezi după asta”.
”Aș putea băga mâna în foc, că dacă toți călătorii aveau centură de siguranță în trei puncte, numărul de victime era mult mai mic”
”Acei doi șoferi care erau în mașină, când au făcut ultima dată curs de conducere defensivă? Pariez că răspunsul este niciodată”.
Titi Aur subliniază că șoferii microbuzului implicat în tragedia din Podgorica respectă din păcate statistica ce spune că șoferii care cunosc bine traseul pe care conduc, sunt cei mai predispuși la greșeli de șofat.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News