Una dintre cele mai spectaculoase șosele din Europa, Transalpina (DN 67 C), ar fi fost construită ilegal, susţin inspectorii Curţii de Conturi. În plus, aceştia au mai menţionat în raport că drumul a fost licitat ilegal, în grabă şi fără un motiv întemeiat. Romstrade, firma unuia dintre regii asfaltului, Nelu Iordache, nu a avut nici măcar aviz de mediu, chiar dacă drumul trece prin mai multe zone declarate arii protejate.
Potrivit raportului Curții de Conturi, autorizaţiile de construcţie emise de autorităţile locale, acestea au fost emise ilegal. Şi, deşi DN 67 C este încă nefinalizat, Romstrade a beneficiat de suplimentări substanţiale ale contractului şi plăţi ilegale în cuantum de peste 35 de milioane de lei, majoritatea reprezentând lucrări al căror preţ a fost umflat substanţial. Constatarea aparţine tot Curţii de Conturi care a realizat un audit la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale, scrie evz.
„Legat de garanţia de bună execuţie a lucrărilor, Romstrade a găsit o modalitate prin care să deblocheze banii, chiar dacă nu îşi onora cum trebuie contractul”, susţin inspectorii. Astfel, după cum constată auditul CNADNR, s-a găsit o modalitate legală de a acoperi încă o „gaură” în bugetul companiei. Contractul a fost parafat în 2008, în ultimele luni de mandat ale ministrului de atunci al Transporturilor, Ludovic Orban. Romstrade a încasat aproximativ 380 de milioane de euro pentru acest drum, contractul fiind considerat „rampa” de lansare a lui Nelu Iordache în rândul „Regilor asfaltului”.
Ce ilegalități au constat inspectorii Curţii de Conturi la construirea Transalpina:
- ”Transalpina” nu se regăseşte printre obiectivele naţionale prioritare, reglementate prin legislaţia primară (OG 16/1999/ LG nr.1/2002, LG 203/2003 şi LG 363/2006), fiind o iniţiativă a conducerii MTI şi a celei a CNADNR, din anul 2008.
- Necesitatea proiectului de investiţii nu a fost în mod real fundamentată, din punctul de vedere al importanţei, al economicităţii, eficienţei şi eficacităţii activităţii şi a utilizării fondurilor publice, având în vedere că CNADNR nu a efectuat şi nu deţine o fundamentare formalizată, bazată pe date, analize comparative şi studii de impact credibile.
- Argumentele invocate nu s-au bazat pe date, analize şi studii comparative
- CNADNR (prin DRDP Craiova) a solicitat Consiliilor judeţene Alba, Vâlcea şi Gorj, al căror teritoriul este străbătut de „Transalpina”, în baza prevederilor art.7 alin.16 din LG.nr.50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, eliberarea autorizaţiilor de construire în regim de urgenţă pentru întregul traseu al obiectivului, ceea ce nu corespundea realităţii.
Citește și: Transalpina, şoseaua cea mai spectaculoasă din România este aproape gata – GALERIE FOTO
- Consiliile judeţene au emis autorizaţiile de construire pentru întregul traseu, ca şi când ar fi fost lucrări „de primă necesitate în cazuri de avarii (…)”, preluând fără discernământ şi fără o elementară analiză tehnică şi logică solicitările companiei şi fără a solicita documentele justificative, oficiale, de constatare si certificare a producerii presupuselor evenimente şi a efectelor acestora.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu