Scandal la Telekom, după decret. Angajații: Anulare abuzivă și discreționară. Încalcă legislația!

Mai mulți angajați Telekom reclamă un abuz în interiorul companiei, după "suspendarea unui drept".

CE SPUN ANGAJAȚII AFECTAȚI

"Apreciez decizia unilaterala a companiei Telekom de anulare temporara a beneficiului de decontare transport drept abuziva si discretionara. Suspendarea unui drept inscris in CCM fara o compensare echivalenta si aplicata doar unei parti dintre angajati incalca legislatia in vigoare (codul muncii, telemunca, starea de urgenta).

LEGE nr. 81 din 30 martie 2018

Articolul 6 (1)

Telesalariatul beneficiază de toate drepturile recunoscute prin lege, prin regulamentele interne și contractele colective de muncă aplicabile salariaților care au locul de muncă la sediul sau domiciliul angajatorului

Articolul 2

În sensul prezentei legi, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:

a) telemuncă - forma de organizare a muncii prin care salariatul, în mod regulat și voluntar, își îndeplinește atribuțiile specifice funcției, ocupației sau meseriei pe care o deține, în alt loc decât locul de muncă organizat de angajator, cel puțin o zi pe lună, folosind tehnologia informației și comunicațiilor;

b) telesalariat - orice salariat care desfășoară activitatea în condițiile prevăzute la lit. a). Articolul 5 (2) În cazul activității de telemuncă, contractul individual de muncă conține, în afara elementelor prevăzute la art. 17 alin. (3) din Legea nr. 53/2003, republicată, cu modificările și completările ulterioare, următoarele: j) condițiile în care angajatorul suportă cheltuielile aferente activității în regim de telemuncă.

Articolul 7

Angajatorul are următoarele obligații specifice privind securitatea și sănătatea în muncă a telesalariatului:

a) să asigure mijloacele aferente tehnologiei informației și comunicațiilor și/sau echipamentele de muncă sigure necesare prestării muncii, cu excepția cazului în care părțile convin altfel;

Asadar, ne aflam intr-o situatie impusa de starea de urgenta prin DECRETUL nr. 195 din 16 martie 2020. Nu este vorba despre o situatie VOLUNTARA a unui angajat, este o situatie impusa de autoritatile statului. Mai mult, art. 35 al decretului prevede ca CCM-urile sunt valabile si pe perioada starii de urgenta. Anexa 6 a CCM ne acorda dreptul de a deconta cheltuielile de transport, in functie de optiunea fiecaruia. Prin urmare, eliminarea acestui drept in mod unilateral si discretionar din partea angajatorului, reprezinta o incalcare a CCM. Singura modalitate de aplicare a deciziei HR ar fi prin eliminarea completa, pentru toti angajatii Telekom, a respectivei optiuni. Din pacate, nu aceasta este masura impusa.

Avand in vedere faptul ca optiunea este inca valabila, ca telesalariatii NU AU INCA OBLIGATIVITATEA de a-si desfasura activitatea strict la domiciliu, ca mai exista angajati ce isi desfasoara activitatea la sediul angajatorului, prevederile art. 6 din legea 81/2018 ne impun respectarea acestei optiuni pentru toti angajatii, fara discriminare.

PE DE ALTA PARTE, angajatorul nostru, in mod nesurprinzator, aproape intentionat, ignora prevederile art. 5 si art. 7 din aceeasi lege. Actele aditionale pe care angajatorul ni le-a pus la dispozitie nu contin prevederi in ceea ce priveste suportarea cheltuielilor aferente lucrului de acasa – energie electrica, internet, comunicatii voce (telefon mobil sau fix), alte cheltuieli. Suplimentar, obligatia de a asigura mijloacele tehnice este indeplinita deficitar, eventual discretionar. Chiar daca o parte dintre angajati au la dispozitie laptop-uri de serviciu, mult mai putini dintre acestia au la dispozitie un telefon de serviciu, iar conexiunea de internet de acasa este, pot spune, exclusiv de tip privat. Suntem astfel obligati, prin natura situatiei de urgenta, sa folosim telefoane personale si sa suportam cheltuielile de abonament/cartela reincarcabila din propriul buzunar, iar cresterea facturii de energie electrica sa intre la pierdere personala. Mai mult, conexiunea de internet fix poate nu suporta conectarea a mai mult de 1 dispozitiv (prin lipsa unui router) sau poate nu suporta conexiune wifi de mare viteza. Toate aceste deficiente tehnice ce pot fi acceptate de catre angajat, in conditiile in care vorbim despre o locuinta personala/telefon personal, au devenit in acest moment o problema in cadrul familiei.

De exemplu, poate foloseam o cartela reincarcabila pe telefonul mobil, cartela ce era anterior acestui moment in perioada de gratie, dar angajatorul m-a obligat sa o incarc pentru a putea pastra relatiile de munca la un nivel normal. Poate am deja in casa 4 dispozitive conectate la internet prin cablu in router-ul personal (smart tv, 2 calculatoare, 1 NAS, fara wifi) sau poate aveam doar 1 calculator conectat direct la conexiunea utp de la operator – toate aceste dispozitive fac si trafic local, deci pot exista probleme de viteza, sau poate ca aveam doar o conexiune de mica viteza la internet, acceptabila pana acum. Si, nu in ultim rand, acest laptop de serviciu consuma energie electrica suplimentara, poate combinat cu un monitor personal pe care il folosesc pentru a avea un ecran mai mare si energia electrica aferenta iluminarii camerei.

Consider necesara reevaluarea deciziei de a anula dreptul angajatilor ce lucreaza de acasa de a deconta transportul de serviciu. Solutia pe care o propun este acceptarea la decontare si a altor tipuri de cheltuieli, cum sunt cele enumerate anterior, in locul decontului de transport, cu aceeasi valoare lunara", transmit angajații.

SNTM și ANTIC, adresă oficială

"În atenția conducerii:

Dlui. MAJOROS Miroslav, Director General, reprezentantul legal al societăților angajatoare

Dnei. DUMITRACHE Carmen Cristina, Director Executiv de Resurse Umane a societăților angajatoare

Spre știința:

Membrilor de sindicat Dlui. BODE Lucian Nicolae, Ministrul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor Dnei. ALEXANDRU Victoria Violeta, Ministrul Muncii și Protecției Sociale

Referitor: Suspendarea temporara a activităților din centrele comerciale.

Având in vedere Ordonanța Militară nr. 2 din 21.03.2020 privind măsuri de prevenire a răspândirii Covid-19 publicata în Monitorul Oficial al României nr. 232 din 21.02 2020, in care, potrivit art. 2: „(1) Se suspendă temporar activitățile de comercializare cu amănuntul a produselor și serviciilor în centrele comerciale în care își desfășoară activitatea mai mulți operatori economici, cu excepția vânzării produselor alimentare, veterinare sau farmaceutice și a serviciilor de curățătorie. (2) Prin centru comercial se înțelege „structura de vânzare cu suprafața medie sau mare în care se desfășoară activități de comercializare cu amănuntul de produse, servicii de piață și de alimentație publică, ce utilizează o infrastructură comună și utilități adecvate", astfel cum este reglementat în anexa la Legea nr. 296/2004 privind Codul consumului, republicată, cu modificările și completările ulterioare. (3) Măsura se aplică începând cu data de 22 martie 2020, ora 22,00, ora României."

Sindicatul Național Telecomunicații Mobile (SNTM) reprezentativ la nivelul unității TKRM și Alianța Sindicatelor din Tehnologia Informațiilor și Comunicații (ANTIC), federație reprezentativă la nivelul sectorului de activitate din tehnologia informației și telecomunicații, afiliate la confederația reprezentativă național Blocul Național Sindical (BNS), formulam prezenta:

SOLICITARE DE URGENȚĂ

prin care sa ne convocați pentru o întâlnire urgenta in interesul legitim al angajaților sau sa ne răspundeți oficial si in termen util asupra următoarelor: SNTM – Str. Independentei nr. 16, Alexandria – 140041, Teleorman, România. ANTIC – B-dul 1 Mai nr. 51-55, Et. 4, Camera 405, București, Sector 6, România. 

1. Numărul si nominalizarea locurilor de munca din Romania care se afla in situația prezentata la art. 2 din Ordonanța Militară nr. 2/21.03.2020;

2. Numărul si nominalizarea angajaților care începând de mâine, 24.03.2020, vor fi afectați de aceasta măsură;

3. Modul in care angajatorii in cauza vor aduce la îndeplinire dispozițiile legale, precum si felul in care atribuțiile de munca contractuale ale angajaților vor fi afectate.

4. Masurile care au fost luate in concret pentru protejarea propriilor angajați, respectiv nominalizarea materialelor de protecție alocate per categorii de angajați, precum si perioada avuta in vedere ca ar asigura un stoc suficient de protecție corespunzătoare.

Ca urmare a Decretului nr. 195/16.03.2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României, publicat in Monitorul Oficial al României nr. 212, partea I in data de 16.03.2020, în domeniul muncii și protecției sociale se menționează că Guvernul poate sprijini angajatorii și angajații afectați de efectele crizei Covid-19, prin derogări de la prevederile legale în vigoare, însă, se menține valabilitatea contractelor colective de muncă pe perioada stării de urgență, in acest sens, SNTM si ANTIC solicita sa fim corect informați si după caz, consultați, întocmai cu respectarea dispozițiilor art. 5 din Legea 467/2006.

De asemenea, se retine ca angajatorii au in continuare prevăzute aceleași obligații legale in raporturile de munca cu proprii săi angajații, sens in care, regula in materie de modificare a contractului individual de munca este modificarea prin acordul părților, potrivit art. 41 din Codul muncii, care se realizează, potrivit dispozițiilor art. 17-19 din Codul muncii (Directiva nr. 91/533/CEE din 14.10.1991) prin obligația angajatorului de a-l informa pe salariat asupra condițiilor aplicabile".

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Ultimele materiale video - DCNewsTV.ro

Te-ar putea interesa

Get it on App Store Get it on Google Play

Cele mai noi știri

Cele mai citite știri

DC Media Group Audience

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt3
YesMy - smt4.3.1
pixel