Parlamentul European şi-a aprobat joi poziţia de negociere cu Consiliul UE în legătură cu regulile revizuite privind detaşarea şoferilor, perioadele de odihnă şi o revizuire a normelor de cabotaj. Pachetul 'Mobilitate', adoptat în cadrul minisesiunii plenare de la Bruxelles, îşi propune, de asemenea, să pună capăt denaturării concurenţei de către transportatorii care utilizează companii de tip 'cutie poştală'.
PE a adoptat joi în primă lectură pachetul 'Mobilitate', după ce săptămâna trecută acesta a fost retrimis la Comisia Transport şi Turism (TRAN) de preşedintele Antonio Tajani, din cauza numărului mare de amendamente depuse.
Eurodeputaţii români s-au mobilizat atunci şi au depus un număr mare de amendamente, împreună cu colegii lor din Bulgaria, Polonia şi ţările baltice, adunându-se în final peste 1.200 de amendamente. Miercurea trecută, când urma să se voteze pachetul 'Mobilitate' la Strasbourg, sute de transportatori din România s-au adunat în faţa sediului PE pentru a protesta împotriva măsurilor prevăzute.
Prin noua legislaţie, PE doreşte să înlocuiască restricţia existentă a numărului de operaţiuni de cabotaj - operaţiuni de transport în altă ţară UE în urma unei livrări transfrontaliere -, cu o limită de timp de 3 zile şi să introducă înregistrarea punctelor de trecere a frontierei prin tahografe. De asemenea, va exista o 'perioadă de aşteptare' în ţara de origine (60 de ore) înainte de deplasarea la un alt cabotaj, pentru a evita practicarea 'cabotajului sistematic'. Pentru combaterea utilizării companiilor de tip 'cutie poştală', întreprinderile de transport rutier de marfă ar trebui să desfăşoare o proporţie semnificativă din activităţi în statul membru în care sunt înregistrate, potrivit legislaţiei adoptate. Întrucât operatorii folosesc din ce în ce mai mult vehicule utilitare uşoare pentru a furniza servicii de transport, aceşti operatori ar trebui, de asemenea, să respecte normele UE pentru operatorii de transport, consideră eurodeputaţii. Normele la nivel european privind detaşarea şoferilor ar urma să ofere un cadru juridic clar pentru aplicarea regulilor de detaşare în sectorul extrem de dinamic al transporturilor, pentru a preveni birocraţia cauzată de abordări naţionale diferite şi pentru a asigura o remuneraţie echitabilă pentru şoferi.
Eurodeputaţii solicită ca regulile de detaşare să se aplice cabotajului şi operaţiunilor de transport transfrontalier, cu excepţia tranzitului şi a operaţiunilor bilaterale, cu o încărcare sau descărcare suplimentară în fiecare direcţie (sau niciuna la ieşire şi două la întoarcere). Eurodeputaţii doresc, de asemenea, ca tehnologiile digitale să fie folosite pentru a uşura viaţa şoferilor şi pentru a reduce perioadele de control pe drum. De asemenea, ei vor ca autorităţile naţionale să se concentreze asupra companiilor cu nivel redus de conformitate, diminuând în acelaşi timp controalele aleatorii pentru operatorii care respectă legea. Nu în ultimul rând, eurodeputaţii au propus modificări pentru a asigura condiţii mai bune de odihnă pentru şoferi, potrivit comunicatului PE. Companiile vor trebui să-şi organizeze calendarele astfel încât şoferii să se poată întoarce acasă la intervale regulate, cel puţin o dată la 4 săptămâni. Perioada de odihnă obligatorie la sfârşitul săptămânii nu ar trebui să fie petrecută în cabina camionului, se menţionează în legea adoptată joi.
Poziţia PE cu privire la regulile de detaşare a şoferilor a fost aprobată cu 317 voturi pentru, 302 împotrivă şi 14 abţineri, în timp ce poziţia legislativului comunitar referitoare la regulile perioadelor de odihna a fost aprobată cu 394 voturi pentru, 236 împotrivă şi 15 abţineri. Poziţia asupra modificării regulilor privind accesul la ocupaţia de operator de transport rutier şi de transport rutier de mărfuri, care stabileşte norme privind cabotajul şi combaterea companiilor de tip 'cutie poştală', a fost aprobată cu 371 voturi pentru, 251 împotrivă şi 13 abţineri.
'Astăzi, din păcate, s-a aprobat prima lectură a Pachetului Mobilitate. Mesajul meu pentru pentru transportatorii români este următorul: nu am pierdut războiul! Este doar prima lectură. După alegeri, noul Parlament poate relua întreaga procedură de la capăt', a scris pe pagina sa de Facebook eurodeputatul PNL Marian-Jean Marinescu, membru al Comisiei TRAN, potrivit Agerpres.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu