DCNews Stiri Eliminarea plafonării la alimente are un efect neaşteptat care lovește tot în buzunarele românilor

Eliminarea plafonării la alimente are un efect neaşteptat care lovește tot în buzunarele românilor

Cumparaturi. Foto AI Freepik.com

Adrian Negrescu, analist economic, a explicat pentru DCNews că plafonarea adaosului comercial la alimente nu și-a atins scopul, ba chiar a distorsionat piața prin așa-numitul „efect de waterbed”, determinând scumpirea altor produse și accentuând presiunile inflaționiste.

Subiectul renunţării la plafonarea adaosului comercial la produsele de bază a provocat un adevărat scandal în interiorul coaliţiei de guvernare. Pe de o parte social-democraţii spun că nu au discutat şi aprobat o asemenea decizie, pe de altă parte reprezentanţii Guvernului spun că lucrurile au fost lămurite în interiorul coaliţiei.

Ce a transmis purtătorul de cuvânt al Guvernului

"Decizia neprelungirii plafonării adaosului comercial la alimentele de bază a fost luată de coaliţia de guvernare. Coaliţia  a decis, fără nicio opinie contrară, la momentul respectiv, că prelungirea din urmă cu trei luni a plafonării urma să fie ultima deoarece a provocat distorsiuni economice atât la nivelul producătorilor cât şi al comercianţilor.

Săptămâna viitoare premierul va avea discuţii cu reprezentanții retailerilor pentru a se asigura că neprelungirea plafonării nu va provoca creşteri importante de preţuri", a transmis Nadina Ioana Dogioiu.

 

Adrian Negrescu: O măsură antieconomică ce a făcut mai mult rău

"Gândiți-vă că avem această plafonare de aproape doi ani de zile, iar efectele au fost aproape zero. Din contră, prețurile produselor alimentare au crescut, iar decizia Ministerului Agriculturii nu a făcut altceva decât să distorsioneze piața și să creeze acel efect de „waterbed” anunțat de către Consiliul Concurenței. Adică, acolo unde s-a plafonat adaosul comercial, prețurile au fost temperate, dar, în schimb, s-au scumpit toate celelalte produse.

Eu cred că e timpul să lăsăm concurența să reprezinte principalul factor în relațiile comerciale. Să lăsăm hipermarketurile să concureze între ele cu oferte, promoții, reduceri de prețuri. Să lăsăm mediul privat să-și creioneze prețurile, pentru că nimeni nu este inconștient să crească prețurile „până la cer”, având în vedere puterea de cumpărare foarte redusă a românilor.

Și așa trăim într-o perioadă extrem de puternică de inflație, încât nu văd comercianți sau producători care să speculeze prețurile, din simplul motiv că marfa ar rămâne nevândută. Deja românii și-au redus semnificativ consumul, și-au redus coșul de cumpărături, așa că toată lumea aleargă după prețuri, încercând să le mențină la un nivel cât de cât acceptabil, având în vedere puterea de cumpărare.

Și mai e un lucru important: plafonările, de orice natură, au dus practic la o explozie a factorilor economici, la inflația uriașă cu care ne confruntăm în momentul de față. Nu prin plafonări, nu „cu bocancii” rezolvăm problema, ci cu măsuri inteligente. Merită să susținem producția local-agricolă, nu să plafonăm prețurile.

Aceasta este cea mai mare prostie inventată de Guvernul Ciolacu, cel care a brevetat această plafonare, o măsură antieconomică ce a făcut mai mult rău decât bine economiei românești", a explicat Adrian Negrescu, pentru DCNews.

Știri similare din categoria Stiri Vezi toate articolele