Controlorii de trafic aerian au declanșat joi o grevă de două zile, acuzând lipsa acută de personal, echipamentele depășite tehnologic și o cultură managerială pe care o consideră „toxică”. Protestul a generat deja anularea a sute de zboruri și a produs un efect de domino pe întreg continentul, conform Reuters.
Agenția franceză pentru aviație civilă (DGAC) a cerut companiilor aeriene să își reducă semnificativ numărul de zboruri, în special pe principalele aeroporturi precum Roissy Charles de Gaulle din Paris. Măsura a dus la haos în rândul călătorilor, într-un moment în care milioane de europeni încep concediul de vară.
Zeci de mii de pasageri afectați. Companiile aeriene reacționează diferit
Ryanair, una dintre cele mai afectate companii low-cost, a anunțat anularea a 170 de zboruri în cele două zile de grevă, afectând direct peste 30.000 de pasageri. CEO-ul Michael O’Leary a criticat dur greva, afirmând că „încă o dată, familiile europene sunt ținute la răscumpărare de controlorii de trafic francezi”. El a cerut intervenția Comisiei Europene pentru reformarea serviciilor de control aerian și protejarea zborurilor de survol în timpul grevelor.
EasyJet a anulat 274 de zboruri pentru joi și vineri, iar Lufthansa a redus programul pentru cele două zile, afectând curse spre și dinspre orașe importante precum Nisa, Marsilia, Paris sau Montpellier. British Airways a ales o altă strategie: a introdus aeronave de capacitate mai mare pentru a reduce numărul total de curse anulate.
Deși Air France nu a oferit detalii despre zborurile anulate, a anunțat că va păstra neschimbat programul de zboruri pe distanțe lungi. În același timp, compania a admis că a fost nevoită să își adapteze orarul pentru rutele interne și europene.
Sindicatele acuză lipsa de reforme și epuizarea angajaților
UNSA-ICNA, al doilea cel mai mare sindicat al controlorilor de trafic aerian din Franța, a emis un comunicat în care atrage atenția asupra „sistemelor aflate pe ultima sută de metri”, alături de o presiune din ce în ce mai mare asupra personalului. „DGAC nu reușește să modernizeze instrumentele esențiale pentru siguranța zborurilor, în ciuda promisiunilor constante”, a transmis sindicatul.
USAC-CGT, un alt sindicat influent, a subliniat că DGAC ignoră frustrarea controlorilor și solicitările repetate de investiții în infrastructura aeriană. Ambele organizații susțin că este nevoie de măsuri urgente pentru a evita colapsul sistemului în următorii ani.
DGAC nu a oferit un punct de vedere oficial, dar a reiterat măsurile preventive impuse companiilor aeriene: reducerea cu 25% a zborurilor în și dinspre Paris vineri și chiar cu până la 50% în regiunile sudice ale Franței.
Pasagerii îndemnați să își schimbe zborurile. Perturbări în lanț în Europa
În ciuda planului de contingență al autorităților, efectele grevei se extind în afara granițelor Franței. Luxair Luxembourg Airlines a avertizat că sunt așteptate întârzieri semnificative și modificări de program și pentru alte destinații, din cauza redirecționării traficului și a constrângerilor de capacitate.
DGAC a avertizat că „perturbările și întârzierile vor continua pe toate aeroporturile franceze” și i-a îndemnat pe pasageri să își reprogrameze călătoriile, dacă au această posibilitate.
Presiune pe Comisia Europeană pentru o reformă de urgență
Criticile din partea companiilor aeriene și a pasagerilor vizează și lipsa unei intervenții ferme la nivel european. Michael O’Leary, șeful Ryanair, a cerut Comisiei Europene să intervină cu reforme concrete care să asigure funcționarea controlului aerian în perioadele de vârf și în timpul grevelor. El a insistat asupra nevoii de a proteja zborurile care survolează teritoriul Franței, dar care nu aterizează acolo.
Deocamdată, instituțiile europene nu au reacționat oficial. În schimb, ministrul francez al Transporturilor, Philippe Tabarot, a calificat cererile sindicatelor drept „inacceptabile”, escaladând astfel tensiunile dintre autorități și controlori.
Vacanțele europenilor, în aer
Greva vine într-un moment critic, la debutul sezonului estival, când aeroporturile europene funcționează deja la capacitate maximă. Situația din Franța riscă să aibă efecte în lanț asupra întregii rețele aeriene europene, iar nemulțumirile controlorilor francezi par să reflecte probleme similare în alte state, inclusiv în SUA, unde se discută tot mai intens despre investiții urgente în infrastructura de aviație.
În lipsa unui acord rapid între sindicate și autorități, pasagerii riscă să se confrunte cu noi valuri de anulări și întârzieri în următoarele săptămâni.