Potrivit informațiilor, decizia de a opri decolarea a fost luată de pilotul comandant, în urma semnalizării unei avarii la o componentă a instalației electrice. În astfel de cazuri, automatul de frânare este activat, iar frânarea este extrem de puternică, mai ales în cazul aeronavelor mari.
„Cel mai probabil, sistemul automat de frânare a intrat în acțiune, iar din cauza intensității frânării, cele două cauciucuri nu au rezistat și s-au spart, după cum se vede în imagini”, explică pilotul Cezar Osiceanu.
Proceduri stricte de siguranță pentru aeronavele „heavy”
La aeronavele de tip Airbus A330, A350, A380 sau Boeing 747, 767, 777, 787, orice întrerupere de decolare presupune, din motive de siguranță, schimbarea tuturor roților trenului de aterizare, indiferent dacă au fost afectate vizibil sau nu. Este o măsură preventivă menită să evite incidente la următoarele manevre de zbor.
Concorde, un precedent tragic
Pentru a înțelege mai bine riscurile asociate cu spargerea unei anvelope în timpul decolării, trebuie amintită tragedia Concorde de la Paris, în anul 2000. Atunci, o bucată metalică aflată pe pistă a provocat spargerea unuia sau a două cauciucuri. Fragmentele rezultate au perforat aripa avionului, unde se aflau rezervoarele de combustibil. Scurgerea de petrol a fost aprinsă de motoare, declanșând o catastrofă în care au murit toți cei aflați la bord.
Fotografiile din articol arată cauciucuri cu rupturi masive, straturi expuse de fibră și structură internă distrusă, semn al unei frânări violente. În astfel de situații, profesionalismul echipajului și respectarea procedurilor pot face diferența între un incident și o tragedie.
Amintim că zborul unei aeronave TAROM pe ruta Paris-Bucureşti a fost anulat, miercuri, pentru efectuarea unor verificări şi teste suplimentare, după ce pilotul a decis, din motive de siguranţă, să recurgă la procedura de întrerupere a decolării prin frânare, a anunţat joi operatorul aerian naţional.
Zborul unei aeronave TAROM pe ruta Paris-Bucureşti a fost anulat, miercuri, pentru efectuarea unor verificări şi teste suplimentare, după ce pilotul a decis, din motive de siguranţă, să recurgă la procedura de întrerupere a decolării prin frânare, a anunţat joi operatorul aerian naţional.
„Compania TAROM anunţă că, în contextul apariţiei unei situaţii tehnice la aeronava care urma să opereze zborul RO 384 pe ruta Paris-Bucureşti, în 2 aprilie 2025, a decis anularea zborului pentru efectuarea unor verificări şi teste suplimentare. Mai exact, în timpul rulării pe pistă în vederea decolării, pilotul a decis, din motive de siguranţă, să recurgă la procedura de rejected take off, respectiv întreruperea decolării prin frânare. Respectiva acţiune a condus la avarierea a două anvelope ale aeronavei, fără niciun alt incident.
Conform uzanţelor care se impun în cazul unei astfel de situaţii, autorităţile aeroportului au dispus trimiterea maşinilor de siguranţă, inclusiv de Pompieri, în preajma aeronavei. Toţi pasagerii au fost debarcaţi şi au fost transportaţi cu autobuzele înapoi în aeroport. Menţionăm că, pasagerii, după ce li s-a asigurat asistenţă la sol, conform Regulamentului EC 261/2004, şi au fost cazaţi peste noapte, urmează să fie rerutaţi în cel mai scurt timp cu destinaţia Bucureşti", se precizează în comunicatul companiei.